08-09-2022 We liggen in Naarden log: 196.25 km vaartijd 22h05 Gefietst 80 km.

8 september 2022 - Zoetermeer, Nederland

Naarden log: 196.25 km vaartijd 22h05 Gefietst 80 km.

Eerst even terug naar 5 september

We zijn we op tijd vertrokken om naar Dronten te gaan. Eerst rustig langs het Vollenhovens kanaal en het Zwartemeer naar de Flevo polder gevaren. Je moet om in de polder te komen kort na elkaar door twee sluizen. Bij de eerste (de Ketel sluis) aangekomen leek het erop dat de brug voor ons open zou moeten, maar niet goed op de kaart gekeken!!

2022-09-05 1117 naar de polder brug moet open deze brug moet open!! of toch niet -> 2022-09-05 1124 5 meter lager brug past! 5 meter lager en het gaat makkelijk

Je zakt daar in de sluis 5 meter! Dus als je 30 cm te kort komt wordt dat zeker goed gemaakt. De volgende sluis die echt om de hoek ligt doet daar nog eens 1 meter bij. Je beseft dan even echt dat je 6 meter onder de zeespiegel vaart. We waren blij dat we op een boot zaten. Het kanaal naar Dronten is kortgezegd, recht en niet boeiend. Je vaart er tussen landbouwpercelen die circa 1,5 meter boven de waterspiegel liggen, dus geen uitzicht en weinig te zien.

2022-09-06 1332 uitzicht op het land tijdens de poldervaart het boeiende uitzicht onderweg naar Dronten

De ontvangst in de jachthaven van Dronten is daarentegen super!! Vriendelijk werd tijd genomen om ons wegwijs te maken in de omgeving.

De haven is echt heel goed verzorgd en super schoon. (Lag die niet in de Flevopolder gingen wij er zeker nog eens terug). We hebben nog even boodschappen gedaan en daarna rustig de warme avond uitgezeten.

6 september

We hebben wij een beetje uitgeslapen en zijn eerst gaan zwemmen in het nabij gelegen zwembad van Dronten. Na terugkeer klaar gemaakt voor het vertrek en rond 12:00 uur losgemaakt. We hebben nog even overwogen om via Lelystad te gaan, maar mensen die naast ons kwamen liggen waarschuwde ons voor de vele waterplanten die in het kanaal naar Lelystad dreven. Iets waar we (na onze ervaring in Frankrijk) wat meer ontzag voor hebben en dus zeker niet willen opzoeken. Dus wij terug naar de tweede sluis en daarvandaan in de richting van Biddinghuizen en Harderwijk vertrokken. Nog even gedacht om in Biddinghuizen (zag er goed uit) te overnachten, maar toch maar niet gedaan.

2022-09-06 1429 kroosveld bij Biddinghuizen kroosveld bij Biddinghuizen 2022-09-06 1428 veel kroos en planten in de polder iets verder een beetje beter

De komende dagen wordt het weer wat wisselvalliger en wij willen a.s. zondag toch even in Rotterdam zijn. We hebben twee opties openstaan: 1 Amersfoort 2 Weesp. Beide een kleine uitdaging, maar leuk om uit te vogelen. De tocht vandaag stond in het teken van Bevers en IJsvogeltjes. Tip van de Havenmeester in Dronten dat die in de Hoge Vaart voor komen. Nou we hebben veel landbouwgrond gezien maar helaas geen sporen van bevers of IJsvogels. Deze tocht is een alternatief voor heel slecht weer, maar zeker niet als je leuk wilt varen. Alleen het laatste stukje van 30 minuten is werkelijk prachtig, de laatste sluis (Sluis de Blauwe Dromer) is leuk kort, smal en je wordt 5 meter omhoog terug omhoog gebracht naar de Randmeren.

2022-09-06 1545 Sluis de blauwe dromer Sluis De Blauwe Dromer 2022-09-06 1613 info bij sluis de blauwe dromer Het info bord

Onze volgende keer zal echt via de Randmeren zijn. We hebben vastgemaakt op een passantenligplaats bij Zeewolde “De Zegge” leuk maar meer een dagverblijfsplaats dan een overnachtingsstek. Zand op de oevers, veel BBQ gelegenheid en natuurlijk de dagjes mensen. ’s Nachts de eerste forse buien en de nodige onweersklappen. De komende dagen zullen er daar meer van volgen.

Na het vastmaken toch maar even de wierpot (filter van het koelwater) gecontroleerd. Hij zat niet vol, maar schoonmaken was toch wel een goed idee!

2022-09-06 1710 lijkt redelijk vol maar valt mee redelijk gevuld maar niet zo erg als het lijkt 2022-09-06 1709 toch maar even wierpot controleren en schoonmaken

7 september.

’s Morgens na het opklaren vertrokken. Het had ’s nachts lekker doorgeregend en wat gewaaid. Gevolg dat de hele boot onder het zand en de blaadjes zat en de regen daarbij het stof en vuil had losgeweekt. Zag er niet uit. Tijdens de vaart heeft Mieke met de nodige putsen water het schip van stof en vuil ontdaan en de lijnen die deels in het zand gelegen hadden achter het schip gesleept om schoon te spoelen. Voor de sluis was er schoon schip. Het schutten van het Wolderwijd naar het Eemmeer via de Nijkerkersluis verliep wat langzaam, maar verder een prima tocht. De eerste optie (waar we langs komen)voor ons tripje naar Rotterdam is Amersfoort. Hiervoor moet je de rivier de Eem opvaren. Deze rivier wilde wij sowieso bezoeken dus dit was een uitgelezen gelegenheid. We zijn de Eem opgevaren en hebben vastgemaakt aan een mooie aanlegplaats voor passanten.

2022-09-07 1211 ligplaats een de Eem aan de Eem  2022-09-07 1212 ligplaat aan de Eem en hoe rustig in september

Omdat we redelijk op tijd waren hebben we de fietsjes van boord gehaald en zijn we richting Amersfoort gaan fietsen. Zo’n verkenningstocht maken we vaker en het is leuk om de stop en aanlegplaatsen op die manier te verkennen. Onderweg leuke plekjes gezien maar te ver van het station. De Stadshaven van Amersfoort viel ons wat tegen. Als je daar gaat liggen voor een dag en een wandeling in de stad maakt ok, maar voor ons daar de boot een dag achter te laten zagen wij niet zitten.

Wel een HELE GROTE stier, zo groot nog nooit gezien, in een weiland samen met zijn "kudde", jammer dat het op de foto niet zo duidelijk te zien is   2022-09-07 1410 stier in een wei dat allen was de trip al waard

Dus we gaan Weesp bellen en kijken of we een plekje in de haven aan de Vecht kunnen reserveren. Helaas wordt de sluis bij Weesp van deze kant niet bediend i.v.m. het lage water anders hadden we in Weesp aan de Weespertrekvaart gaan liggen. Morgen eerst maar verder richting Naarden.

8 september.

De voorspellingen zijn heel wisselend. De overtrekkende buien lijken onvoorspelbaar. Ga je er van uit dat het vanaf 17:00 zal regen en onweren, waarschijnlijk wel ergens anders maar niet aan de Eem. De eerste buien kwamen ’s morgens rond een uur of 4. Zeker pittig en met hier en daar een forse onweersklap. De buien waren ook iets later dan we dachten voorbij, maar rond een uur of 10 konden we toch losmaken en afvaren richting Naarden. We hebben drinkwater nodig en een keer alles weer opladen is ook wel fijn, dus een haven in. Wel in de trip er naar toe een Passanten ligplaats vlak bij de haven bekeken (De Schelp) een leuk eilandje met goede beschutte ligplaatsen. Zeker voor een volgende keer. Bij aankomst in de haven eerst even naar Weesp gebeld om te zien of we daar terecht kunnen en dat is geen probleem. Morgen gaan we eerst een rondje fietsen in de omgeving van Naarden en daarna via de Groote Zeesluis van Muiden de Vecht op naar een ligplaatsje aan een marrekrite. Voor vrijdag geven ze een slechte dag door met veel buien waarin mogelijk onweer. Dat wordt dus tussen de buien mikken om naar Weesp te varen.

1. Anja klink:
    Hi liefies,
    Weer mooieverhalen!
    Kuzzzz
  2. Jan en Nellie Ufkes:
    9 september 2022
    Jan Ufkes, die kennen jullie nog wel, heh? Het is vaak vervelend weer’, maar net als bij jullie, komen er toch ook veel droge dagen aan. Maar ook hoe jullie door heel Nederland allemaal leuke plaatsen met het mooie schip (en niet te vergeten) de fietsen met plezier leuke tochten én de spiertjes wat op peil kunnen houden. Nauw straks a/s zondag zal het zonnig en warm zijn, wat willen we nog meer.
    Ik wens jullie nog veel leuke (´werkdagen) Toe! M. Vr. Gr. v. Jan. Ufkes.
  3. Hans:
    9 september 2022
    Jullie zondag in Rotterdam..... en wij vertrekken zaterdag met de camper. Wat zijn we goed in plannen zeg:)
    Behouden vaart toegewenst, Hans
  4. Ruud:
    9 september 2022
    Zeker, daar zijn we goed in 😁 waar gaat jullie trip naartoe?
  5. Hans:
    9 september 2022
    In principe Frankrijk, maar vooral naar waar het droog is, of beter lijkt te worden. Dat is op korte termijn in NL, dus blijven we nog een dag of wat in Brabant.
  6. Ruud:
    9 september 2022
    Fijne reis en geniet er van zal wel november worden om elkaar (eindelijk) weer eens te zien
  7. Jan en Nellie Ufkes:
    11 september 2022
    Hier is Jan weer! Ha. Ha. Ja…ja, het kan bij de sluizen nog kan het wel eens angstig zijn i.v.m. de lage diepte, nauw als de boot er dan uit wil varen maar het in het zand vast zit, zou niet leuk zijn geweest. Maar gelukkig was alles OK. Maar gelukkig is alles goed gegaan. En die grote stier in dat weiland, die is niet berijdbaar, dus laat die maar los. Het weer is wel vervelend en vooral als het achter makeer uit de lucht komt van gisteren. Dan kun je ook niet op de fiets. Maar verder hebben jullie toch heel veel leuke vaart- en fiets- tochten kunnen maken. Ik wens jullie nog vele mooie zonnige dagen en dus heel veel plezier. M. Vr. Gr. Janemanneke. Ufkes.
  8. Jacintha:
    14 september 2022
    mooie dagen verder, we volgen jullie met plezier!!