11-05-2022 Katwijk

11 mei 2022 - Katwijk aan Zee, Nederland

11-05-2022 Katwijk

log: 395,8 Km, vaartijd 44H55M, sluizen 8, gefietst 245 km, wandelen 17 km, zwemmen 4 uur (hoofdzakelijk Mieke).

Zaterdag 7 mei.

Vandaag stond bij ons (weer) een wijnproeverij gepland bij wijngaard De Kruithof in Ophemert. We hebben in september vorig jaar daar ook echt van genoten. Omdat we in Leerdam liggen, enkele reis zo’n 35 kilometer fietsen is, als je niet alleen langs de snelweg wilt fietsen, hadden wij verzonnen om met de trein een stuk van de route te doen en het laatste stukje te fietsen. Wij met onze fietsjes naar het station. Op het station blijkt  de trein uitgevallen te zijn wegens uitgelopen werkzaamheden. Omdat het niet zeker was of de volgende trein(en) al wel zou gaan en wij die proeverij zeker niet wilden missen, zijn wij op de fiets er naar toe gereden. Dat werd bijna 40 km fietsen via de knooppunten. De proeverij en de hapjes waren weer heerlijk. Natuurlijk niet zonder een paar flesjes naar huis. Terug naar het station en met de trein naar Leerdam. Het overstappen/uitchecken (verschillende vervoerders) liep niet vlekkeloos, dus de eerste contacten wegens niet uitchecken en terugkrijgen van onze teveel betaalde bedragen zijn al gemaakt.

2022-05-07 1505 De tappas plank 2022-05-07 1510 De wijnproeverij bij wijngaard De Kruithof 2022-05-07 1505 en waar beginnen we mee 2022-05-07 1505 samenstelling van de tappasplank wordt vastgelegd 2022-05-07 1510 Wijnproeverij met Tapaplank

Zondag 8 mei wilden wij bijtijds vertrekken, maar wel eerst met Odet en Freek een kleine toer over de Linge gevaren. Natuurlijk alle twee even aan het roer (Odet op een bankje). Het was een hele leuke en gezellige toer en bij terugkomst in Leerdam hebben wij ze op de haven weer afgezet en zijn wij doorgegaan naar Schoonhoven.

2022-05-06 1745 bezoek van Odet en Freerk op de haven van Leerdam 2022-05-08 1045 Odet, Mieke  en Ruud aan boord.jpg 2022-05-08 1045 Odet en Ruud aan boord 2022-05-08 1045 Freerk en Ruud aan boord.jpg
Vanaf de Linge naar het noorden het Merwedekanaal op en via de sluis van Vianen de Lek opgedraaid in de afvaart. We hadden een beetje stroom mee en zijn rond half zes daar aangekomen. Een prima haven om te liggen. We wilden daar twee dagen blijven om ook een fietstoer in de Krimpenerwaard te maken. Volgens de havenmeester(es) moesten en zouden we langs de Vlist naar Haastrecht gaan en binnendoor terug. De mooiste tocht volgens haar. Nou ze heeft niets teveel gezegd. De Vlist is een heel mooi riviertje wat nog zijn originele loop volgt.

2022-05-09 1204 Fietsen langs de Vlist hoe mooi 2022-05-09 1142 de Vlist  2022-05-09 1204 Fietsen langs de Vlist, hoe hollands

Aangekomen in Haastrecht wilden we even zitten en een slokje drinken. Mieke zat daar op een bankje met een mooi uitzicht,

2022-05-09 1227 uitzicht tijdens de rustpauze

dus ik neem een foto van haar. Komt een man op de fiets langs, die stopt en vraagt of we niet samen op de foto wilden?? Graag en hij heeft ons op de foto gezet. Niet zijn fout, maar het licht was fel en veel schaduw dus de foto’s hebben het niet gehaald. Blijkt de voormalige huisarts te zijn die veel te vertellen had. Een kort verhaal van hem was dat er bij een dorpsfeest een vrouw van 94 niet meer wist waar ze woonde, op zich niet zo’n probleem want haar kleinkinderen waren er ook. De dokter had haar verteld dat oudere mensen nu eenmaal wel eens wat vergeten. Hij ook, maar dat was de schuld van zijn ouders zij vroeg verbaasd waarom??  “nou omdat ze 10 jaar te vroeg hebben gewipt, dan had ik er nu nog geen last van gehad”. Ze keek verbouwereerd en barste toen in lachen uit. Hierna zei hij gedag en ging verder. Wij ook weer. Eerst  even naar de IJssel om te kijken of wij daar zouden kunnen varen en daar komt de dokter weer aan. Hij adviseerde om een bepaalde kant heen te gaan omdat daar het polder museum was, maar dat was natuurlijk dicht op maandag. Maar hij had de sleutel, dus kom maar mee laat ik kort wat zien. Wij achter hem aan en een korte maar leuke rondleiding in het museum gekregen.

2022-05-09 1305 de inlaat in de Vlist bij het gemaal Haastrecht

Hierna zijn wij binnendoor naar de Lekdijk gefietst en daarna via de supermarkt weer aan boord gegaan.

Maandag 10 mei.

Wij wilden eigenlijk via de IJssel en de Gouwe richting Katwijk gaan, maar omdat er een stremming is bij Boskoop en wij wel op tijd in Katwijk willen zijn hebben we toch maar gekozen om via Rotterdam en Delf te gaan. Het idee was om 2 daagjes in Delft te blijven omdat dat ook een leuke stad is en daar vandaan dan door naar Katwijk. Dus bijtijds losgemaakt en met ongeveer 1 ½ km tegenstroom verder de Lek af en daarna via Rotterdam, parksluizen richting Delft. Op de laatste foto zie je de HEF, die tegenwoordig altijd helemaal geheven is, maar dat brugdeel zal er toch uit moeten om het in aanbouw zijnde jacht van Jeff Bezos (Amazon) door te laten???!!!.  Wij vinden dat hij dan voor de komende 50 jaar het onderhoud voor zijn rekening neemt??

2022-05-10 1326 best veel verkeer bij Rotterdam 2022-05-10 1353 De bruggen van Rotterdam2022-05-10 1357 De hef eruit voor Bezos

Het liep allemaal prima tot Delft. Wij kunnen niet onder de brug naar de binnenhaven door en de buitenhaven lag vol met vaar/fiets schepen van een meter of 50 en de twee plekjes die nog beschikbaar waren voor jachten, waren natuurlijk bezet. Dan maar door naar de ons bekende ligplaats in Voorburg aan de kade. Nou het laat zich raden, ook die lag vol dus de enige mogelijkheid zou dan nog de sluis bij Leidschendam zijn. De brugwachter die de laatste brug voor de sluis bediende dacht dat er nog wel één plekje was waar wij zouden passen. Nou dat klopte dus wij de nacht daar maar doorgebracht. Het is daar wel leuk liggen, maar ook erg druk. Dus de volgende dag alvast maar door naar Katwijk, altijd leuk liggen.

Dinsdag 11 mei.

Een kort stukje van 19 km varen dus geen haast. Maar het was druk met beroepsvaart en er lag nog een schip die fietsers liet afstappen en daar wilde we eigenlijk voor zijn, dus toch maar vlot losgemaakt en naar de sluis gevaren. We konden redelijk snel invaren, maar de sluiswachter riep het passagiersschip op of hij mee wilde. Dat gebeurde natuurlijk dus wij moesten aan de zijkant in de kolk vastmaken dan kon de “Merlijn” er bij. Dat schip is 50 x 7 meter en de maximaal toegestane breedte is 7 meter!! Maar wat een vakwerk. Er werd heel rustig ingevaren en dat paste echt maar net. Op de boeg iemand die aanwijzingen gaf en aan twee kanten personeel met stootblokken om het schip te beschermen. OK hij heeft wel geoefend, maar toch! want het waaide ook nog stevig. Ook het uitvaren ging heel rustig en wij konden na hem uitvaren. We hebben twee bruggen “achter hem gehangen” en zijn daarna linksaf naar Katwijk. Rond 12:15 hebben wij daar vastgemaakt.

2022-05-11 1008 het past echt net 2022-05-11 1008 zuigend in de sluis 2022-05-11 1010 vakwerk zo nauw 2022-05-11 1011 Sevenster naast de Merlijn 2022-05-11 1027  achter Merlijn langs de Salamander molen
Na het aanleggen even rustig gezeten want het waren toch weer een paar drukke dagen. Mieke wat aan het lezen en ik de eerste poging tot het splitsen van moderne lijnen gedaan. Ik heb een gereedschap set daarvoor, als verjaarscadeau van Ingeborg en Gert voor mijn verjaardag gekregen. Ik wil graag naast “normaal touw” ook die moderne lijnen leren splitsen maar dan heb je wel spullen nodig.

2022-05-11 1516 de eerste splits oefening uithalen van de kern 2022-05-11 1703 De eerste echte oefening

We hebben hier (naast zwemmen, poetsen, wandelen en boodschappen) weer een paar afspraken staan. Renske komt vrijdag lunchen, vrijdag avond een vis fileer workshop en zondag gaan we met Dirja de gefileerde vis klaarmaken en opeten. Al met al weer een paar leuke dagen in het vooruitzicht.

Zoals het er nu uit ziet is het plan om maandag via De Oude Rijn en Gouwe naar de haven van Boskoop te gaan. (een dagje extra vertraging maakt dan niet uit). Vandaar richting Gouda en dan de gekanaliseerde IJssel op. De volgende update zal na ons vertrek uit Katwijk zijn.

1. Anja klink:
    12 mei 2022
    Mooi weer om te lezen....
    Kuzzz uit Oudenbosch
  2. Rene van der snoek:
    12 mei 2022
    leuk verhaal, ga zo door dan kom je vanzelf weer thuis
    groetjes Rene
  3. Ton en Tonny:
    13 mei 2022
    Jullie maken weer van alles mee, een hele tocht met heel veel afwisseling.
  4. Inge:
    13 mei 2022
    Leuk verslag weer 🍷🍷
  5. Jacintha:
    15 mei 2022
    genoten van de verhalen ,echte levensgenieters zijn jullie!!!
  6. Freerk en Odet Tuin.:
    17 mei 2022
    Wij vonden het heel gezellig met jullie een klein stukje mee varen. Vonden het ook heel fijn en gezellig bij jullie aan boord wat te drinken. En bij te kletsen. Leuk jullie weer gezien te hebben Ruud en Mieke