13 mei 2021 Herkingen

13 mei 2021 - Herkingen, Nederland

Totalen: log: 502,30 Km, vaartijd 53H15, sluizen 13, gefietst 94 km, gewandeld 47.0 km

Eerst een paar van de beloofde foto's

2021-05-09 1428 Kasteel van Haamstede voorzijde blog Het Kasteel van Haamstede is aan de voorzijde heel imposant. maar van opzij . . . .

2021-05-09 1334 Kasteel van Haamstede van opzij blog valt het een beetje tegen

2021-05-09 1659 Ligplaats middelplaat blog Ligplaats middelplaat en zo gaat de zon daar onder 2021-05-10 2035 ondergaande zon weerkaatsing

2021-05-11 1918 ligplaats Hompelvoet onze ligplaats aan de Hompelvoet, er is plaats voor 4 boten

2021-05-12 0917 wandeling rond Hompelvoet Blog 2021-05-12 0912  ligplaats Hompelvoet in ochtendlicht 's morgens een wandeling "rond" het eiland

woensdag 12 mei. We varen van de Hompelvoet naar de haven Bommenede. Dit is een oude werkhaven waar nu ook steigers zijn waar je vrij mag liggen.

2021-05-13 0925 ligplaats Bommenede ook hier (nog) niet druk

Fietsen van boord en we fietsen over de oude zeedijken van Zeeland langs dorpjes als Zonnemaire, Dreischor en Schuddebeurs. In Dreischor is een grote Jumbo en we besluiten hier voor de komende dagen eten in te slaan. Ruud blijft bij de fietsjes, als ik weer buiten kom, zien we een zwarte lucht aankomen. We fietsen gauw verder maar het begint al snel te regenen. Bij een garage vragen we aan de monteur of we even in de schuur die openstaat mogen schuilen, geen probleem. De schuur staat vol oldtimers, een hobby van de eigenaar. Als het bijna droog is fietsen we verder, een klein stukje want daar is de wijngaard!, waar we 2 flesjes kopen, niet goedkoop maar altijd leuk, Nederlandse wijn. Ook hier schuilen we onder een dakoversteek. Als we verder fietsen worden we toch nog behoorlijk nat! En de tocht is toch wat langer dan we dachten, alweer ruim 35 kilometer op de teller! We hadden wat luiken en tentramen open laten staan, maar het viel gelukkig mee, het belangrijkste, ons bed, was niet nat geworden.

's Morgens een wandeling naar de schorren van Bommenede. Hier heeft vroegen een dorp op een eilandje gestaan dat is opgegeven en er staat op de dijk een kunstwerkje als aandenken aan de verdronken kerk.

2021-05-13 0942 het verdronken kerkje van Bommenede

donderdag 13 mei. Na wat gepuzzel over het vervolg van onze reis, besluiten we naar Herkingen te varen om dit weekend naar de Dintel te gaan. Het weerbericht is niet best en we gaan dus ook niet meer naar de Oosterschelde en het Veerse Meer vanwege de harde windverwachtingen volgende week. We doen een was en het huishouden. Alweer een zwarte lucht en we krijgen echt een gigantische bui over met onweer en zware wind. Wij liggen goed maar we zien toch een aantal schepen die nog onderweg zijn, één loopt vast in de vaargeul naar de haven en ligt daar een uurtje of 3 voordat ze loskomen. Ook andere schepen hebben moeite om aan te leggen in de haven en de mensen aan boord zijn letterlijk drijfnat. We eten, ruimen de was op, tanken water en schrijven het blog, en nu om bijna 9 uur koffie en even uitpuffen, we zijn op reis en niet op vakantie!

onze route kaart is ook weer up to date, het gekronkel op de Grevelingen is wat rommelig maar wel correct.

1. Anja klink:
    Hi liefies,
    Met genoegen jullie verhaal weer gelezen. Julie weten dat ik van woordspelletjes houd. Is het aan boord nu het huishoudenn of het boothouden doen?
    In ieder geval, goede vaart en mooie zonsondergangen gewenst.
  2. Jan en Nellie Ufkes:
    14 mei 2021
    Jullie maken de reizen steeds weerlegt veel plezier en soms met slecht weer de ruitjes te vergeten te sluiten en ook toch nog nat te worden met het fietsen. Maar met het openen van een van de wijn flessen, maakt jullie zooo weer droog ‘en vrolijker. Maar het erg leuk wat jullie allemaal ondernemen. Da’s heel leuk. Nog heel veel plezier “Zwervertjes”. Jan. Ufkes.
  3. Tina:
    14 mei 2021
    Lees met veel plezier jullie reisverslag ... voor mij onbekende namen van dorpjes in Zeeland .
    Geniet ze .😘
  4. Inge:
    14 mei 2021
    Mooi de foto's van het Grevelingenmeer.