24-04-2022 Katwijk aan zee samenvatting van het begin van deze trip

24 april 2022 - Katwijk aan Zee, Nederland

Kleine aanvulling op ons eerdere verhaal uit Enkhuizen.

We wilden in Stavoren nog even een kleine boodschap doen en bij het aanmeren kwamen tot onze verbazing Dieuwke en Jan (met de auto) net aan om ons uit te zwaaien. En in plaats van 20 minuten heen en terug te lopen was dat met de auto zo gepiept. Jan heeft nog een paar foto’s gemaakt van het schutten naar het IJsselmeer en dus eigenlijk ons echte vertrek uit Friesland. (foto's volgen later)

19-04-2022  Kaag :

log: 131 Km, vaartijd 14H00, sluizen 4, gefietst 0 km, gewandeld 0km (op deze regel staan de totalen van deze reis)

We zijn vroeg (06:45) opgestaan omdat we Amsterdam voorbij wilden zijn en daarna maar zien waar we zouden gaan liggen. Om 07:15 hebben we losgemaakt. Je moet na Enkhuizen gelijk door de Naviduct-sluis. Dat is de scheiding tussen IJsselmeer en Markermeer het kan daar nog wel eens druk zijn maar zo vroeg valt dat erg mee. Toen we aankwamen gingen de deuren open en we konden bijna gelijk doorvaren. Schutten daar duurt kort dus we waren snel op het Markermeer. De wind 3 bft maar wel net uit het oosten en bijna dwars op het schip. Dat is met windkracht 3 geen probleem. We zijn met 11 km per uur doorgevaren en waren behoorlijk snel bij de Oranje Sluizen om het IJ op te gaan. Ook daar weer redelijk vlot. Er kwamen drie schepen net de sluis uit dus ook daar konden we gelijk invaren. Wel even moeten wachten op twee schepen die door een brug moesten, maar meer dan 10 min heeft dat niet geduurd.  Op het IJ weinig scheepvaart dus ook daar lekker door kunnen gaan. Haarlem was ook zo gepiept, dus onze geplande stop op de ”Molenplas” net  na Haarlem vonden we eigenlijk te vroeg(16:10) dus we wilden nog maar een stukje doorgaan. De Brug bij Cruquius stond op rood en op onze oproep werd niet gereageerd. Mieke toch nog maar even gebeld, blijkt dat er een spitssluiting voor de sport is van 16:00 tot 18:00 (staat niet op het bord bij de brug en de Almanak zegt 17 – 19 uur, maar geen discussie aangegaan). De dame op de sluis was wel zo vriendelijk om toch voor ons te draaien. De rest van de tocht liep eigenlijk ook heel vlot. Door gegaan naar de Kaag. We hebben daar vorig jaar ook gelegen. Lekker aan een eiland bij de koeien.  Al met al is dit wel een lange dag geworden totaal 11 uur gevaren en 101 km afgelegd.

20-4 Katwijk aan Zee

log: 150.8 Km, vaartijd 16H00, sluizen 4, gefietst 42 km, wandelen 12 km, zwemmen 3 uur (hoofdzakelijk Mieke).

Naar Katwijk vanaf de Kaag is een kort stukje (20km) en dat mocht ook wel na onze lange trip van de dag ervoor. Wij hebben dit stuk vaker gevaren, maar het blijft erg leuk om een stuk door Leiden te gaan en zeker ook het laatste stuk naar Katwijk. In de omgeving worden heel veel luxe huizen gebouwd. We hebben ons niet verveeld.

We liggen weer op een hele mooie plek, maar we hebben wel een lamp op de steiger die precies onze slaap hut zeer ruim verlicht. Dat is ’s nachts niet zo fijn. Gelukkig is er een Gamma ( 😊 ) in Katwijk dus stucloper gehaald en een keurige verduistering gemaakt die prima werkt. We blijven zoeken naar “stugge kunststof placemats” die donker zijn omdat dat makkelijker is dan wat we nu hebben, maar tot die tijd is het donker als we gaan slapen. Voordeel is dat als we de goede placemats ze vinden de mallen klaar zijn!

Dit deel van de trip is ook bedoeld om weer mensen te zien die we (te) lang niet gezien hebben en dat is alvast deels gelukt. We hebben heerlijk bij Dirja gegeten en vandaag samen een mooie fietstocht via Noordwijk (en natuurlijk een paar bollenvelden gemaakt). Vanavond haring aan boord en morgen verder.

Planning verder is maandag richting Rijswijk en dan dinsdag door naar Rotterdam. Wilde eerst wij eerst op Koningsdag naar Rotterdam, maar als het mooi weer is kan het daar wel eens druk zijn dus dan maar vast daar zijn. Het weer wordt wat kouder en dan is het wel fijn om in een Marina te liggen met genoeg stroom om een kacheltje te kunnen laten draaien. Vanuit Rotterdam staan er weer wat bezoekjes n de planning. Het is best fijn je eigen hotel bij je te hebben.

het lijkt een terugkerend verhaal, maar de foto's en de kaart van onze reis willen nog niet dus daar wordt aan gewerkt en komen zo snel mogelijk

1. Din:
    24 april 2022
    Veel plezier op de rest van je reis ,lees alles met veel prettige ogenblikken doei🥰🥰🥰
  2. Dirja:
    25 april 2022
    Het was gezellig! Goede reis verder en geniet van alle mooie plekjes en bezoekjes 🥰
  3. Jan en Nellie Ufkes:
    25 april 2022
    Het is al heel erg fein voor jullie alles loopt op rolletjes, da’s heel goed en voor je ‘t weet, varen jullie al naar het einde van de wereld. Heel fijn, want het weer is ook steeds beter. Nog heel veel plezier
    M. Vr. Gr. Jan. U.
  4. Rene van der snoek: