3 September Katwijk aan Zee. Totaal gevaren: km 152,0 in 15,5  uur

5 september 2021 - Katwijk aan Zee, Nederland

De eerste update van 3 vaardagen.

31 augustus Stavoren. Gevaren:11 km in 1U12M

We zijn op dinsdagmiddag uitgezwaaid door Dieuwke en Jan. We wilden naar Stavoren en als de wind niet te gek was doorgaan naar Enkhuizen. De sluis van Stavoren draait voor het eerst ‘s morgens om 09:00 en dat is wat laat als je een flink eind op weg wilt. Bij het uitkomen van de sluis was de wind in Stavoren 4 met uitschieters 5. We zijn toch naar buiten gegaan om te zien hoe het was, maar zeker het eerst stuk kwamen de golven half in en dan lig je heel onplezierig te rollen. Om dat 2 uur te hebben was mij (Ruud) te gortig en zijn dan ook omgedraaid en hebben vastgemaakt bij de sluis om woensdag vroeg te vertrekken. De sluis even opgeroepen of we konden blijven liggen en met de opmerking “als jullie morgen verder gaan is dat prima” werd ons een goede nacht toegewenst.

2021-09-01 1027 Kledingherstel onderweg Mieke onderweg bezig met naaiwerk

1 september Assendelft Gevaren:86.1 km in 7U36M

's Morgens om 06:30 de wekker om rond 7 uur te vertrekken in de richting van Durgerdam. Je bent dan het hele IJsselmeer overgestoken en heb dan alleen nog "binnen" water te doen. Het was veel rustiger dan de avond ervoor, natuurlijk wel golven, maar we konden tenminste op onze stoelen zitten zonder ons constant schrap te hoeven zetten. De oversteek naar Enkhuizen ging heel vlot en we konden zelfs zonder te wachten het Naviduct invaren en binnen 10 minuten waren we weer onderweg op een vlak Markermeer. Onderweg kom je dan langs het Paard van Marken wat nu in de steigers staat.

2021-09-01 1029 Het Paard van MArken in de steigers

Mieke had ondertussen wat alternatieven opgezocht als we door zouden gaan en niet in Durgerdam zouden stoppen. We zijn ook doorgegaan. Het schutten door de Oranjesluizen heeft tot nu toe altijd lang geduurd en zo ook vandaag. totaal zo'n 40 minuten. Op het Noordzeekanaal werden we (alweer, vorige reis ook al) gewaarschuwd voor een Bovenmaats Zeeschip wat een van de zijkanalen uit zou komen, we hadden er net geen last van.

2021-09-01 1403 Bovenmaats zeeschip op Noordzeekanaal

We zijn uiteindelijk gestopt rond half vier in zijkanaal D van het Noordzeekanaal in Assendelft. De jachthaven daar heeft nieuwe eigenaars en ook nieuw mensen in het restaurant : de Waterraaf.

2021-09-01 2007De Waterraaf Voorgerecht een van de mooie en lekkere gerechten

Mieke had onderweg gevonden dat zij de eerste drie avonden van de maand een testmenu serveerden voor de nieuwe maand. Dat is een gezellige en leuke avond geworden met heel goed eten en leuk gezelschap. Tegen half elf toch wel moe en voldaan gaan slapen.

2 september De Kaag  Gevaren:36,1 km in 4U0M

een rustige dag met best wel veel bruggen. We hebben vastgemaakt aan een eilandje vlak voor het Zijl ( het water dat naar Leiden gaat). Mieke heeft haar oefeningen in het water gedaan en heerlijk gezwommen.

link naar Video Mieke aan het zwemmen bij de Kaag

We zijn ook daar heel vriendelijk ontvangen door de Dames Koe. Die lopen vrij op het eiland en komen gezellig naast de boot grazen. Het snuffelen aan de natte was aan de reling vonden wij wat minder want even met de tong erlangs en het spul ligt in het water, dat hebben we dus maar even aan de andere kant gehangen.

2021-09-03 1642 Ligplaats in Katwijk 2021-09-02 1817 Bezoek van de Dames op de Kaag

Er is daar volop watersport, veel zeilbootjes, roeiers en kanoërs. Dus voldoende te zien.

3 september Katwijk aan Zee  Gevaren:18,8 km in 2U42M.

Ook vandaag waren het best veel bruggen. vlak voor het water dat van de Ringvaart naar Katwijk loopt hebben wij onze beugel gestreken en konden wij onder de meeste bruggen door zonder dat deze open hoeven, dat is wel sneller. De voorlaatste brug moest nog wel geopend worden en toen ik (Ruud) door rood/groen vat wilde doorvaren om de openingstijd te verkorten werd mij toch vriendelijk gevraagd te wachten op groen. Dat doe ja dan natuurlijk ook. We hebben een mooie plek, goed uitzicht en dicht bij het havenkantoor en de douches. Het wordt zomer de komende dagen, dus wij zitten goed in Katwijk aan Zee

2021-09-03 1642 Ligplaats in Katwijk

We blijven hier een paar dagen liggen en gaan dan verder richting Rotterdam met (waarschijnlijk) een tussenstop in Rijswijk

1. Jan en Nellie Ufkes:
    6 september 2021
    Jullie hebben groot gelijk om deze zomerse dagen nog lekker heerlijke tochten op 't water te maken. En wat ook leuk was, dat je Mieke in 't water heerlijk hebt laten zwemmen. Maar dat jij dat zelf niet durft, valt mij tegen, manneke. Nog veel plezier toe gewenst. M. Vr. Gr. Jan. Ufkes.
  2. Anja klink:
    6 september 2021
    Leuk weer om julie belevenissen te lezen. Tot gauw.
  3. Jacintha:
    8 september 2021
    slim het ijsselmeer over gestoken , even schommelen maar wel snel op de wateren waar je graag heen wildt! wij genieten met jullie mee!!