Maandag 24-05 Marrekrite in Haastrecht

24 mei 2022 - Haastrecht, Nederland

log: 506,6 Km, vaartijd 60H25M, sluizen 12, gefietst 426 km, wandelen 27 km, zwemmen 6 uur (hoofdzakelijk Mieke).

Wat hadden wij vandaag een mooie en soms “spannende” dag. Als je naar onze cijfers kijkt zal je je misschien afvragen of er vandaag echt 5uur en 5 minuten gevaren is met een afstand van slechts 25 km. Nou dat gaan we uitleggen.

Vandaag was best een van de bijzonderste dagen uit de reis tot nu toe. We wilden via de Gouwe naar de Hollandsche IJssel, maar moesten dan we wel de stremming bij Boskoop passeren. Dus vanochtend bijtijds het telefoonnummer gebeld voor informatie. Want in het Bericht Aan Zeevarende (?) staat dat er stremming is van 07:00 tot 11:15  en van 12:15 tot 14:30 en dat er ’s morgens en ’s middags een passage voor de pleziervaart mogelijk was. Onze vraag “kan er bij de middag stop ook als pleziervaart gepasseerd worden en is er een wachtgelegenheid als we te vroeg zijn?” We werden zeer vriendelijk te woord gestaan en het was inderdaad mogelijk om in de middagpauze met de beroepsvaart mee te liften. Het ochtend window konden wij niet halen omdat we ook de spoorbrug van Alphen moesten passeren en die draait niet in de spits en de middagpassage was naar onze zin te laat want we wilden naar Haastrecht op de Hollandsche IJssel. Dus wij klaar maken voor vertrek. Gaat er een boot achter ons weg en om niet een extra wachttijd bij de Zegerbrug te hebben zijn wij daar vlot achteraan gevaren nog niet alles 100% aan de gang, maar toch. Afijn bleek die boot makkelijk onder die brug door te kunnen, dus wij hadden ons niet zo hoeven te haasten. De brug draaide overigens vlot voor ons. Bij de volgende brug riep het schip voor ons de brugwachter aan of hij nog mee kon met die opening en dat mocht, dus ook wij maar geroepen dat wij achter de “Hendrik” lagen  en of wij ook nog mee mochten. “Ja hoor hou ik hem nog wel even open” was de reactie. Wel fijn, maar de file die er stond langs het kanaal was toch wel behoorlijk opgelopen.

Daarna de Oude Rijn overgestoken, en daar lag al een heel pak boten, binnenvaarders en pleziervaart te wachten voor de hefbrug van Alphen en de spoorbrug daarachter. Met zijn allen door de spoorbrug. De beroepsvaart kreeg te horen dat zij moesten aanmeren en wachten op toestemming om door te gaan naar Boskoop. De pleziervaart mocht dus door. We waren inmiddels met 6 boten dus al een aardig pak. Voor Boskoop is de Gouwe gestremd. Duidelijk op beide oevers een bord VERBODEN IN TE VAREN en er was inderdaad een wachtplaats voor de pleziervaart. Wij vastgemaakt aan een schip uit Tholen (de familie woont in Willemstad) en dan kom je in gesprek. Maar al snel werd gevraagd of er een 14 meter schip bij ons langszij mocht komen. Daar “mag” je geen nee tegen zeggen dus wij de lijntje afgepakt. We lagen toen 3 dik. De schipper naast ons was een oud beroepsschipper dus er was wel vertrouwen in zijn kunnen.

2022-05-24 1125 de Evening Shadow komt langszij 2022-05-24 1126 Best breed met 3 schepen 2022-05-24 1126 Hier en daar nog een extra lijn voor de zekerheid 2022-05-24 1127 overzicht van onze rij 2022-05-24 1128 onze buren in de rij

De scheepsbegeleiding liet eerst de schepen van zuid naar noord doorkomen en wij moesten wachten op een RIB van het waterschap die met ons mee zuid zou varen. Wij zagen de eerste schepen duidelijk aankomen 2 hele grote containerschepen die tussen Alphen en de Rotterdamse haven heen en weer varen met bier van Heineken. Toen deze schepen dichterbij kwamen begon het pak enorm te bewegen en te trekken. De eerste gedachte dan “als die lijnen het maar houden” en de buurman heeft toen met behoorlijk motorvermogen het pak onder controle gehouden.

2022-05-24 1140 De tegenvaart in lichte regen  2022-05-24 1142 het is echt groot en heel dichtbij

Maar het tweede schip kwam. Het water was nog niet rustig dus de beweging werd nog heftiger. Ook wij hebben toen de motor redelijk vol bijgezet om te compenseren. Gelukkig zonder schade de passage van het tegenverkeer doorgemaakt. En daarna was het onze beurt. Maar eerst mochten de (inmiddels) 4 beroepsschepen erlangs, weer een geschuif en gekraakt van de lijnen, maar ook dit ging goed. Daarna in konvooi naar de Hef van Boskoop. Nou die heeft zeker 25 minuten open gestaan voordat dat hele pak erdoor was. De hef van Waddinxveen heeft een “knip” gemaakt en ons en nog 8 andere schepen 20 minuten voor de brug laten draaien, om eerst het wegverkeer door te laten.

Het volgende struikelblok was de sluis van Gouda. De beroepsvaart in de bakboord kolk en de pleziervaart in de stuurboord kolk. Dat heeft ook even geduurd voordat de sluis openging, iedereen vast lag en de schutting gedaan was. Na deze sluis was het nog een klein stukje voordat wij de Hollandsche IJssel op konden draaien. We dachten dat de meeste pleziervaart schepen verder richting Rotterdam zouden gaan, maar dat werd even anders! Er liepen 5 schepen voor ons die IJssel op en dat was even jammer. Je moet als je de IJssel op wilt via de “Waaier sluis”. Een sluis is geen probleem, maar deze is maar 24,5 meter lang. Dat wil dus zeggen boot voor boot en wij lagen 6e in de rij. Zo’n kleine sluis heeft ook niet echt voldoende wacht voorzieningen, dus je moet daar een minuut of 40 blijven “varen” voordat je echt vast kan maken aan het remmingswerk. Eindelijk mochten wij ook de sluis in

2022-05-24 1441 eindelijk mochten wij ook schutten

Maar daarna kom je wel op een hele mooie (gekanaliseerde) rivier en kijk je je ogen weer uit. We hebben vastgemaakt in Haastrecht aan een mooi walletje waar we 2 nachtjes willen blijven om morgen op een van de mooie dagen nog een fietstochtje te gaan maken.

1. Jacintha:
    spannend!!!
  2. Dirja:
    25 mei 2022
    Spannend maar toch ook leuke belevenissen! Zeker als het uiteindelijk allemaal goed gaat. Altijd leuk om onderweg weer nieuwe mensen te ontmoeten. Leuk om alles te lezen 😘
  3. Jan en Nellie Ufkes:
    25 mei 2022
    Nou dat was wel een hevige beroeps-schippers actie, die ook hun boot er onbeschadicht doorheen zien te krijgen. SUPER voor jullie. En nu wordt het weer beter weer te worden met een lekker zonnetje en dan kan Mieke even weer lekker zwemmen en kan jij haar weer goed afdrogen en die natte handdoek weer aan de lijn hangen….ha…ha! Jullie maken steeds weer leuke reizen van. Ik wens jullie nog steeds weer hele fijne vaarten. M. Vr. Gr. Jan. Ufkes.
  4. Jan en Nellie Ufkes:
    28 mei 2022
    Hier komt Jannemanneke weer eens aan……ha….ha. Jullie hebben (met veel op onthouden) toch steeds weer hele leuke vaart gemaakt en heel veel lekkere gebakjes, toch steeds alles kregen waar jullie naar toe wilden. Dat is heel fijn en daar natuurlijk ook veel schik mee gehad. Geweldig, ik wens jullie nog heel veel leuke vaartplezier! Nou, de zomer komt er steeds dichter bij! Wat willen we allemaal nog meer !? Nog heel veel plezier, met vriendelijke groet van Jannemanneke. Ufkes.
  5. Jan en Nellie Ufkes:
    29 mei 2022
    Ja (Jonge luitjes)…..ha…ha, het is toch heerlijk om alles eat je wil, met jullie boot, fiets en schoentjes of blote voetjes kan gaan en staan. Nu jullie juste van verre zal komen zullen jullie het (bootje) optilde richting jullie huis zal moeten moetengaan. De boot weet zo langzamerhand de weg wel naar HUIS wel te vinden, als jullie hem een beetje helpen. Alle gekheid op een stokje, jullie hebben heel veel plezier en koffie met een lekker gebak(je) maakt het plezier nog HEERLIJKER. Ik wens jullie nog heelveeeel plezier.
    M. Vr. Gr. Jan. Ufkes!