Zondag 29-05 Weesp bij WSV de Vecht

29 mei 2022 - Weesp, Nederland

log: 579,4 Km, vaartijd 69H45M, sluizen 14, gefietst 505 km, wandelen 31 km, zwemmen 6 uur (hoofdzakelijk Mieke).

Om te beginnen en als enige foto vandaag onze Routekaart tot nu toe.

2022-05-29 2140 routekaart tot vandaag

zaterdag 28-05 Maarssen

We zijn gisteren (28-05) vertrokken vanaf de kriet in Oudewater om via het laatste stuk van de Hollandse IJssel, de Doorslag en  het Amsterdam Rijn Kanaal naar de Vecht te varen. We wilden aan het begin op de Vecht stoppen om daar vandaag een fietstochtje te maken door het mooie gebied daar. We zijn best op tijd vertrokken want de dag op zich was met 36 km en best wat bruggen een goede dag varen. We zijn vertrokken om 08:30 om rond 9 uur bij de eerstvolgende brug te zijn die vanaf dan bediend zou worden. Dat heeft goed uitgepakt. Wij hebben een routeverslag gezien van de “Canicula” (maken professionele videoverslagen van hun reizen) die dat laatste stuk als best wel smal beschreef, maar gezien de huurboten van 15 meter die door dat water gaan hadden wij er wel vertrouwen in. Er zitten inderdaad een paar nauwe passages in en zeker het stuk water “De doorslag”, wat de verbinding is tussen de IJssel en het Merwedekanaal, is best wel smal maar echt geen probleem. Op het Amsterdam Rijnkanaal hingen we achter 2 huurboten die wij graag achter ons hadden op de Vecht dus beetje gas bij en voor de ingang naar de Vecht voorbij gelopen. Bij het indraaien via de Vechtsluis (staat open) naar de vecht hadden wij wat last van een sterke dwarsstroom (en iets te hoge snelheid) waardoor ik (Ruud) behoorlijk moest corrigeren om de smalle doorgang zonder schade te passeren. Gelukt zonder schade!

We zijn in Maarssen gaan liggen op een hele mooie aanlegplaats. Te betalen via Aanuit.net. ’s Middags even boodschappen gedaan en gelijk even rondgekeken in het stadje. Ook dat weer heel leuk om te zien. ’s Avonds bleek het weer voor de volgende dag toch bijgesteld te zijn en gedurende langere tijd werd er lichte regen voorspeld. Wij fietsen graag, maar niet als het regent dus we besluiten de volgende dag verder te gaan.

Zondag  29-05 Weesp bij WSV de Vecht

Vanochtend nog maar eens naar het weerbericht gekeken en het was niet beter dan gisteravond, dus niet fietsen maar de Vecht verder afvaren tot een mooi aanlegplaats om dan morgen te gaan fietsen want dan zou het weer beter zijn. Het was 3e tocht over de Vecht, maar het blijft leuk om naar die mooie huizen en buitenplaatsen te kijken die er langs de Vecht staan. Echt schitterende kastelen en huizen om te zien.

We konden een klein stukje verder onze watertank bijvullen wat ondertussen best wel nodig was. Op zo’n waterlaadplaats mag je 15 minuten aanleggen om water in te nemen. Nou, voor onze 250 liter hadden we meer dan 45 minuten nodig omdat de druk niet echt hoog was. Maar wij met volle tank verder. De bruggen op de Vecht worden tussen 12:00 en 13:00 niet bediend en de brug waar wij op vastliepen leek enkel rood te staan dus toch maar even gebeld. De man was kort van stof “nee hoor hij staat dubbel rood en ik moet toch ook eten” natuurlijk wij wachten, eet smakelijk. De wachtplaats lag vol dus wij zijn een klein stukje terug gevaren. Bij het aansluiten in de rij voor de doorvaart waren wij het laatste schip. Voor ons een soort politieboot met 3 man aan boord die precies de toegestane snelheid van 6 km/uur  gingen varen en als er schepen te snel langs kwamen werd er gefloten en aangegeven dat het rustiger moet. De schepen voor hem liepen langzaam uit, maar wij hingen er achter. Nou vaart de Sevenster met stationair draaiende motor al bijna 7 km/u dus dat is niet heel fijn varen. Op enig moment toch maar even aangelegd op een kriet om dat schip (we waren nog samen) een kwartiertje voorsprong te geven en met een kilometer op 8 per uur hem achterop te varen. Nou na 5 minuten was een bord 9 km/u, en 1 minuut verder lag depolitieboot afgemeerd aan de kant. Lachen (een beetje als een boer met kiespijn).

Uiteindelijk gestopt in Weesp en aan het verzinnen wat we morgen gaan doen. Weersvoorspelling weinig wind, van 10:00 tot 15:00 lichte regen en 14 graden. We verzinnen nog even door.

1. Rene van der snoek:
    30 mei 2022
    Gewoon doorgaan,
    het weer zal de komende dagen beter worden dus blijf genieten.
    Groetjes Rene
  2. Jan en Nellie Ufkes:
    1 juni 2022
    Daar komt Jantje weer aan met een reactie op jullie geweldig leuke vaar, fiets, wandel en zwemmende Mieke en samen fietsen en wandelen, ja en varende tochten natuurlijk! Dat is geweldig mooi en zo leer je heel Nederland eens goed kennen, en dat met heeeel veeeel plezier. Ik wens jullie nog ook nog heel veel plezier en dat het liefst met heerlijk zonnig warm weer. M. Vr. Gr. Jannemanneke.