23-04-2024 Wolfsburg (Mittellandkanaal)

23 april 2024 - Wolfsburg, Duitsland

23-04-2024 Wolfsburg (Mittellandkanaal)  Totalen:  Gevaren 557,6 km;  vaartijd 61,9 uur;  sluizen 20; gefietst 40 km

21-04-2024 Marina Idensemoor. gevaren: 74,3 km vaartijd 7 uur.

De plekken waar je kunt liggen zijn op dit deel van het MLK niet dik gezaaid. Er zijn onderweg wel voldoende plekken waar je aan het kanaal kunt liggen, maar de damwanden en langvarende beroepsvaart is niet echt uitnodigend. Een ander punt is dat wij graag walstroom willen hebben om onze electrische kachel bij te kunnen zetten. Overdag met een zonnetje lekker om te varen, maar 's avonds is het echt koud, rond 0 graden.

's morgens rond 09:00 de eerste sportboot richting west zien varen 2024-04-21 0932 eertse sportboot richting WEST

Ook deze dag weer mooie dingen gezien.  We zijn om 7 uur gaan varen omdat dit een lange dag zou worden en we toch 's middags dan nog wat willen doen.  Erg leuk om over de "Kanalbrücke" van Minden te varen. het kanaal loopt via een brug op 10 meter hoogte over de Weser.  Eerst kom je langs de toegang van de sluis die naar de Weser gaat, Dan vaar je de Kanaalbrücke op en krijg jet het uitzicht op de Weser. Echt leuk

2024-04-21 1150 toegang naar Weser via sluis Minden de ingang naar de sluis  2024-04-21 1151 Kanalbrucke Minden (MLK over de Weser) verkeerd gevaren De kanaalbrücke en het uitzicht op de Weser   2024-04-21 1152 Kanalbrucke Minden (MLK over de Weser) .

Daarna rustig verder gevaren naar Marina Idensemoor. De haven ingang is afgesloten met een deur en om die te openen moet je een telefoonnummer bellen en daarme wordt de toegangsdeur automatisch geopend heel speciaal, maar je ligt wel rustig zonder zuiging en golven. Een mooi plekje gevonden waar we konden vastmaken

2024-04-21 1625 aankomst bij Idensermoor klaphek de "deur"   2024-04-21 1633 Marina overzicht de haven.

Er staat in Idensen een 1000 jaar oud kerkje met "mooie" fresco's. even een wandeling is wel lekker dus wij dat kerkje maar even bezocht. Inderdaad een leuk kerkje waarin een 800 jaar oude klok hangt die nog dagelijks wordt geluid en een 800 jaar oude deur van eiken is ook wel bijzonder om te zien.

2024-04-21 1559 bezoek aan 1000 jaar oud kerkje Idense 2024-04-21 1602 bezoek aan 1000 jaar oud kerkje Idense 2024-04-21 1600 bezoek aan 1000 jaar oud kerkje Idense

Morgen verder naar: Marina Bortfeld

22-04-2024 Marina Bortfeld . gevaren: 78,1 km vaartijd 7 uur. 45 minuten

Dit zou een echt lange dag (kunnen) worden. We hadden gehoord dat er werkzaamheden zijn aan de sluis Anderten, de eerste sluis in het MLK. We wilden ook nog diesel tanken (bunkeren op een schip) en het bunkerstation lag op 1H15 van onze plek. Wij om 07:00 losgemaakt met ijs aan dek, om naar het bunkerstation te varen. Toen wij daar om 08:20 aankwamen was het leeg en het bunkeren was inclusief afrekenen in 20 minuten klaar (40 minuten gewonnen). Nu op naar de sluis, we hadden ons voorbereid dat als het tegen zou zitten wij terug naar de laatste haven zouden varen en dan de volgende dag vroeg bij de sluis liggen. Toen we aankwamen bij de sluis lag er 1 binnenvaarder (85 meter) te wachten. De sluis opgeroepen en we kregen te horen dat we op de jachten wachtplaats moesten afmeren en dat we opgeroepen zouden worden om in te varen. Niet lang daarna meldde zich een 2e schip (105) meter lang. De sluis 220meter, dus we dachten dat we nog een uurtje moesten wachten. Nou nee, de sluis riep ons op om als derde schip in te varen en het eerste schip kreeg het verzoek goed vooraan te gaan liggen "da kommt noch ein Sportboot mit". We lagen heel kort op de laatste vrachtboot (4 a 5 meter achter zo'n joekel) en achter ons, kort op de deur en "stopper". 15 meter omhoog,  mooi de meerlijn steeds omzetten naar een hogere bolder, bracht ons in 15 minuten boven. Al met al een hele vlotte doorgang door deze sluis (1H15 verdiend). Daarna eigenlijk appeltje eitje, wij onderweg naar Marina Bortfeld. Dat werd ook weer speciaal. Mieke heeft vooraf contact gehad met de havenmeester en te horen gekregen om vlak voor de "ophaalbrug" te bellen en dan zou hij "open doen". Dat heeft gewerkt. een heel mooi privé meer met hele luxe huizen. Een prima ligplaats aan een kopsteiger. We komen hier zeker nog eens terug.

2024-04-22 1159 invaart sluis Anderten + 15 meter invaart sluis Anderten  2024-04-22 1230 uitvaart sluis Anderten + 15 meter uitvaart sluis anderten. Van het schutten geen foto's leek even op werken!!

foto's van Marina Bortfeld:

2024-04-22 1644 Marina Bortfeld prive kopsteiger 2024-04-22 1644 Marina Bortfeld prive kop steigermeer overzicht 2024-04-22 1646 Marina Bortfeld prive meer overzicht 2024-04-22 1647 Marina Bortfeld prive meer overzicht

23-04-2024 Wolfsburg . gevaren: 33,8 km vaartijd 3 uur 20 minuten

Vanochtend om 07:00 de kachel in de kuip aangezet, het was weer stijf bevroren. Nog een uurtje terug en toen we weg wilden gaan waren de ruiten schoon, de kuip warm en wij blij. Als je dan de havenmeester belt en die witte brug gaat open tegen een blauwe hemel wordt je echt vrolijk.

2024-04-23 0844 Marina Bortfeld afgesloten met ophaalbrug deze foto had echt groot gemogen, maar dat gaat helaas niet in dit programma.

De dag was eigenlijk alleen maar positief. Een zonnetje geen wind en een rustige vaart. geen hele lange dag en hopelijk een leuke haven in het vooruitzicht.  We moesten door 1 sluis en dat ging echt heel soepel. Toen we ons via de marifoon melden kregen we gelijk te horen dat wij als 3e schip in de bakboord(rechts) kamer konden mee schutten. Wat even "omdenken"  was, was het begrip "Bergfahrt" en "Talfahrt". normaal ga je als je "Bergfarht" hebt in de sluis omhoog en anders omlaag. Maar hier op het MLK is van west naar oost Berg en omgekeert Tal. Dat moet je weten (en gelukkig staat dat in de boeken :-) ). Dus inplaats van naar boven moesten we omlaag schutten en dat heeft wat meer risico. je zou kunnen gaan "hangen ". Dat is absoluut niet aan de orde geweest. Het ging zo rustig dat de lijn makkelijk omgezet kon worden en er bijna geen beweging in het schip zat anders dan omlaag. Na het uitvaren zijn we rustig doorgevaren naar Wolfsburg, de VW stad. Voor ons niet iets waar we direct naar toe willen, maar Mieke had uitgevonden dat er op 15 minuten lopen een mooi zwembad lag en omdat wij "vroeg" waren er alle tijd was om te gaan zwemmen. Mieke heeft lekker gezwommen en ik de voorbereidingen gedaan ( met en cappuccino) voor deze update. Morgen verder richting Haldesleben.

1. Claus von Kutzschenbach (MY "La Piccola"):
    23 april 2024
    Hi, das macht wirklich Freude, anhand Eures Reistagebuchs das eigene Land (und dabei noch ein wenig Niederländisch) besser kennen zu lernen. Alles Gute weiterhin und stets eine Handbreit Wasser unterm Kiel!
  2. Jan en Nellie:
    Fijn dat jullie genieten van het varen , ga zo door. Groeten en Nellie
  3. Jacintha:
    24 april 2024
    bij de koffie samen genoten van jullie blog! bdw ik heb jullie groene bak geleend, zet hem schoon weer terug!
  4. Karen:
    24 april 2024
    Wat heerlijk Mieke dat je toch weer even kon zwemmen. We missen jullie wel hoor in Workum! Al hoewel ik gister het laatste kwartier alleen in het zwembad lag!
  5. Rene van der snoek:
    24 april 2024
    Ga vooral door met genieten van deze trip.
    Groetjes Rene en Yvon
  6. Ton en Tonny:
    24 april 2024
    Genieten van de zon en de tocht met jullie warme kacheltje. Heerlijk toch. Dat er wel wat meer haventjes aan het MLK zouden mogen worden aangelegd vonden wij ook. Maar zo te lezen lukt het jullie goed. Genieten maar weer.
  7. Freerk en Odet Tuin.:
    24 april 2024
    Hallo Ruud en Mieke jullie zijn al weer op wat mooie plekjes geweest. Geniet ervan saampjes
    Mooie foto's weer allemaal.
    Groetjes van Odet en freerk
  8. Anja klink:
    25 april 2024
    Hihi, leuk weer om te lezen. Hier ook de kachel nog aan. Brrr. Wat een koud, nat voorjaar. Maar okay, de zon komt telkens weer op!
    Lieve groet, Anja

Jouw reactie