26-04-2024 Genthin (Elbe Havel Kanaal)

26 april 2024 - Genthin, Duitsland

26-04-2024 Genthin (Elbe Havel Kanaal)  Totalen:  Gevaren 673,8 km;  vaartijd 73,2 uur;  sluizen 22; gefietst 40 km

24-04-2024 Haldesleben Gevaren 54,6 km;  vaartijd 5.3 uur;  sluizen geen

De reis gaat voorspoedig. Sluizen gaat vlot, in de havens is nog genoeg plek, ondanks dat ze vrij klein zijn.  De reis naar Haldesleben gaat gepaard met veel regen en hagelbuien, natuurlijk als we aanleggen in de haven en de temperatuur is maar zo'n 8 graden overdag. In de boot is het 's nachts ook maar 5/8 graden. Gelukkig hebben we warme dekbedden en elektraaansluiting in de havens voor de heteluchtkachel 's ochtends en 's avonds van de kou hebben we geen last.

We blijven een dag in Haldelsleben want we willen de Groene Citadelle in Magdeburg bekijken, een woonproject van de kunstenaar Hundertwasser. Zo hoort een stad eigenlijk gebouwd te worden! We nemen de rondleiding en dat is echt een aanrader. Hier de link naar Die Grune Zitadelle

een paar ideen van Die Grüne Zitadelle:

2024-04-25 1201 vogelhuisjes in het gebouw van Hundertwasser 2024-04-25 1200 vogelhuisjes in het gebouw van Hundertwasser 2024-04-25 1202 Koffie in het gebouw van Hundertwasser 2024-04-25 1236 wastafels in het toilet van Hundertwasser 2024-04-25 1236 in het toilet van Hundertwasse de urinoirs

2024-04-25 1246 een van de binnenplaatsen 2024-04-25 1329 terassen voor de bewoners zonder terras 2024-04-25 1328 van boven gezien echt een groene oase 2024-04-25 1329 van boven gezien echt een groene oase we hebben veel meer foto's

26-04-2024 Genthin (Elbe Havel Kanaal) Gevaren 61,6 km vaartijd 6 uur: sluizen 2

We maken om 7 uur los, oei niet helemaal, ik zie gelukkig bijtijds, als Ruud al achteruit vaart, dat de stuurboordlijn vóór nog vast zit en dan gaat je boot heel raar doen!

Wat doe je nou zo'n dag als je een paar uur vaart? rondkijken natuurlijk. We spotten een aantal rode en gewone Wouwen langs het hele Mittellandkanal, hele zeldzame roofvogels, even uitzoeken wat je ziet en hoort en dan herken je ze al snel. We zien langs de oever een hele grote witte vogel, te snel is ie weg, was dat nou een kraanvogel? We hebben veel bezoek van kwikstaartjes, eten ze graan waar veel beroepsvaart mee geladen wordt hier en komen ze daarom zo vaak aan boord? even opzoeken, nee ze zoeken toch spinnetjes en insecten. Vandaag was er eentje alleen geinteresseerd in de weerkaatsing van zijn eigen bewegingen in de RVS railing en bolders. Vooral met de bolders leek hij te willen paren, toen maar "weggejaagd" want dat leek toch echt niet te lukken.

2024-04-26 1105 Kwikstaart aan boord op "jacht" ook op de kap, mooi silhouette 2024-04-26 1100 silhouette van een kwikstaart

En veel opzoeken op internet. Hoe komen we van Haldesleben naar de Groene Citadelle en terug? looproutes naar het treinstation bekijken, treintijden en bezoekersinformatie opzoeken.

Als we in Genthin gaan liggen, waar kunnen we dan boodschappen doen en hoe ver is het lopen? even opzoeken. En tussendoor even sluizen, gaat heel rustig maar vandaag één van de sluizen 19 meter omlaag is toch wel opletten, mes in je zak voor het geval de lijn knijp loopt en zwemvesten om. Deze sluis had drijvende bolders en dan is zo'n hoogte appletje eitje. Vastleggen, opletten of de bolder gaat zakken en dan wachten tot je beneden bent. Vooraf ga je eerst met een Kanal Brucke over de Elbe heen (na toestemming)

2024-04-26 0904 Elbe brücke Magdeburg gecontroleerde vaart de Elbbrucke 2024-04-26 0910 Elbe brücke Magdeburg

2024-04-26 0935 in  sluis Hohenwart nog 16,5 meter te gaan      sluis Hohenwarth voor en ná 19 meter   2024-04-26 0955 in  sluis Hohenwart 19,5 meter laag

In Genthin is ook een bezinestation en nadat we boodschappen hebben gedaan, o.a. asperges met zalm voor vanavond, vullen we de dieseltanks bij met 120 liter, dat scheelt met de vorige tankbeurt 38 cent per liter!

2024-04-26 1635 Tanken met jerrycans

Morgen gaan we verder richting Brandenburg, eigenlijk het begin van het stuk waar we een tijdje willen blijven. Van Brandenburg gaan we richting Berlijn en dan verder naar Mecklenburg-Vorpommern. Maar dat is voor later, eerst Brandenburg en zijn omgeving verkennen.

Jouw reactie