01-05-2024 Ketzin (Elbe Havel Kanaal)

1 mei 2024 - Ketzin, Duitsland

30-04-2024 Ketzin (Elbe Havel Kanaal) Totalen:  Gevaren 748,9 km;  vaartijd 78.9 uur;  sluizen 24; gefietst 103 km

27-04-2024 Brandenburg an der Havel Gevaren 33,2 km;  vaartijd 3.0 uur;  sluizen 3; gefietst 30 km

We zijn op een redelijke tijd vertrokken, onderweg 1 sluis gehad die wat langer duurde, maar al met al weer op tijd kunnen vastmakm. We zijn gaan liggen op een "Wasserwanderrastplatz". Deze zijn aangelegd door de gemeente, voorzieningen aanwezig, zoals douche, toilet, water en stroom. We lagen prima en zijn dan ook drie nachten gebleven. Gelijk na aankomst in het plaatselijk zwembad heerlijk gaan zwemmen. Betalen is hier soms lastig als je dat met een bankpas wil doen. Er zijn toch aardig wat plaatsen waar dat niet lukt. ook het zwembad accepteert geen buitenlandse kaarten. Snel naar een bank, pinnen en kontant afrekenen. Toch wel even wennen. Na het zwemmen lekker rustig in de kuip gezeten.

De volgende dag hebben we een rondje (30km) gefietst rond de Plauersee. een heel leuk rondje en gelukkig een leuke koffieplek met prima koffie (en taart). De omgeving is sinds we van het MLK af zijn echt mooi geworden. Zelfs bijde grotere plaatsen is veel mooie natuur te ontdekken.

2024-04-28 1346 een mooi stalen kunstwerk onderweg fietstocht 2024-04-28 11340 metalen kunstwerk voor Gertl 2024-04-28 1312 Plauer Engeltor bij oud kasteel 2024-04-28 1237 Een bos seringen2024-04-28 1232 Rondje Plauersee

Een kunstwerk aan de Havel      Dino van staal (Gert?)              Engeltor bij oud kasteel          Een bos seringen                    De Plauersee

Wat wel opvalt is dat hier echt heel veel "drijvende" huisjes verhuurd worden. Je komt ze werkleijk overal tegen.

2024-04-30 0741 verhuurvloot van drijvende huizen  2024-04-30 1656 wegvarend woonhuis in Brandenburg a d Havel

30-04 Ketzin (Havel) Gevaren 23,3 km;  vaartijd 2.0 uur;  sluizen 1; gefietst 33 km

We zijn rond 8 uur vertrokken met "Potsdam" als eindpunt in de navigatie maar wel met het doel als we een leuke plek zouden zien, dat we daar gingen liggen. Het weer is prachtig geworden en dan wil je eigenlijk liever in de natuur liggen. Dat is gelukt. We zijn een zijarm ingevaren en daar was een leuke haven. Gastensteiger rood bordje, maar de Havenmeester ging even kijken en we konden daar aanleggen, dus dat hebben we gedaan. Wandelingetje gemaakt, in de andere haven gaan kijken, wij waren daar niet gaan liggen omdat er volgens het infobord 1 meter water staat. Maar er kwamen een aantal boten die dat wel deden, ook een zeilboot, weliswaar met enige moeite, dus maar even vragen hoe diep hun boot steekt. Tja een zeilboot met een hefkiel, dan kan het wel. Brood gehaald en verder in de kuip met een biertje ( 0,0 %).

2024-04-30 1038 de ligplaats in Ketzin onze liplaats  2024-04-30 1108 aanleggen met plank en dubbele fenders speciaal aanleggen plank tegen de paal en 2 fenders tussen plank en schip

Vandaag 1 mei, Duitsland is vrij op de dag van de arbeid. Mieke had een mooie route gevonden om te fietsen. Het doel Weingut Dr. Lindicke. De fietsknooppunten zijn niet zo gedetailleerd als in Nederland, maar je komt een end en met een beetje hulp van Google Maps het Weingut gevonden. Eerst maar koffie met taart en toen toch meer even de wijn geproefd. Leuke wijn, 2 flesjes als souvenir in de rugzak en dan weer terug naar de boot.

2024-05-01 1246 Weingut Dr. Lindicke Werder 2024-05-01 1332 Weingut Dr. Lindicke Werder 2024-05-01 1333 Weingut Dr. Lindicke Werder

Onderweg nog gestopt bij een visrokerij die ook vissoep op de "kaart" had staan. Voor dat doel hebben we een koeltasje bij ons, dus het avond eten is klaar. Morgen gaan we richting Potsdam, dit is ongeveer 3 uur varen. We willen op tijd vertrekken en als dat lukt morgenmiddag kasteel Sanssouci bezoeken, die staat ook op ons lijstje. Daarna komt Berlijn in beeld.

1. Albert van Kampen:
    2 mei 2024
    De naam “Plauersee” kwam mij zo bekend voor, maar er blijker er meer te zijn. Wij hebben in februari 2022 een huisje gehuurd in Zislow aan de andere Plauersee; in Mecklenburg-Vorpommern. Maar daar komen jullie wellicht ook nog langs na Berlijn.
  2. Renske:
    2 mei 2024
    Leuk! Mooie activiteiten ondernomen zo met het mooie weer :) geniet ervan en ben benieuwd ook naar het kasteel.
  3. Lotte:
    2 mei 2024
    Ik geniet van jullie verhaal veel bekende dingen en herinneringen veel plezier in Potsdam.
  4. Ton en Tonny:
    2 mei 2024
    Eindelijk mooi weer, heerlijk fietsen en genieten van de natuur, de wijn enz. Mooie foto's. We varen gezellig mee op deze manier. En dan op naar Sanssouci.
  5. Jan en Nellie:
    2 mei 2024
    Weer een mooi verslag van jullie reis, nu op naar Potsdam, goede vaart,gewenst.
  6. Dini:
    2 mei 2024
    potsdam is met zijn kasteel grandioos, wij hebben er toen erg genoten
  7. Jacintha:
    2 mei 2024
    heel veel plezier lieve buren! wij vertrekken morgen richting Terschelling.
  8. Rene van der snoek:
    3 mei 2024
    Lijkt mij een mooie reis, dus blijf genieten van jullie reis en vooral een goede gezondheid toegewenst.
  9. Eric:
    3 mei 2024
    Leuk weer om te lezen. En goed dat jullie ook nog tijd hebben om te zwemmen😉
    Veel plezier in Potsdam!
  10. Carla:
    4 mei 2024
    Hah! Ik weet wat je bedoelt met die bank kaart. :)
  11. Karen:
    9 mei 2024
    Wat geweldig, het wijndrinkende stel aan de Havel!

Jouw reactie