02-05-2024 Potsdam (Potsdammer Havel)

5 mei 2024 - Potsdam, Duitsland

02-05-2024 Potsdam (Potsdammer Havel). Totalen:  Gevaren 775,23 km;  vaartijd 81.9 uur;  sluizen 26; gefietst 159 km

02-05-2024 Potsdam (Potsdammer Havel). Gevaren 26,3 km;  vaartijd 3.0 uur;  sluizen 1; gefietst   6 km

Om 7 uur op weg naar Potsdam, over een prachtig merengebied, leggen we om 11 uur aan in Potsdam.

2024-05-03 1235 ligplaats Potsdam onze ligplaats bij Yachthafen Potsdam

Eerst maar even naar de VVV fietsen, waarvan de locatie al een bezienswaardigheid is, een plein omringd met paleizen.

2024-05-03 1151 kathedraal bij VVV twee van het plein bij de VVV 2024-05-03 1152 paleis bij VVV

De informatiefolder die we meenemen geeft de lezer keuze uit zo'n 30 paleizen en andere bezienswaardigheden om te bezoeken, in Potsdam wel te verstaan, Berlijn is nog een ander verhaal, oh jee keuzestress.  We doen boodschappen, doen een was, bed verschonen en andere dingen die ook, net als thuis, moeten gebeuren. Het kost wel meer tijd, lopend naar de supermarkt, de wasmachine staat net als de douches, een eindje verder op het terrein. En we genieten van de mooie plek waar we liggen. Het waait toch te hard om lekker te fietsen.

2024-05-03 2203 Was droogt binnen 's nacht wordt er helaas wat regen voorspeld, dus de was naar binnen!  3 lijntjes in de kuip

3-5-2024 gefietst   29 km

We gaan op de fiets eerst maar eens een tour maken langs al die paleizen. Potsdam is één groot park met paleizen, we vallen van de ene in de andere verbazing. Het Neues Palais uit de 18e eeuw is gigantisch er staan nog 2 "gebouwen" tegenover die ook al grote paleizen zijn en niet eens staan vermeld in de lijst!

2024-05-03 1356 Neues Palais hoofdgebouw 2024-05-03 1353 Neues Palais

Fietsen in voormalig Oost Duitsland is overigens wel een uitdaging. Meestal is de fietsbaan een deel van het voetpad, soms van de weg, in de parken mag je fietsen als het is toegestaan, wat niet altijd duidelijk is waar dan wel. Geitenpaadjes door een berm, kasseien waar je wandelende nieren van krijgt, onverharde paden door het bos wat meer lijkt op mountainbiken enz.

Wat we ook al een tijd beseffen is dat de natuur hier veel uitbundiger is dan in Nederland. Met name de bomen zijn giganten en véél. Gewoon in ieder park, langs de weg, op de jachthaven, in de stad. Gewoon een bordje met "gevaar vallende takken" in plaats van kappen is kennelijk het beleid.

2024-05-03 1345  hele grote bomen

Dus we fietsen langs al die bezienswaardigheden. Slot Sanssouci zien we alleen van de achterkant, ook gigantisch en heel druk. Zodra je veel Chinezen/Japanners ziet, weet je dat het een grote bezienswaardigheid is. We slaan het even over.

We bezoeken een prachtig mini Russisch Orthodox kerkje met veel goud en iconen, gebouwd voor de Russische kolonie Alexandrowka . Binnen op het balkonnetje worden door een paar mensen kerkliederen gezongen, zo loepzuiver dat je eerst denkt dat er een bandje of Spotify draait. We kopen en steken een kaarsje aan voor Alexander Navalny, wel toepasselijk vinden we dat in deze kerk.

2024-05-03 1452 Alexander Newski Kapelle 2024-05-03 1443 een van de huizen in de Alexandrowka siedlung een van de huizen in de Alexandrowka siedlung

Op de terugweg verdwalen we, vanwege een omleiding, in een bos en doen daar dus een tochtje mountainbiken. Eindelijk terug aan boord stinkt het enorm. Het duurt even voor we de rotte vis zien die een reiger/aalscholver op de boot heeft achtergelaten. Zo rot dat zelfs de vogel hem niet wilde, dus Ruud poetst de boot en ik laat me buitensluiten, de poort stond open toen ik naar het toiletgebouw ging, maar niet meer toen ik terugkwam en de sleutel lag nog aan boord. Het duurt even voordat Ruud me hoort roepen!!

2024-05-03 1814 stinkende rotte vis aan dek stinkt als een beerput.

4-5-2024 (een toepasselijke datum voor deze fietstocht) gefietst   21 km

We hebben een fietstour door Berlijn met gids geboekt. De highlighttour van 3,5 uur. Via "getyourguide" heel makkelijk online te regelen. In Berlijn zelf heb je geen havens en de stad is zo gigantisch inwonders) dat je vanuit iedere haven met openbaar vervoer wel ruim een uur onderweg bent. We nemen de trein, overstappen op een andere trein, overstappen op de U baan naar het meetingpoint. We lunchen eerst met een nurrito, een aziatisch burrito, een beetje vreemd maar erg lekker en wat te drinken erbij!

2024-05-04 1413 nog even wat drinken en eten voor de tour

De fietstour laat maar een klein stukje Berlijn zien, nogmaals, Berlijn is gigantisch, volgens de gids qua oppervlakte 9 x zo groot als Parijs en wonen er 4 millioen mensen, we geloven het graag na de treinreis. We zien onder meer checkpoint Charly, Brandenburger Tor, het Holocaust monument, een stuk van de Berlijnse Muur. Berlijn doet ons qua gebouwen denken aan Parijs. Ook die monumentale gebouwen wat gewoon appartementsgebouwen zijn. Terug in Potsdam is het acht uur en hebben we honger. Vlakbij de haven vinden we een écht Italiaans restaurant met bijbehorende druk doende Italiaanse obers en eigenaar. Mijn taalspieren zijn al best geoefend, want we doen ook nog iedere dag minstens één Spaanse les op duolingo en praten veel Duits, dus ik antwoord de eigenaar in het Italiaans. Mijn ervaring is namelijk dat de Italianen dat geweldig vinden en ja hoor, gelijk een stuk vriendelijker, een mooi tafeltje en ruim bemeten wijn. Heerlijke pizza. Nog een half litertje wijn erbij en een gezellig gesprek met de eigenaar over onze reis en over hem, een hard werkende weduwnaar (sinds een jaar) en ons advies om vooral ook van het leven te genieten wordt afgesloten met een grappa van het huis. Een beetje teut nemen we afscheid, we komen zeker terug.

2024-05-04 1454 Mieke met de hele goede leenfiats 2024-05-04 1555 Spree en Museum eiland 2024-05-04 1601 Dom van Berlijn 2024-05-04 1622 CBebelplatz 2024-05-04 1623 Bebelplatz waar boekverbranding nazis was in 1933

2024-05-04 1648 Checkpoint Charlie 2024-05-04 1647 Checkpoint Charlie 2024-05-04 1737 een stuk berlijnse muur P5042024-05-04 1754 het holocaust

We hadden een prima gids die veel over de geschiedenis vertelde, een echte opfrisser van hoe het was.

5-5-2024

Het regent, vandaag rustdag! Tijd voor de foto's het blog en uitzoeken hoe we verder gaan.

onze reis tot nut toe staat ook op Go0gle maps. als je een google account hebt, kan ju die daar bekijken. Voor diegene die dat niet hebben :

routekaart van huis naar Potsdam

de link naar de kaart

1. Lotte:
    5 mei 2024
    Geniet van jullie verhaal heel actief zijn jullie we hebben in Potsdam ook de was gedaan
  2. Jacintha:
    5 mei 2024
    wat een bijzondere dingen hebben jullie gezien!! een heel andere wereld!
  3. Eric:
    5 mei 2024
    Mooi hoor! Lijkt me zelfs voor jullie een overdosis aan kastelen.
  4. Mieke en Ruud:
    🤣 bijna wel
  5. Jan en Nellie:
    6 mei 2024
    Wat een bijzonder verhaal , zeer leerzaam , met mooie foto.s. Veel plezier. Groeten Jan en Nellie.
  6. Rene van der snoek:
    7 mei 2024
    Blijf genieten, het verslag is te veel om alles op een rij te krijgen. maar ga vooral zo door
    Met Yvon gaat het langzaam beter, ze is nu naar het ziekenhuis voor controle.
    mooie reis verder en de groetjes van ons.
  7. Karen:
    9 mei 2024
    Ohhh Berlijn, ik kan niet wachten!
    Leuk een fietstour!
    Ik vond het, vrij onbekende, museum Alltag in der DDR een aanrader.

Jouw reactie