09-04-2024 De voorbereidingen

9 april 2024 - Koudum, Nederland

De Sevenster gaat naar Mecklenburg-Vorpommern en dan via Berlijn en de Rijn weer naar huis.

Mieke en ik hebben het al vaker over deze reis gehad. We hebben met onze zeilboot vanaf 2011 zeven jaar in Denemarken gelegen en toen hebben we veel verhalen gehoord over het mooie merengebied Mecklenburg-Vorpommern (MVP). Met onze WIBO 945 was dat niet te doen en om daar met de auto naartoe te gaan is er niet van gekomen. Nu met onze motorboot "SEVENSTER" is dat een heel leuk doel. Het idee van de reis is om via Groningen, Delfzijl, de Ems, het Mittellandkanal (MLK) (tot km351), daarvandaan via de Elbe naar Schwerin(MVP). Dan via het merengebied naar Berlijn, en via het MLK terug. Aan het eind van het MLK bakboord uit (linksaf) naar de Rijn en via Rijn en IJssel terug richting Nederland, Koudum. Maar zoals altijd, de reis begint als we de trossen los gooien en na 3 kilometer aan het eind van het Jan Broers kanaal, ligt het eerste beslismoment. Gaan we Bakboord of Stuurboord en die vraag zal zeker vaker voorkomen. De reis is een doel op zich en dat kan  altijd nog veranderen.

Als je een Google account heb, is onze geplande reis te vinden met deze hyperlink:

Geplande route 2024 een printje van de reis planning

De eerste stap van de voorbereiding was de route bepalen. Gelukkig hebben we lieve buren die de reis al eens gedaan hebben en we mochten de fotoboeken en reisverslagen wel even lenen om ons in te lezen. Dank aan Lotte en Ton en Tonnie. Daarna nieuwe kaarten aangeschaft en de eerste stappen gezet om de “Sevenster” klaar te maken voor de reis. De planning was dat wij medio april wilden vertrekken (afhankelijk van het weer), het ziet er naar uit dat dat wel gaat lukken. :-), nog even afhankelijk van de wind en het getijde. Ja ook daar krijgen we mee te maken, de Eems is een grote rivier en bij Delfzijl krijg je te maken met afvoer rivierwater en het getijde van de zee. Onze eerste updat zal "De trossen zijn los" melding zijn, de reis is dan echt begonnen

1. Wilma:
    9 april 2024
    Ben weer benieuwd naar jullie avonturen
  2. Jaap en Jenneke:
    9 april 2024
    Wat leuk.. We gaan jullie zeker volgen..
  3. Freerk en Odet Tuin.:
    9 april 2024
    Hoi Ruud en Mieke jullie gaan er weer lekker op uit, Geniet ervan saampjes Groetjes en dikke knuffel van mij en Freerk
  4. Anja klink:
    Mooie reis gewenst!
  5. Jan en Nellie:
    9 april 2024
    Wat hebben jullie weer mooie plannen. Ga er samen van genieten, Wij zijn benieuwd naar jullie ervaringen. Groeten van Jan en Nellie
  6. Carla:
    Vergeet de wijn niet!
  7. Eric:
    10 april 2024
    Je hebt er al vaak over gesproken en nu gaat het ook echt gebeuren. Heel veel plezier en samen genieten van een mooi avontuur!
  8. Ton en Tonny:
    10 april 2024
    We wensen jullie een geweldige reis toe met alleen maar genietmomenten. We gaan jullie weer volgen.

Jouw reactie