11-6: Boxmeer. Gevaren: 1294 km in 148H20M; gefietst 487 km; sluizen 111; tunnels 4

11 juni 2023 - Boxmeer, Nederland

9-6 Blerick

Die plek op de Asseltse plassen is echt mooi, maar met een heel warm weekend in het verschiet leek het ons toch beter om maar een stukje verder te varen. We hebben na 26 km vastgemaakt bij de WSV Blerick (tegenover Venlo) Een hele mooie haven waar we een prima plekje hebben gevonden voor de Bachus van Ad en Ria waar we op de Asseltse plassen ook bij in de buurt hebben gelegen. 30 graden, maar 's middags ging de zon wat schuil achter bewolking en was het goed te doen, lekker windje in de kuip.  We zijn daar 2 dagen blijven liggen en hebben de 10e weer een leuke fietstocht gemaakt. We hadden al een paar keer pech met het vinden van een leuke plek om koffie te drinken, nou daar heeft Mieke wat op gevonden. Eerst een leuke koffieplek ( Kasteel Kaldenbroeck ) vinden en dan een fietsroute daaromheen zoeken en dat is gelukt. Koffie was er al snel op het terras van kasteel Kaldenbroeck

2023-06-10 110 terras bij kasteel Kalden een mooi terras in een weelderige tuin

Ook deze tocht in warm weer gefietst, maar het laatste stuk ook vandaag weer door de bossen. Het "kasteel" is zelfs als groeps accommodatie te boeken (max 24 pers) en er wordt goede koffie en prima vlaai geserveerd. Op de terugweg kwamen we langs een hele mooie koren akker waar de korenbloemen prachtig tussen stonden, nooit eerder zo gezien.

2023-06-10 1408 een mooie koren akker 2023-06-10 1409 Korenbloemen waar ze horen

Bij terugkomst kwam Ad naar ons toelopen dat hij en de buurman voor ons, ons schip "gered" hadden. Er had iemand geprobeerd met een groot schip nonchalant achterui varend naar de tanksteiger te gaan. Nou dat ging dus bijna fout. Hij had eerst bijna de boot van Ad en Ria te pakken en daarna konden hij en de voorbuurman, hem nog net van onze boot afhouden. Gelukkig fenders buiten, dus geen schade. We hebben op de goede afloop bij ons aan boord maar wat gedronken. De voorbuurman was niet aan boord, dus die heeft nog een biertje tegoed.

11-6 Boxmeer.

Ook vandaag een hele warme dag dus we zijn op tijd (07:15) gaan varen. eerste doel was om bij de haven op het Leukermeer onze vuilwater tank (toilet) leeg te pompen. Doen we dat normaal buiten een haven op ruim water ware het niet dat onze pomp al een paar dagen kapot is. Dan merk je pas hoe slecht het gesteld is met de mogelijkheden om je vuilwater kwijt te raken. Je zou verwachten dat in iedere haven tegenwoordig die mogelijkheid er zou zijn, maar niets is minder waar. We kennen deze haven en de pomp daar werkt perfect. De tank is leeg, gespoeld en schoon. Thuis kan er naar de pomp gekeken worden. Daarna doorgevaren naar de haven van Boxmeer. Een mooie haven die we kennen en we liggen prima in de wind en we hebben de bimini opgezet. Het is te warm om veel te doen.

2023-06-11 1440 liplaats in Boxmeer onze ligplaats in Boxmeer.

Het plan is om via een tussenstop in Nijmegen een stukje (20km) de waal OP te varen en dan via het Pannerdens kanaal, de IJssel op te gaan en deze dan weer af te varen richting Friesland. Wordt voor ons de eerste keer, dus weer een nieuwe ervaring.

1. D.selier:
    11 juni 2023
    Heerlijk zo mee te varen zijn druk met alles dus vandaar een tijdje geen mail.We moeten voor onze 60ste trouwdag op 14 juni nog de nodige dingen doen.Maar heel veel plezier op jullie verdere reis dini
  2. Ton en Tonny:
    11 juni 2023
    Leuk al die verhalen van jullie reis. Soms zit het mee, soms tegen. Die 20 km naar het Pannerdenskanaal
    duurt best lang ivm met stroomopwaarts. Je schiet niet echt hard op. Je moet nog een stuk voorbij het Pannerdenskanaal daarna grote bocht naar bakboord naar de overkant zodat je met de stroom mee zo het kanaal invaart. Wij hadden flinke stroom tegen op de Waal. Op de IJssel stroom mee en dat gaat reuze snel. Veel plezier nog, het blijft mooi weer.
  3. Jacintha:
    12 juni 2023
    ja stromen kan het flink op de waal, vooral bij de brug bij nijmegen moesten wij een tandje bij zetten.Hele mooie tocht trouwens. veel plezier en hou het hoofd koel!
  4. Jacintha:
    12 juni 2023
    goeie tip, eerst een adresje voor koffie en dan de route
  5. Freerk en Odet Tuin.:
    12 juni 2023
    Zo Ruud en Mieke jullie zijn al weer een poosje onderweg .Zo te lezen ook weer in mooie plekjes geweest. Nederland is best mooi dat ervaar je nu met zo'n vaartocht. En je zie ook hoop bezienswaardigheden. Zoals Kasteel Kaldenbroeck.En elk jaar wat nieuwe plekjes. Dat is het mooie van met een vaartocht. Geniet ervan saampjes en hopelijk geen problemen onderweg. Groetjes van mij en Freerk .Dikke knuffel van ons
  6. René van der Snoek jr:
    13 juni 2023
    Serieus Uncle Rudi? De vuilwatertank (toilet) leeg pompen buiten de haven op ruim water?
  7. Ruud Van der Snoek:
    13 juni 2023
    Helaas ik zou het graag anders doen. Er zijn te weinig werkende afzuig installaties in havens en op openbare plekken weet ik er 3 in Friesland.
  8. Loek en rietje:
    13 juni 2023
    mooie tocht over de ijssel, leuke stadshaven in Zutphen, leuke haven met goed restaurant in Deventer,
    wen natuurlijk de Buitenhaven in Kampen, nog zo'n mooie oude Hanzestad en onze toekomstige thuishaven. Zichtbaar vanuit ons appartement waarvan inmiddels de bovenste etage is bereikt. Dus vlag erop! 4 juli zijn wij uitgenodigd voor een bezichtiging van ons nog niet afgewerkte appartement. Gaan we natuurlijk heen met de boot. Blijven dan een weekje daar in de haven. Ons appartement bekijken doen we wel vanaf de folder en vanaf beneden want de lift is nog niet klaar. En naar de bovenste (7e) etage trappen lopen lijkt mij voor Rietje met haar nieuwe knie niet zo geslaagd. Geniet van de tocht over de IJssel, die is werkelijk prachtig.
    Groet et bon voyage. Loek en Rietje.