13-04-2024. Delfzijl, DE TROSSEN ZIJN LOS

13 april 2024 - Delfzijl, Nederland

Vandaag (13-04) een eerste update van ons blog.

12-04 gevaren:  58 km in 5h50min.
Er moest de afgelopen periode nog wel wat gebeuren. Het schip is (door Mieke) grondig schoongemaakt, voor ons bed is (door Ruud) een nieuwe grote topper plus lakens gemaakt. De aannemer had afgesproken voor onze reis een dakdeel (hout) te vernieuwen, die was de donderdagochtend klaar en het definitief aansluiten van ons nieuwe (eerste was kapot) zonnepaneel is donderdagavond nog gedaan.
Wij hebben vrijdag de laatste spullen aan boord gebracht, bijna dan, er zijn natuurlijk wat spullen achtergebleven ( lees vergeten), maar rond 14:00 zijn we vertrokken. Omdat er voor volgende week op de Eems slechter weer met best veel wind wordt voorspeld willen wij proberen om zondag van Delfzijl naar Duitsland over te steken anders is het volgens het weerbericht pas eind volgende week te doen. Dus hebben wij iets langer doorgevaren. Het diner werd tijdens  de vaart genuttigd 😋😋😁  en als bonus onderweg beide zeearenden nesten gezien van Friesland , bij Koudum en de Alde Faenen. Met de zeearenden erop en afvliegend ,hele grote vogels!!

Diner tijdens de vaart

en om 20:00 hebben wij vastgemaakt op  een Marrekrite op het Bergumermeer. Prima geslapen.

Ligplaats op het bergumermee

Morgenochtend op tijd weg, Delfzijl als “Doel”

13-04 gevaren totaal:  128 km in 13h25min. Sluizen 3

rond 07:30 losgemaakt van de marrekrite en rustig richting Delfzijl gegaan. Onderweg echt het idee dat de lente echt komt, de eerste gele velden met Mosterdzaad is een heel vrolijk gezicht. De zaterdag is lekker rustig om te varen, op de hele dag 8 binnenvaarders en misschien 10 jachten.  Door op tijd te vertrekken kom je op een redelijke tijd aan in Delfzijl. Bruggen en sluizen gingen eigenlijk best vlot. De laatste was de lastigste. Wind op de kont en net even wat harder maar goed gegaan en weer een lesje opletten. In Delfzijl even een paar boodschappen gedaan ( vergeten spullen 🤣). En op de terugweg “even” naar de Eems gekeken.

2024-04-13 zicht op de haven van Delfzijl Zicht op de jachthaven 2024-04-13 zicht op de Eems de Eems

Morgen is het laagwater in Delfzijl rond 10:30 en we gaan rond 12:30 vertrekken om zo goed mogelijk van de vloedstroom te genieten, maar dat verhaal volgt.

1. Hans:
    13 april 2024
    Klinkt als een voortvarende start:)
  2. Carla:
    13 april 2024
    Leuk! Ik hoop dat de rivieren in Duitsland goed te varen zijn. Veel plezier.
  3. Jacintha:
    13 april 2024
    Goed begin!groetjes van ons uit Noorwegen.
  4. Jaap en Jenneke:
    Wat leuk zo'n 1e dag...
  5. Albert van Kampen:
    14 april 2024
    Behouden vaart en veel plezier!
  6. Jan en Nellie:
    14 april 2024
    Mooie dag vandaag, ga lekker genieten
  7. Ton en Tonny:
    14 april 2024
    Jullie zijn snel vertrokken. Maar ja het is nu nog goed weer om de Eems over te steken. Morgen wordt het anders helaas. We wensen jullie een goede reis met na volgende week heel mooi lenteweer.

Jouw reactie