13-6: W.S.V Loowaard. Gevaren: 1353 km in 155H30M; gefietst 487 km; sluizen 111; tunnels 4

13 juni 2023 - Duiven, Nederland

We zijn de 12e vertrokken uit Boxmeer omdat we via de Waal naar de IJssel willen. Dat is goed te doen op 1 dag, maar dan is Cuijk wel een beter vertrekpunt (scheelt 20 km) dan Boxmeer. We hadden ook gehoord dat je op de Kraaijenbergse plassen heel goed boodschappen kunt doen. Je kan daar op 3 minuten lopen van de winkel de boot aanleggen (niet overnachten!) en als je wilt kan je jezelf met je boodschappen in een golfkarretje naar de boot laten rijden. Dat vonden wij te, dus zijn met de winkelwagen naar de boot gewandeld. Het was zo'n hete dag dat we 's middags geen puf hadden nog iets te doen, laat staan de fietsen van boord te zetten en te gaan fietsen. We zijn niet verder gekomen dan een flinke siësta. 's Avonds simpel gegeten en de route voor de volgende dag nog eens bekeken. Nog wel een hele mooie avondlucht

2023-06-11 2217 Boxmeer avondlucht

Wij zijn voor de eerste keer via het Maas Waal kanaal en de Waal richting van de IJssel gevaren. De Waal is eigenlijk het verlengde van de Rijn. Er varen daar echt hele grote schepen waaronder duwbakken met 6 bakken. Koppelverbanden (binnenvaartschepen met een extra bak er voor) 190 meter lang. Daarnaast wordt er op de Waal hard gevaren, stroom opwaarts varen de schepen nog zeker 15 km per uur en stroom afwaarts halen ze zeker 25 km per uur. Ze zijn echt zo bij je. Om een vergelijk te hebben wij stroom opwaarts gemiddeld 8 km en stroom afwaarts 15. Het andere lastige is dat deze grote schepen stroom opwaarts graag de "binnenbocht" op de rivier nemen. Ze hebben dan de minste last van de stroming. Als ze dat doen tonen ze een "Blauw Bord". Het veiligste is dan van de ene oever naar de andere te gaan en zo de bochten meevaren, je moet met het oversteken wel heel goed opletten. Het stuk Waal wat we moesten doen is 20 km lang. Bij Nijmegen kom je de Waal op en heb je echt de sterkste tegenstroom en vlak voor Millingen ga je het Pannerdensch kanaal in en ben je van de Waal af.

De trip van vandaag. Vanmorgen om 07:45 losgemaakt en de Maas eens stukje teruggevaren.

2023-06-13 1205 hier draaien we het Pannerdensch kanaal in Bakboord uit het Maas Waal kanaal ingedraaid en doorgevaren naar de Sluis van Weurt waar je door moet om op de Waal te komen. We mochten direct invaren en aansluiten bij de al aanwezig beroepsvaart. We lagen naast een binnenvaarder. De man in de stuurhut en de vrouw voorop het schip om de kop vast te leggen. Schip was 89 meter lang en de bemanning draagt dan een koptelefoon/microfoon om de communiceren. We zijn 3 meter gezakt en terwijl de deuren nog dicht waren zette het binnenvaart schip zijn schroef VOL in werking. Het schip lag vast en ging echt geen millimeter vooruit. De motor werd gestopt, we horen de vrouw schreeuwen en de man schiet het stuurhuis uit en roept in zijn microfoon "IK PAK EEN BIJL", klimt in en uit het ruim en hij rent naar voren en we horen hem slaan op iets. Zijn vrouw komt naar achteren rennen en komt uit de machinekamer met een forse hamer. We horen een paar klappen en zien eindelijk de voorlijn losschieten. Je denkt dat het knijp lopen van een lijn alleen bij de pleziervaart gebeurt, maar het blijkt dus ook bij de beroepsschippers wel eens te gebeuren en dan is een mes in je zak echt niet genoeg om die lijn gekapt te krijgen. Was best een heftige ervaring om dat te zien gebeuren, je ligt ernaast en je hebt geen idee wat er met dat schip gebeurt als het niet goed gaat, maar gelukkig niks gebeurd. De sluis uitgevaren en dan moet je stuurboor uit (rechts af) richting Nijmegen de Waal opvaren.

2023-06-13 0936 van Maas Waalkanaal de Waal op bij Nijmegen de sluis uit richting Waal 2023-06-13 0946 duwbak met 6 bakken laat je wel even voor gaan 6 baks duwstel echt Lang en breed

Nou daar stroomt het hard en is het druk. je wacht echt wel even voor een 6 baks duwstel en zeker als er van de andere kant een rivier Cruiseboot en 2 binnenvaarders aankomen is het even "slik". Maar kop erbij en volgens de adviezen van "Varen doe je Samen" toen het kon, overgestoken naar de andere oever om de  bocht bij Nijmegen "via de verkeerde wal" te varen. Er zijn op dit stuk van de waal in de bochten speciale "Pleziervaart" tonnen gelegd, waardoor je "naast" de beroepsvaart een vaargeul hebt, een stuk veiliger.

2023-06-13 1120 drukte op de Waal drukte om ons heen 2023-06-13 1056 het stroomt best op de Waal forse stroming op de waal.

Als je het Pannerdensch kanaal indraait heb je in plaats van 3.5km tegenstroom ineens 3.5 km stroom mee en dat schiet op. ga je ineens 15,4 km per uur

2023-06-13 1206 snelheid loopt op naar 15.4 knh navigatie met de snelheid.  onze ligplaats op het eerste grindgat.

Morgen even rustig uitslapen en waarschijnlijk een stukje fietsen.

1. René van der Snoek jr:
    13 juni 2023
    Wat kost zo'n voorlijn? Prachtige foto die van de avondlucht!
  2. Carla:
    13 juni 2023
    Wat spannend weer! En wat ligt er onder de voorlijn, wordt dat ook beschadigd?
  3. Ruud Van der Snoek:
    13 juni 2023
    Weet ik niet, maar zonder de ergernis, frustatie en “ schaamte” best veel. Zijn lange en dikke trossen 😳
  4. Ruud Van der Snoek:
    13 juni 2023
    Weet nowt hoe en waar gehakt. Tegen de muur geen probleem, op de bolder kan het een probleem zijn.
  5. Tina:
    13 juni 2023
    In Cuijk … niemand gezien ???
    Groetjes
  6. Jacintha:
    13 juni 2023
    spannend allemaal,maar wel een mooie ervaring!!!
  7. Loek en rietje:
    14 juni 2023
    Ja, is een leuk stroompje de Waal. daarmee vergeleken is de IJssel een lieflijk meanderend slootje. Tussenstop in Arnhem? In Jachthaven Jason woont de familie bever. Ongelooflijk, hebben er overnacht, tegen donker komt de familie te voorschijn en zwemt dan rustig tussen de gemeerde schepen door. Prachtig gezicht, vader moeder en kroost.....