15-6: W.S.V De Engel. Gevaren: 1371 km in 157H15M; gefietst 533 km; sluizen 112; tunnels 4

15 juni 2023 - Rheden, Nederland

15-6: W.S.V De Engel . Gevaren: 18 km in 1H40M;

Eerst nog even gisteren.

14-6: haven Loowaarden, gefietst 45 kilometer.

We hebben een hele mooie fietstocht gemaakt in een ons onbekend stuk van Nederland. we zijn uit de haven naar Tolkamer gefietst om toch eens te zien waar de Rijn dan Nederland in komt.

2023-06-14 1402 Splising Waal en Benedenrijn bij Lobith splitsing Waal/Beneden Rijn maquette bij Lobith  2023-06-14 1338 een idee van de omgeving van Tolkamer omgeving Tolkamer

2023-06-14 1337 een pareltje van een ankerplaats stukje doorvaren na Benedenrijn Hele mooie ankerbaai stukje voorbij afslag Neder Rijn

In dit gebied is veel klei winning gedaan, waarbij de klei van de zandondergrond wordt afgeschraapt. Er blijft dan een glooiend landschap over, met daarin allerlei geulen die voor een natuurlijke waterafvoer zorgen.

Een groot deel van deze stukken wordt ook aan de natuur overgelaten. Er wordt niet (of beperkt) gemaaid en de planten, struiken en bomen kunnen spontaan groeien. Er wordt niets aangeplant. Hierdoor krijg je een heel gevarieerd landschap en als je daar doorheen fietst ben je nooit ver van water verwijderd. Een pontje was een zelfbedieningspont.  Het draaien aan de wielen was best zwaar, door de dichte begroeiing van waterplanten. Je moest de pont er bijna doorheen trekken.

2023-06-14 1328 hard werken op de pont hard werken 2023-06-14 1329 zo vol ligt de baan van de pontlijkt Frankrijk wel 2023-06-14 1323 werken op de pont een heel eind

We hebben een extra stuk gefietst omdat het pontje waarmee we terug wilden helaas alleen in het weekend vaart. Dus een heel stuk terug naar een pont waar we net mee gekomen waren. Deze "teleurstelling" was wel goed voor een bezoek aan de hele leuke en mooie Theetuin Millingen zelfs een aanrader als je 10 km moet omfietsen.

2023-06-14 1525 de TIP VAN DE DAG tip van de dag! 2023-06-14 1529 de koffie en taart was heerlijk koffie en gebak was heerlijk 2023-06-14 1510 Millinger Theetuinmooie ligging

Terug bij de boot stond er bijna 50 km op de teller. Morgen verder de IJssel af.

We zijn rond 9 uur vertrokken uit de haven. Eerst nog een stuk de Beneden Rijn af en dan de IJssel indraaien. Er was best veel beroepsvaart die de Beneden Rijn opkwam en vlak voor wij de IJssel in draaiden kwam er een cruiseboot en een tanker in de opvaart. Cruise boot riep dat hij de IJssel in zou draaien, dus die kregen we achterop. Toen deze dicht genoeg achter ons was, het gas er even af zodat zo'n groot schip sneller voorbij is. Achter de Cruiseboot kwam de tanker ons ook achterop, maar die nam op enig moment wat snelheid terug waardoor wij (met wat gas bij) voor hem uit konden blijven.

Het water in de Waal, Beneden Rijn en zeker de IJssel is best al behoorlijk laag. Aan de stenen op de wal kan je zien dat er zeker al 2 meter verlaging is. Die verlaging heeft ook gevolgen voor de breedte van het water, de rode tonnen liggen droog op de oever!! Zeker in de krappe bochten wordt het wat smaller. De snelheid is wel leuk. Met een toerental waar wij normaal 10 km mee halen loop je op de smalle stukken zo maar 14 km per uur. Verder hadden we een stuk of 5 beroeps schepen in de opvaart. Het is dan wel alert blijven op een eventueel blauw bord.

Na "slechts" 18 km de arm ingedraaid waar de jachthaven ligt. We willen morgen een tochtje op de Veluwe gaan fietsen en dan liggen we in deze haven aan de "goede" kant van de IJssel. We liggen in een oud stuk van de IJssel bij WSV de Engel. Tegenover een heel druk grindgat waar we eerder hebben gelegen (Rheder Laag). Het voordeel van aan deze kant liggen is dat we makkelijker naar de Veluwe kunnen, dat gaan we morgen doen. Overmorgen gaan we weer een stukje verder de IJssel af.

1. René van der Snoek jr:
    15 juni 2023
    Blijven jullie een beetje op gewicht?
  2. Jacintha:
    15 juni 2023
    Die Millinger theetuin vond ik echt een belevenis ook het tochtje er naar toe. In de haven van Deventer is een heel goed rest. Je kunt(kon?) er ook een ontbijt pakket bestellen voor de volgende ochtend,echt verwennerij. Veel plezier op de Veluwe.
  3. Ruud Van der Snoek:
    Met die tip van Jacintha wordt gewicht een uitdaging 😋🤭
  4. D.selier:
    15 juni 2023
    Als je je zelf wilt uitdagen fiets dan de Posbank op en ga daar koffie drinken met zelf gebakken appeltaart
  5. Rene van der snoek:
    15 juni 2023
    jullie zien er prima uit, dus gewoon doorgaan en zoveel mogelijk genieten dan blijf je vanzelf op gewicht groetjes Rene.
  6. Ton en Tonny:
    16 juni 2023
    Mooie rivier die IJssel en de omgeving.Mooi om te varen en de omgeving met de fiets te verkennen.