17-04 Muiden (eerste update)

17 april 2023 - Muiden, Nederland

15-04 Ligplaats aan het Prinses Margriet Kanaal

log: 25,7 km vaartijd 2H36M.

We hebben de afgelopen dagen behoorlijk wat werk verzet. Natuurlijk wilden we het huis en de tuin netjes achterlaten. Ook moesten ALLE (bijna gelukt) spullen aan boord. Ook moest de scheeps- elektricien nog aan boord komen om ons zonnepaneel definitief aan te sluiten. Toen alles klaar was hebben we ons beddengoed aan boord gebracht, afscheid genomen van de buren en als laatste gedag gezegd bij Dieuwke en Jan. Ook zij gaan het rondje maken dus we zullen elkaar onder weg zeker tegen komen.

We konden om 4 uur losmaken en omdat de bruggen in deze tijd van het jaar in onze regio nog maar tot 19:00 draaien kan je maar een stukje varen. We hebben toch beslist om niet via het IJsselmeer te gaan (beetje veel wind voor een motorboot) dus dat wordt een tochtje over de randmeren. Het eerste stuk is heel bekend terrein, maar het leuke nu was dat het Arendsnest bij Koudum bewoont is, er zat een arend op het nest en deze was vanaf het water heel mooi te zien. Beetje te ver voor een foto, maar een prachtig gezicht. Om 18:30 hebben we vastgemaakt op een bekend plekje en heerlijk geslapen, maar  ’s nachts ben ik (Ruud) wakker geworden. Ik kon mij niet herinneren de boeken van de Rijn en Moezel aan boord gezien te hebben. Vandaag toch maar even buurman Jan gebeld en inderdaad, de boeken lagen nog thuis. Niet handig als je over de Rijn en Moezel wil varen. Gelukkig gaat hij ze opsturen.

16-04 ligplaats bij de Reevesluis log: 83,1 km vaartijd 8h36, sluizen 4

Totalen: gevaren: 108,8 km vaartijd 11H12M sluizen 4

Wat een heerlijke dag. We waren blij dat we niet over het IJsselmeer zijn gegaan. Varend over het Tjeukemeer met de golven dwars was te doen,  maar dat wil je niet voor een uur of 7. We waren om 09:01 bij de eerste brug en die werd direct voor ons geopend. Dat bleef eigenlijk de hele dag zo. Het was duidelijk niet druk. Deze tocht hebben we al een paar keer gevaren,  maar het blijft mooi. Op de Lende lag de boot van onze oude buurman en hij was aan boord. Even gedag gezegd, maar wij wilden een aantal bruggen voor de middagpauze door zijn en dat is gelukt bijna geen oponthoud . Bij het laatste sluisje vroeg ik de sluismeester of het al druk was, “nou nee, u bent nummer 8 vandaag” volgens mij heb je dan lange dagen. Onderweg een bijzondere Waterraaf (Aalscholver) gezien. Deze had blijkbaar de slimmigheid ontdekt dat visjes in het schroefwater wat minder goed kunnen zwemmen. Hij vloog tot vlak voor de boot, dook onder en kwam achter de boot, (soms) schrokkend, boven. Dook nog eens onder en ging daarna op de wieken, vloog tot vlak voor de boot en het ritueel herhaalde zich. Dit heeft hij gedurende 4 kilometer volgehouden (of hij is afgelost, maar dat hebben we niet gemerkt).Verder een rustige tocht.

17-04 Muiden log: 74.6 km vaartijd 3h15  sluizen 2

Totaal gevaren: 183,4 km vaartijd: 14H27m sluizen 6

Vanochtend toch maar bijtijds vertrokken. Het lijkt erop dat we vanaf Muiden met een gunstige wind via Amsterdam, Haarlem naar Katwijk kunnen en vandaar via Rijswijk naar Rotterdam. Dat zou een tweede lange vaardag worden, maar met het huidige weer geen probleem. Varen is toch meer ontspannen dan autorijden. We wilden bij een eilandje (Hooft) gaan liggen vlak bij Muiden en vandaar is het dan een uurtje IJsselmeer en verder binnen water (en Amsterdam) als vervolg. De Reevesluis draaide ook vandaag vlot daarna is het 40 kilometer naar de volgende sluis. In Harderwijk even “gezwaaid” naar buren die met hun Aak onderweg zijn. Bij de volgende sluis een kwartiertje wachten op de opening, maar verder zonder oponthoud naar het eilandje. Vastgemaakt een een wat vervallen steiger. Een lijn om een boom en twee lijnen op metalen dingen (soort bolder). Maar we lagen mooi. Ik ben even naar de kop van de steiger gelopen om in de familie app een foto te zetten met onze ligplaats op de kop van Hooft. Terugkomend bij de boot stond Mieke voorop en las voor “uit eigenwerk”. We lagen vlak bij een paal met het reglement. “Verboden op het eiland te komen. Verboden te overnachten ook op vastgemaakte schepen!!”we mochten dus niet blijven liggen. Losgemaakt en naar de haven van Muiden gevaren. We zitten nu in de kuip wat te lezen en het blog bij te werken, maar het waait behoorlijk door. Morgen kijken we of het kan en anders wordt het toch de Vecht en dan via de Lek naar Rotterdam. Maar die beslissing valt morgen.

foto's volgen

1. René van der Snoek jr:
    17 april 2023
    Fijne vakantie!
  2. Wilma:
    17 april 2023
    Wat leuk weer jullie reis te volgen. Wij hadden ook even kunnen zwaaien, waren het hele weekend in Zeewolde.
  3. Anja klink:
    18 april 2023
    Laat weten als jullie langsvaren?
    Kom ik ff knuffen.
  4. Jan en Nellie Ufkes:
    18 april 2023
    Hallo wat leuk, zo vroeg al zo fein op het water met jullie mooie boot nog rustige weer en varende booten en sluizen niet vol zijn en zo rustig zonderling wachten, rustig jullie lekker al de sluizen en bruggen zonder problemen zo door te varen en heerlijk door kunt varen. Wij wensen jullie heel veel plezier.
  5. Dirja:
    18 april 2023
    Zo, het blog even de spam gevist en we zijn weer bij met lezen 😉. We volgen jullie! 😘
  6. Jacintha:
    19 april 2023
    goeie vaart lieve mensen, we komen ook al in de stemming! bdw ik heb je vuilnisbak weer geleend.
  7. Ton en Tonny:
    19 april 2023
    Nou jullie zijn behoorlijk snel van start gegaan. Nu al in Muiden. Hopen dat het via Amsterdam kan maar de Vecht is natuurlijk ook prachtig varen. Veel plezier.
  8. D.selier:
    19 april 2023
    Zo schiet je toch lekker op en het is mooi weer