17-6: Kampen totaal Gevaren: 1462 km in 164H45M; gefietst 575 km; sluizen 112; tunnels 4

17 juni 2023 - Kampen, Nederland

2023-06-15 0948 laag water in de IJssel tonnen op het droge gisteren verteld dat het erg laag water is op de boven IJssel en dat de tonnen al droog liggen.

Om stroming in het water te krijgen moet er hoogte verschil zijn. Hoe groter dat verschil hoe hoger de stroomsnelheid. Dat lage  water zorgt ervoor dat de stroomsnelheid lager is maar nog steeds zo'n 3,5 km per uur. Om aan te geven hoe groot dat hoogte verschil is heb ik hoogtes opgezocht van de IJsselkop en de haven waar wij nu liggen. IJsselkop = + 732 cm NAP en WSV de Boven haven -11 cm. Over een lengte van bijna 100 km is het verval 7,43 meter. Dat zijn normaal 2 behoorlijke sluizen. De IJssel wordt breder naarmate je dichter bij de monding komt. Je ziet dat het water ook daar lager staat, maar minder dan "boven". Ook is de stroming lager bij Kampen nog ongeveer 1.5 km/uur. Nu eerst even de dag van gisteren

16-6 WSV de Engel. gefietst 42 km.

We zijn een dagje blijven liggen bij de Engel om nog een keer op de Veluwe te gaan fietsen. Het zal de komende dagen warm zijn en vandaag kunnen we nog door het bos fietsen. Mieke heeft een mooie route uitgestippeld door bossen en langs de hei.

2023-06-16 1124 heerlijk koel in debossen op de Veluwe heerlijk koel in de bossen maar ook warm op de hei. 2023-06-16 1147 op de hei voel je pas hoe warm het is  2023-06-16 11447 De Veluwe is prachtig

Helaas is door het langdurig droge en warme weer een flink stuk van een weg veranderd in rul zand. Dat fietst niet lekker en we waren blij dat we dat achter de rug hadden. De tocht van 42 km was echt wel genoeg. Op de terugweg nog even boodschappen gedaan, iets lekkers voor bij de thee gekocht bij de bakker en daarna een een welverdiend kopje thee met lekkers, gevolgd door een heerlijk koud (0 %) biertje.

Kampen gevaren 91 km in 7H30 min

We willen niet bij 30 graden door een stad wandelen en fietsen eigenlijk ook niet in de brandende zon. Het plan boodschappen te doen in Doesburg kwam ook te vervallen, we hadden alles in huis en Jan en Nellie bezoeken ging niet door.  Een hele dag in de haven aan boord zitten, kan fijn zijn maar niet met 30 graden. De conclusie was, we blijven aan boord en laten de motor het werk doen. Met 13 km/u de IJssel af, schiet best op. Behalve een enkel cruiseschip en 5 binnenvaarders zijn we op onze tocht vandaag maar een stuk of 10 plezier jachten tegengekomen. Daarnaast wel een stuk of heleboel snel varende kleine boten, maar daar heb je weinig last van. 2 x een blauw bord dus we hebben weer even kunnen oefenen.

onderweg aan de koeien kunnen zien hoe warm het was. De melk werd extra gekoeld (of zijzelf?)

2023-0617 1413 zelfs de koeien badderen in de IJssel koetjes in de IJssel extra koeling voor de melk???

Nu 91 km verder liggen we in Kampen. Morgen via het IJsselmeer naar Stavoren en maandag ochtend komen we weer thuis voor de wal.

1. Wilma:
    17 juni 2023
    Zo te zien kan Nederland ook wel wat regen gebruiken. Beter even wachten tot jullie weer thuis zijn. Mooie reis, foto's en verhalen.
  2. Jacintha:
    18 juni 2023
    genoten van jullie blogs! Goed idee over het ijsselmeer naar huis. Eind volgende week zijn wij er ook weer, blij om jullie weer te zien.
  3. Jan en Nellie Ufkes:
    18 juni 2023
    We hebben genoten van jullie mooie vakantie op het water, we wensen jullie een goede overtocht over het IJsselmeer en straks weer thuis lekker genieten. Groeten Jan en Nellie
  4. Ton en Tonny:
    18 juni 2023
    Doe de groeten aan Kampen, Ton zijn geboortestad. Nog een klein stukje en de vakantie voor nu zit er weer op. We hopen dat jullie toch genoten hebben van de reis ondanks de tegenvaller.
    Alvast welkom thuis.
  5. Carla:
    18 juni 2023
    Ik zie dat jullie al weer thuis zijn! En het Koudum weer ziet er prima uit. Leuk verhalen. Waar gaat de volgende reis naartoe?
  6. Mieke en Ruud:
    Voorlopig Koudum 😳 tuin heeft aandacht nodig. Zin ?🤣🤣
  7. D.selier:
    18 juni 2023
    Nog even en je heb deze reis weer goed volbracht fijne thuiskomst
  8. Rene van der snoek:
    19 juni 2023
    even de tuin sproeien en na een paar dagen zit je weer lekker op je eigen terras te dromen over de volgende tocht, geniet ook hiervan. Groet en knuffels aan beiden.