17-6: Kampen totaal Gevaren: 1462 km in 164H45M; gefietst 575 km; sluizen 112; tunnels 4
17 juni 2023 - Kampen, Nederland
gisteren verteld dat het erg laag water is op de boven IJssel en dat de tonnen al droog liggen.
Om stroming in het water te krijgen moet er hoogte verschil zijn. Hoe groter dat verschil hoe hoger de stroomsnelheid. Dat lage water zorgt ervoor dat de stroomsnelheid lager is maar nog steeds zo'n 3,5 km per uur. Om aan te geven hoe groot dat hoogte verschil is heb ik hoogtes opgezocht van de IJsselkop en de haven waar wij nu liggen. IJsselkop = + 732 cm NAP en WSV de Boven haven -11 cm. Over een lengte van bijna 100 km is het verval 7,43 meter. Dat zijn normaal 2 behoorlijke sluizen. De IJssel wordt breder naarmate je dichter bij de monding komt. Je ziet dat het water ook daar lager staat, maar minder dan "boven". Ook is de stroming lager bij Kampen nog ongeveer 1.5 km/uur. Nu eerst even de dag van gisteren
16-6 WSV de Engel. gefietst 42 km.
We zijn een dagje blijven liggen bij de Engel om nog een keer op de Veluwe te gaan fietsen. Het zal de komende dagen warm zijn en vandaag kunnen we nog door het bos fietsen. Mieke heeft een mooie route uitgestippeld door bossen en langs de hei.
heerlijk koel in de bossen maar ook warm op de hei.
Helaas is door het langdurig droge en warme weer een flink stuk van een weg veranderd in rul zand. Dat fietst niet lekker en we waren blij dat we dat achter de rug hadden. De tocht van 42 km was echt wel genoeg. Op de terugweg nog even boodschappen gedaan, iets lekkers voor bij de thee gekocht bij de bakker en daarna een een welverdiend kopje thee met lekkers, gevolgd door een heerlijk koud (0 %) biertje.
Kampen gevaren 91 km in 7H30 min
We willen niet bij 30 graden door een stad wandelen en fietsen eigenlijk ook niet in de brandende zon. Het plan boodschappen te doen in Doesburg kwam ook te vervallen, we hadden alles in huis en Jan en Nellie bezoeken ging niet door. Een hele dag in de haven aan boord zitten, kan fijn zijn maar niet met 30 graden. De conclusie was, we blijven aan boord en laten de motor het werk doen. Met 13 km/u de IJssel af, schiet best op. Behalve een enkel cruiseschip en 5 binnenvaarders zijn we op onze tocht vandaag maar een stuk of 10 plezier jachten tegengekomen. Daarnaast wel een stuk of heleboel snel varende kleine boten, maar daar heb je weinig last van. 2 x een blauw bord dus we hebben weer even kunnen oefenen.
onderweg aan de koeien kunnen zien hoe warm het was. De melk werd extra gekoeld (of zijzelf?)
koetjes in de IJssel extra koeling voor de melk???
Nu 91 km verder liggen we in Kampen. Morgen via het IJsselmeer naar Stavoren en maandag ochtend komen we weer thuis voor de wal.
Alvast welkom thuis.