18-04-2024 Recke (Mittellankanaal)

19 april 2024 - Recke, Duitsland

18-04-2024 Recke (Mittellankanaal)  Totalen:  Gevaren 322,6 km;  vaartijd 39,1 uur;  sluizen 18; gefietst 40 km

14-04-2024 Weener. gevaren 51,3 km in 4 uur, gefietst 40 km sluizen 1.

We hebben lekker uitgeslapen en daarna eerst nog een paar boodschappen gedaan. Het hoogwater Delfzijl was om 11:00 uur en het advies van de havenmeester om 2 uur na laagwater te vertrekken. Eerst maar even de havenmeeste van Weener gebeld en die vertelde ons dat er een bijzonder convooi uit Emden zou vertrekken en dat dit met een snelheid van 5 km per uur gesleept werd, wij gaan 10/11 kilometer zonder stroming mee te rekenen, dus die gaan we zeker inlopen! Het Havenkanaal uit in 30 minuten en dan steek je de Ems over naar de vaargeul. Dan merk je dat het best hard stroomt. daarna met de vloedstroom mee de Ems op. Het snelheids record van de Sevenster is gebroken. met 18 km per uur de Ems opvaren gaat best hard!.

2024-04-14 1313 recordsnelheid 3 topspeed de snelheid over de grond, door het water ongeveer 10 dus 8 km per uur stroom mee!!!

Daarna kom je langs het Ems Sperwerk. dit wordt af en toe gesloten om water te sparen, om de grote cruise schepen die in Papenburg worden gebouwd door dieper water te kunnen krijgen.

2024-04-14 1328 Ems sperwerk

We hoorden over de marifoon dat het convooi "gestopt" lag en dat dit tot 15:00 uur zou blijven liggen. Dat zou ons net mooi uit kunnen komen. Op enig moment stopten de groene tonnen (rechts) en werden die vervangen door "staken" (opgebonden boompjes) die als baken dienen. Ik (Ruud) hou daar niet zo van en bleef maar een beetje "links" varen, veilig uit de buurt van mogelijke ondieptes. Daarna zagen wij in de verte het convooi liggen. Wij werden "gepraaid" door een boot van de Wasserschutz Polizei en we kregen te horen dat we passage moesten aanvragen via de marifoon op kanaal 8 bij het transport. en natuurlijk: "mijnheer we zien dat u al lange tijd aan de verkeerde kant van het vaarwater vaart, dat is verboden wilt u rechts houden" ons antwoord, natuurlijk sorry. De passage ging daarna heel vlot.

2024-04-14 1422 Sleepconvooi gestopt 2024-04-14 1421  Sleepconvooi gestopt echt heel groot, waarschijnlijk deel van een te bouwen cruiseschip.

Na een half uurtje wachten voor de sluis van Weener (wachten als oefening voor een hoop andere sluizen :-) ) We hebben daar een heerlijk stukje van de Smikkelslof (dank je wel Karen echt heel lekker) bij de thee genomen en het restant(je) bewaard voor de volgende dag.

2024-04-14 1542 wachten voor sluis Weener sluis Weener

konden wij een ligplaats in de haven zoeken. Echt een hele leuke haven. We zijn hier een dagje blijven liggen om even wat te "doen" we hebben de volgende dag een tochtje gefietst om nog even naar de fraaie boerderijen in Bellingwolde te gaan kijken. je gaat dan weer vanuit Duitsland naar Nederland en op de grens een leuk grenswachtershuisje

2024-04-15 1121 grenswachtershuis bij Bellingwolde

De echt mooie en grote boerderijen zijn monumenten, als je dat leuk vind is hier een overzicht te vinden en hier een paar foto's, en we zoeken nog wel een leuke link op met het verhaal waarom daar, in het dun bevolkte oost Groningen, het geld toen tegen de plinten klotste.

2024-04-15 1147 monumentale boerderijen Bellingwolde 2024-04-15 1146 monumentale boerderijen Bellingwolde 2024-04-15 1145 monumentale boerderijen Bellingwolde 2024-04-15 1143 monumentale boerderijen Bellingwolde 2024-04-15 1124 monumentale boerderijen

"tochtje werd 40 km (nu nog een beetje zadelpijn). Bij de thee het laatste stukje Smikkelslof soldaat gemaakt. Morgen gaan we weer verder richting Berlijn.

16-04-2024 Haren. gevaren 56 km in 4 uur, sluizen 4.

's Morgens sluizen tussen 08:00 en 11:00 daarna pas vanaf 16:00 uur. Omdat we nog steeds best wat stroom tegen zouden krijgen en het 's morgens redelijk weer zou zijn hebben we afgesproken met de sluiswachter/havenmeester om 08:00 te sluizen. Havenmeester was volgens afspraak op tijd op de sluis, maar met afrekenen en sluizen toch pas echt om 08:30 op pad. Het begon "lekker". bij de eerstvolgende sluis moesten we vastmaken en wachten. na bijna een uur toch maar eens opgeroepen hoe laat wij konden schutten, nou dat was duidelijk, NU. We hadden gezien dat er gewerkt werd aan de deuren en denken dat als er geen beroepsvaart komt je na 1 uur wordt geschut. De andere drie sluizen die dag gingen redelijk vlot. het schutten op zich gaat lekker rustig, maar daardoor ook wel heel traag. normale sluispassage is minimaal 30 minuten en soms wel langer. Echt een gewone vaardag.

17-04-2024 Elbergen (Ems vlak bij Lingen. gevaren 43,4 km in 4 uur, sluizen 4.

Dit werd wel een bijzondere dag. Bij de eerste sluis ook weer het verzoek te wachten. Na een minuut of 45 werd de sluis geroepen door het beroepsschip Regina K waarna wij na dit schip konden invaren. Het voordeel is dat als je daar achter blijft "hangen", je met hem mee kan sluizen en dat werkte ook zo. Wij konden overal mee met Regina,  was vol beladen en liep niet sneller dan een km of 7 @ 8. Voor ons een beetje langzaam. Vlak voor de nieuwe stadshaven van Linge merkte we dat het motorgeluid wat veranderde wat kan duiden op te weinig koelwater. Snel omgeschakeld naar de het ander filter de "wierpot" (gelukkig hebben we er twee!). Nou de nieuwe stadshaven van Linge was nog niks dus nog maar een stukje door. Volgende jachthaven zag er een beetje droevig uit dus we besluiten nog even te gaan kijken bij een haventje in een zijarm van het kanaal. Wat een prachtige plek en helemaal niemand, dus wij aangelegd. Nou ja, dat ging niet helemaal vanzelf, we moeten nog even wennen aan het varen op stroming. We zijn weliswaar op "besluisd" vaarwater, maar de rivier wil wel zijn water kwijt en daar zijn ook die zijarmen voor. Geprobeerd aan te leggen met de stroom mee vanwege het uitzicht, niet doen! gaat nooit lukken, dus dan maar andersom. Wat een heerlijke plek, die onthouden we. Daar even naar de wierpot gekeken en die was inderdaad behoorlijk vuil. Schoongemaakt, motorgecontroleerd en motorruimte gesloten en lekker op een mooie plek de nacht doorgebracht.

foto's van Haren en Elbergen volgen.

1. Eric:
    19 april 2024
    Leuk om te lezen. Het begint al een echt avontuur te worden. Mooie omgeving daar in Bellingwolde. Ooit wel eens met de motor geweest.
    Fijn weekend!
  2. D.selier:
    19 april 2024
    We varen weer lekker met jullie mee .Veel plezier nog
  3. Jacintha:
    19 april 2024
    Net jullie verhaal aan Sjaak voorgelezen, beide genoten!
  4. Aly:
    Prachtige plaatjes!
    Veel plezier ondanks het stormachtige weer.
  5. Lotte:
    19 april 2024
    Geniet van jullie verhaal goede vaart.
  6. Jan en Nellie:
    mooie start , wij leven mee, goede vaart en weekend gewenst. Jan en Nellie
  7. Rene van der snoek:
    20 april 2024
    een mooie tocht met mooie plaatjes,geniet ervan groetjes
    Rene
  8. Rene van der snoek:
    22 april 2024
    ga vooral door met genieten en een goede vaart gewenst
    groetjes Rene.
  9. Karen:
    24 april 2024
    Fijn dat 'ie lekker was! Aangezien het hier nu hagelt en waait heb ik lekker tijd om lezend met jullie mee te reizen.

Jouw reactie