18-6: KOUDUM, de Sevenster is weer thuis.

21 juni 2023 - Koudum, Nederland

De laatste update van deze reis.

We zijn op tijd uit Kampen vertrokken en wilden via het Ketelmeer en IJsselmeer naar Stavoren varen. In Stavoren "even" tanken en dan naar de Morra om vlak bij huis lekker te ankeren en de volgende morgen naar huis te varen. Het is eigenlijk altijd zo, dat als je thuis komt er eigenlijk gelijk spullen van de boot naar binnen moeten en dat wilden we met het warme weer maar even uitstellen tot de volgende morgen.

Het laatste stukje van de IJssel ging heel vlot en we liepen mooi op tijd het Ketelmeer op.  We werden daar al lastig gevallen door wat vliegjes. We hadden in Kampen gehoord dat het er veel zouden zijn, maar het viel ons alles mee. Het weerbericht voor het IJsselmeer van 09:15 was prima dus wij lekker door richting Stavoren. Naarmate we verder op het IJsselmeer kwamen, werd de plaag van de kleine zwarte en groene vliegjes/muggen steeds erger. Om gek van te worden. De hele boot zat letterlijk onder. We waren het snel eens, voor anker gaan en dan eerst de boot te moeten ontdoen van alle vliegjes is geen optie. Morgen zijn ze dood en zuig je ze zo op. We zijn (na een hele drukke en volle sluis) doorgevaren naar huis en hebben de rest van de dag genoten op ons terras met uitzicht op de boot. Tanken doen we een andere keer, het benzinestation is op zondag gesloten voor schepen.

2023-06-18 1343Het laatste kanaal voor thuis Het Jan Broers kanaal naar huis

De totaal cijfers van deze reis.

Gevaren: 1532,1 km in 171H30M dat is gemiddeld 8,9 km/h met een  verbruik van 3.9  l per uur: sluizen 113;  tunnels 4; gefietst 575 km;

Op de hele reis hebben we 4,6 kg gas gebruikt.

We blijven deze zomer verder thuis. We zullen zeker wat korte tripjes maken, maar het onderhoud voor ons schip is gepland in september dus geen septemberreisje met de boot dit jaar.

Bij een volgende "echte" reis zal het blog weer geactiveerd worden.

1. Rene van der snoek:
    21 juni 2023
    Welkom thuis nu verder genieten op jullie eigen steigertje.
    gr. rene en yvon
  2. Jan en Nellie Ufkes:
    21 juni 2023
    Altijd weer fijn om thuis te komen. Ga genieten van deze zomer, Friesland is ook heel mooi. Hartelijke groeten van Jan en Nellie.
  3. Ton en Tonny:
    21 juni 2023
    De rest van de zomer in Nederland of alleen in Friesland varen is ook heerlijk, alleen een stuk drukker straks in de schoolvakanties. Genieten maar.
  4. Freerk en Odet Tuin.:
    21 juni 2023
    Hoi Ruud en Mieke fijn dat jullie weer thuis zijn na een mooie. En leuke vaartocht. Nu thuis verder genieten van het mooie weer. Groetjes van mij en Freerk
  5. René van der Snoek jr:
    Nagenieten geblazen... 😘
  6. Tina:
    22 juni 2023
    Het is toch altijd weer heerlijk om thuis te komen na zo’n lange reis en nu genieten in Friesland . Wordt tijd dat ik jullie kant op kom . Groetjes 🙋🏽‍♀️😘
  7. Jacintha:
    22 juni 2023
    meegenoten met jullie reis!! blij dat het niet meer stil is aan de overkant. we zien jullie snel
  8. Jan en Nellie Ufkes:
    28 juni 2023
    Hoj, Mieke en Ruud, het is leuk weer thuis te zijn, het heel leuk om in de Zomer heerlijk te varen en fietsen. Maar nu zijn jullie dus thuis en krijgt de boot een fijne wasbeurt. Maar ga je nog wel daar nog kleinere tochtjes daar te varen in het mooie weer , Nog heel veel plezier, met vriendelijke Groet v. Nellie en Jan