28-04-2023 Heusden

28 april 2023 - Heusden, Nederland

24-04 Dordrecht log: 21,6 km vaartijd 2H45m

totaal gevaren: 391,0 km, vaartijd 42H50m, gefietst 20 km

We hebben een paar leuke dagen in Dordrecht doorgebracht. er waren een paar lampjes kapot en we moesten wat boodschappen halen dus de fietsen voor de eerste keer van boord. We waren om 12:03 bij de watersportwinkel en . . . . die heeft een middagsluiting van 12:00 tot 13:30. Wij op naar Villa Augustus om koffie te gaan drinken, natuurlijk met een stukje taart als troost. Daarna richting van de supermarkt en met volle rugzakken weer terug naar de boot. Mieke wilde nog even langs haar favoriete tuinwinkel Vreeken en ik zou nog even de lampjes gaan halen. Vlak voor de winkel breekt mijn trapper voor een deel.

2023-04-26 1523 trapper kapot

Ging nog net om verder te fietsen met ondersteuning, maar ik had zeker nog een boodschap te doen. Niet alle lampjes beschikbaar bij de watersport winkel. Wel goed tips, lampjes bij het bunkerstation en doorfietsen op die weg naar de fietsenmaker. Zowel lampjes als trapper gelukt, maar totaal fietsen kwam hiermee wel op 20 km.

Ook het museum Huis van Gijn is leuk om te bezoeken. Je loopt een uurtje in een huis wat eigenlijk nog in dezelfde staat is zoals er gewoond werd. Met een uurtje wel gezien, maar als je er toch bent met de museumjaarkaart. Dinsdag avond  nog gezellig bezoek gehad van Anja, die bij ons is blijven eten en woensdagavond zijn we samen met Dieuwke en Jan (ook aangekomen in Dordrecht), Annechien en Isabell gaan eten bij "de" Griek in Dordrecht. We zijn op Koningsdag 's morgens vertrokken. met als bestemming Heusden.

foto's Dordrecht

2023-04-25 1603 ligplaats Dordrecht ligplaats Nieuwe haven 2023-04-25 1517 boom achter het museum huis van Gijn boom in de museum tuin 2023-04-25 1517 Boom achter huis van Gijn met een hele mooie stam

Via het Wantij zijn we dwars door het eiland van Dordt gevaren, via de Ottersluis op de Merwede gekomen en via de Spieringsluis de Biesbosch ingevaren. We zijn op de "brede doorgaande" waterlopen gebleven en zelfs dat is heel mooi om te doen.

2023-04-27 1033 we varen de Biesbosch in invaren 2023-04-27 1034 in de biesbosch in de Biesbosch

Daarna via de Amer naar de Bergse Maas. We zijn al even onderweg, maar eigenlijk is dat het begin van het rondje Maas, Moezel Rijn. Op de rivier heb je te maken met grote schepen en die kunnen heel snel varen dus opletten is belangrijk. Wij gebruiken een toevoeging op de Waterkaarten app waarmee we een vorm van AIS ,(een scheeps identificatie systeem)aan boord hebben. Alle grote schepen zijn verplicht hiermee te varen en nu kunnen wij ze (bijna) allemaal zien, als voorbeeld een cruiseschip op tegenkoers:

2023-04-27 1250 cruiseschip leeg onderweg het schip 2023-04-27 1250 AIS gegevens cruise schipen wat wij op scherm zien, witte rondje blauwe pijl zijn wij, het blauwe pijltje het cruiseschip

Het helpt, maar we moeten zelf wel blijven kijken.

We hebben vastgemaakt bij de W.S.V. Heusden  en hebben ook daar weer een leuke ligplaats. Vanochtend een beetje uitgeslapen, het was toch regenachtig bewolkt weer. Wel een hele leuke opsteker. We hebben sinds kort ook een  zonnepaneel op de boot en zelfs met dit miezerige weer wekt het "licht" paneel nog een beetje stroom op. Vandaag zelfs de koelkast gecompenseerd.

2023-04-28 1006 vanuit de kuip miezer mistig druilerig weer het miezerige weer vanuit de kuip 2023-04-28 1007 ondanks dat slechte weer toch opbrengst van het paneel en toch 1,0 A opbrengst

vanmiddag toen het even droog was door het mooie dorp gewandeld en een opvallend geveltuintje moest op de foto met kanjers van narcissen, nog nooit zulke grote gezien!

2023-04-28 1244 Heusden geveltuin deze dus 2023-04-28 1243 bijzondere narcissen on de geveltuin en een leuk doorkijkje 2023-04-28 1247 doorkijkje Heusden

Morgen gaat de trip weer verder planning een kilometer of 40 naar Maasbommel.

1. René van der Snoek jr:
    28 april 2023
    Mooie stad toch dat Dordrecht. AIS is zinvolle technologie!
  2. Anja klink:
    28 april 2023
    Was gezellig! Fijn om jullie, Jan en Dieuwke nog even te zien.
  3. Wilma:
    28 april 2023
    Vreeken favoriet, snap ik helemaal, ook van ons. Als je dan toch in de buurt bent 😉. Heusden ook heel lekker. Hoop voor jullie dat het weer snel beter wordt. In Frankrijk al 2 dagen korte broeken weer ☀️
  4. Carla:
    28 april 2023
    Mooie fotos. Ik kon de Maas niet vinden omdat Google Maps dat de Meuse noemt. Nou ja. Geniet!
  5. Jan en Nellie Ufkes:
    29 april 2023
    Hallo Mieke, en Ruud, ondanks soms een beetje regen hebben jullie toch heerlijk gezellige uitstapjes, jawel de fietstrapper, maar dat was al Snel weer geregeld en kon je weer lekker fietsen en weer ergens samen een lekker hapje eten. Ik wens jullie nog veel leuke vaart en leuk plezier toe.
  6. Jacintha:
    29 april 2023
    vanuit Noorwegen de hartelijke groeten !!
  7. Ton en Tonny:
    1 mei 2023
    Eindelijk mooi weer. We hopen dat het zo blijft en dat jullie de komende tijd geen tegenslag meer hebben. Wij zijn weer thuis, Ton met een lichte hamstringblessure maar ook dat gaat weer over.
    Geniet van jullie reis en het weer.
  8. Jan en Nellie Ufkes:
    3 mei 2023
    Äh jullie hebben met regen en ook Ander weer toch hele fijne tochten en hier en daar heerlijk een kopje koffie met en lekker gebakje toch ook wel heel lekker met jullie BOOT veel plezier gehad. DUS er is toch niks te klagen en dat had ik ook van jullie tweetjes vewacht, of niet. Self-service ik met jullie tweetjes hebben jullie een hele fijne Vacansie gehad en wil ik jullie van harte Feliciteren, met vriendelijke Groeten M. Vr. Gr. V. Nellie en Jan.