28-11-2024 Almuñécar

29 november 2024 - Almuñécar, Spanje

We zijn op 26 november in Almunecar aangekomen en van huis tot hier 3450 kilometer gereden. Maar eerst even terug naar Jerez. Na ons uitstapje naar Cadiz hebben wij een dagje rustiger gedaan in Jerez. De mercado municipal, daar moeten we natuurlijk wel naartoe. Ook hier is alles uit de zee het belangrijkste produkt. Ach, als we dat toch eens in Nederland hadden, zucht. Ik laat me verleiden tot de aankoop van mojama (gedroogde tonijn). Ergens en ooit iets over gelezen, we zien wel wat we ermee klaarmaken, internet biedt vast uitkomst! 

2024-11-25 1346 indeling Mercado in JErez de plattegrond van de Mercado blauw = vis rood= vlees groen=groente

Het is een speciaal feestweekend in Jerez. Begin van de advent begrijpen we, de kerstverlichting wordt dan ontstoken en het is een ware happening met enorm veel volk die hierop af komt. Volgens onze huisbaas zijn wij waarschijnlijk de enigen in de stad die niet voor het feest hier zijn. 's avonds vinden we nog een tafeltje met 2 barkrukken en drinken we nog wat... en nog wat, met onze gezellige Engelse bar-buren waar we mee aan de praat raken. een paar foto's voor het idee: 

2024-11-23 1845 Mieke Brain en drukte op straat 2024-11-23 1210 op zoek naar een lunchplekje 2024-11-23 1233 Versierde kerkdeur Jerez met feestverlichting 2 2024-11-23 1210 op zoek naar een lunchplekje 2024-11-23 1138 MErcado Jerez met feestverlichting 3 2024-11-23 1124 MErcado Jerez met feestverlichting

Zondag rijden we vroeg naar Sevilla voor de geboekte fietstocht. Na weer wat verkeerscapriolen zijn we ruim op tijd en drinken nog even koffie in een bar. Op het bord boven de bar staat een aanbeveling voor een "bollo pringa", misschien we iets lekkers voor bij de koffie.., google vertaling " vies broodje", dus maar niet, we weten nog steeds niet wat het is, Ruud denkt een broodje pens.

2024-11-24 1730 soms werkt google translate niet best "vies broodje" 2024-11-24 1602 Sevilla uitleg fietstoer natuurlijk de uitleg voor vertrek 

Wat een stad is Sevilla, en druk!!! we laveren met een sliert van 16 fietsen met gids3 uur lang door de stad, gelukkig weinig auto's in het centrum, wel heel veel koetsjes met paarden en voetgangers! Een geweldige manier om een beeld te krijgen van deze stad. Hier komen we zeker een keer terug om de kathedraal en het nabij gelegen paleis te bezoeken, volgens onze Belgische gids de moeite waard.

2024-11-24 1213 plaza de España Sevilla 2024-11-24 1216 plaza de España Sevilla 2 Plaza España 2024-11--24 1334 Sevilla rivier met gouden toren de "gouden" toren 

Na de tocht besluiten we naar de wijk Triana te lopen om te lunchen. Sevilla wordt doorsneden door de rivier de Guadalquivir, volgens de gids 800 km lang, die de stad in 2 helften verdeelt. In de wijk Triana woonden de arbeiders en ambachtslieden en aan de andere kant van de rivier de "rijke mensen" en dit is goed te zien aan de smalle straatjes en huizen in Triana en brede boulevards en statige panden aan de andere kant. We dwalen nog wat door de stad, van pleintjes met terrasjes en sinaasappelbomen door steegjes met balkonnetjes met geraniums, allemaal leuk. We hebben een lunchplekje gevonden bij de St Anna kerk. zitten we net te lunchen wordt er een processie gestart. Wij zaten eerste rang en toch wel bijzonder dat te zien. 

2024-11-24 1354 Lunchplek bij st Anna kerk ons plekje voor de lunch 2024-11-24 1432 Processiebij Luchplek st Anna kerk de drukte bij de processie 2024-11-24 1613 Dit appartement willen we wel huren dit appartementje willen we wel huren 

Maandag doen we het rustig aan, 's ochtends regent het, eigenlijk meer een tropische bui, letterlijk bakken met water worden op ons binnenplaatsje gestort, gelukkig niet lang. We slenteren later nog wat door de stad, hier zitten al die grote sherry huizen, maar op maandag is niets open voor bezoek. Als het weer begint te regenen lopen we de dichtsbijzijnde kerk in, want die zijn er genoeg. En het is wel een bijzondere. Helemaal rood, groen en goudbruin. De wanden geschilderd(?) en goudgelakt over bronzen verf, pilaren groen met goud en rode accenten, allemaal natuurlijk ietwat versleten. We drinken nog wat bij ons barretje en ik neem een halfzoete sherry want je bent tenslotte in Jerez, en deze is erg lekker.

2024-11-25 1746 PORT als afscheidsdrankje in Jerez

Dinsdag rijden we om acht uur weg voor de rit van 4,5 uur naar Almunecar. We nemen de langere route over Granada want we denken dat die veel mooier is dan de route over Malaga. Het is zeker heel mooi, dus komen we relaxed aan bij het appartement waar we vlot geholpen worden. De rest van de dag besteden we aan het uitladen van de auto, uitpakken en het "inrichten" van het appartement en natuurlijk lunchen op het strand in het zonnetje. Woensdag doen we inkopen en gaan gelijk even bij Fred en Els langs, die hebben hier al een tijdje in de buurt een huis gehuurd. En vandaag sluiten we dit blog. Maar, als we iets interessants te melden hebben, zullen we dat ongeveer 1 keer per week doen.

2024-11-26 1252 Aangekomen in Almunecar we zijn er 2024-11-26 1508 Lunch bij het tappas restaurant eerst lunch 2024-11-27 1525 terras bij Fred en Els uitzicht vanaf het huis van Fred en Els

Foto’s

9 Reacties

  1. Anja:
    29 november 2024
    Enjoy!
  2. Albert:
    29 november 2024
    Een goed tijd daar!
  3. Jacintha:
    29 november 2024
    Hele mooie tijd daar lieve buren!
  4. Ton en Tonny:
    30 november 2024
    We wensen jullie een hele fijne tijd in Spanje met veel zon en plezier. De reis er naar toe was al mooi.
  5. Rene van der snoek en Yvonne Verwijs:
    30 november 2024
    Geniet van julie reis en van elkaar blijf gezond en hou het heel.
    groetjes
  6. Eric:
    30 november 2024
    Dat ziet er heel goed uit allemaal. Veel plezier!
  7. Dini:
    30 november 2024
    geniet maar van alles wat je tegen komt, lieve groet van ons dini
  8. Nellie:
    2 december 2024
    Jullie hebben een mooie reis gehad, nu lekker genieten de komende tijd..
  9. Rene van der snoek en Yvonne Verwijs:
    6 december 2024
    blijf genieten en gezond