30 mei: Namen. Gevaren: 1080,2 km in 126H35M; gefietst 397,5 km; sluizen 101; tunnels 4

1 juni 2023 - Namen, België

1-6-2023 Namen gevaren 32 km in 4H55M.

30 mei

We zijn bijtijds uit Anseremme vertrokken met het idee om in Yvoir of Profondeville te gaan liggen. De ligplaats in Yvoir is leuk, maar je ligt aan een speeltuin (was "nog" leeg), maar het geheel was niet uitnodigend. Om te voorkomen dat spelende kinderen pardoes te water gaan was er een soort hekwerk gemaakt met touwen. Aan de paaltjes kon je dan aanleggen. Dan maar door naar de volgende haven.

Profondeville werd ook niet echt een succes, Er liggen 2 mooi steigertjes, waarvan er 1 bezet werd door een groot schip uit Groningen, maar de andere was vrij. Wij daar vastgemaakt. Nu hadden wij eerder meegemaakt dat je ergens niet mag overnachten, maar dat hadden we hier niet verwacht. Je mag overdag voor een paar uur aanleggen, maar niet overnachten. We zijn dus maar doorgegaan naar Namen.

Aanleggen is daar altijd een beetje lastig. Stroom mee en wind tegen en je moet dwars daarop invaren. Er komen altijd wel direct mensen een handje helpen omdat het voor iedereen een lastige is. We liggen prima. Vandaag wel een antwoord gekregen van de Cinclus die door is gevaren naar Verdun, samen met o.a. Henk en Carolien van de "Kletskop". Het bericht kort en bondig. ==Onderweg een boot een sleepje gegeven. oververhitte motor door de planten. Zelf teruggevaren naar Charleville i.v.m. de explosieve plantengroei. Van de sluiswachters gehoord dat ze verwachten dat binnenkort de Maas en kanaal richting Moezel gesloten zal worden==. We hebben de Kletskop een mailtje gestuurd met de vraag hoe het hun vergaan is. Die hebben 's avonds gereageerd. Zij waren inmiddels gevorderd tot vlak voor Toul, ze moesten alleen de sluizentrap nog doen. Zij hadden ook best wat problemen met heel veel planten en vooral ook dode planten. bijna niet door te komen soms de snelheid terug naar 2 km/h. Wel waren ze al gewaarschuwd dat er delen van de Maas en het Kanaal naar de Moezel dicht zouden gaan. We wachten op hun bericht.

31 mei gefietst 35 km

We wilden naar de Watertuinen van Annevoie. We wilden dat eigenlijk vanuit Profondeville doen, maar nu dan maar vanuit Namen. De tocht gaat over de fietsroute Ravel . Als je ooit in Wallonie wilt fietsen, gaat dat prima.

2023-05-31 1110 zelfs op de fiets nemen we een sluis zelfs als we fietsen nemen we sluis 2023-05-31 1131 bestaat echt Musee de la fraise het bestaat echt

Onze tocht langs de maas, heen de wind mee en als we wilden zouden we met de trein terug kunnen. Dat hebben we niet gedaan we zijn lekker terug gefietst. Wat een prachtige tuinen om doorheen te wandelen. Een heel mooi kasteel wat helaas niet te bezoeken is. Maar dat de aanleg van deze tuinen in 1758 is begonnen en dat het nog steeds volledig werkt zonder machines is toch wel bijzonder. Het principe van communicerende vaten en zwaartekracht doet het nog steeds. Onderweg naar de tuinen was de Pleiade onderweg naar Namen. Zij maakten een tussenstop in Profondeville net op het moment dat wij op de fiets langskwamen. Natuurlijk even een lijntje aangepakt. Ook Dieuwke en Jan zijn naar de tuinen geweest en na hun bezoek naar Namen gevaren.

2023-05-31 1156 een toevallige ontmoeting 3 blog Aankomst van de Pleiade 2023-05-31 1156 een toevallige ontmoeting 7

2023-05-31 1210 Jan haalt de fietsen van boord een toevallige ontmoeting Jan haalt de fietsen van boord gaan ook naar de tuinen.

2023-05-31 1420 De tuinen van Annevoie Aliums 2023-05-35 1307 De tuinen van Annevoie 2023-05-31 1410 KAsteel van  De tuinen van Annevoie blog 2023-05-31 1331 De tuinen van Annevoie een paar ideetjes.

Dieuwke en Jan waren er een half uurtje later en we hebben elkaar gekruist. Wel hun fietsen bij de uitgang gezien

2023-05-31 1434  De tuinen van Annevoie 4 x quik 4 x qwic vouwfiets

1 juni

Vandaag wilden we de Citadel van Namen bezoeken, maar die is zo groot dat we niet konden kiezen wat te doen, dus die blijft op het lijstje staan. Eerst maar even koffie gedronken en de scheepvaartberichten bekeken. Voor onze komende trip maar ook om te zien hoe het op de Maas is. Nou de Maas beneden Verdun is nu gesloten. De sluizen boven Verdun zijn gestremd.

2023-06-01  1200 foto teletekst Maas gesloten blog teletekst pagina met de sluiting

Verder hebben wij ons vandaag  vermaakt door een paar hele mooi delicatesse winkels te bezoeken. Als je van kaas en houdt is dit er een om te bezoeken Maison Saint Aubin, maar ook de andere produkten, vlees en gevogelte is fantastisch. Daarna nog wat groenten gekocht en een paar dingen in de supermarkt. Al met al een leuke dag met een heerlijk vooruitzicht. Morgen is het de bedoeling om op tijd te vertrekken en verder richting Nederland te gaan. Geen definitieve bestemming, we gaan "in de afvaart" en hebben tot Maastricht 5 sluizen, dus dat valt alles mee. Het is 90 km met daarin 5 sluizen en er zijn 3 potentiële stopplaatsen. Waar we stoppen zien we wel.

1. Carla:
    1 juni 2023
    Wat goed dat jullie terug zijn gevaren! En prachtig weer zie ik de volgende twee weken.
  2. René van der Snoek jr:
    Prachtige omgeving!
  3. Freerk en Odet Tuin.:
    1 juni 2023
    Hoi Ruud en Mieke wat een mooie foto's allemaal .Al op veel mooie plaatsjes geweest. En ook een flink stuk gefietst,. Geniet ervan saampjes .Groetjes van.ons
  4. Jacintha:
    2 juni 2023
    genoten van jullie blog en mooie foto s. Het is wel stil aan de overkant en het gras staat hoog! en mooie bloemen in je wilde perk Mieke
  5. Anja klink:
    2 juni 2023
    Hi, mooie plaatjes en verhalen weer.
    Maar voelt ook weer goed, dat jullie weer terug varen.