7 mei Frankrijk, Givet totaal gevaren: 736,7 km, vaartijd 78H30m, gefietst 81,0 km sluizen totaal 40

7 mei 2023 - Givet, Frankrijk

5 mei van Maastricht naar Huy gevaren deze dag 64,5 km in 6 uur en 20 minuten, sluizen 3

Het was onze bedoeling om "even" water te tanken bij Maastricht Marina en daarna door te gaan naar België. Voor de zekerheid even gebeld, maar we konden helaas niet bij de Marina terecht, je kunt er niet liggen en ook niet erg vriendelijk. Bij een andere jachthaven waren wij wel welkom voor alleen water tanken, maar pas v.a. 10 uur. De Pleiade was inmiddels ook in Maastricht en zij lagen bij het diesel bunkerschip en daar kon je dus ook water tanken. Afspraak gemaakt terugvaren naar het Bunkerschip, water tanken, vroege koffie bij Jan en Dieuwke uur of negen dan zouden wij toch bijtijds op pad zijn. De Pleiade bleef toch liever niet langer liggen op een woelige Maas dus de afspraak werd uitgesteld tot de volgende ontmoeting. Wij zijn toch maar teruggevaren naar het bunkerschip.  Op de terugweg daar naar toe hebben we de Pleiade ontmoet, die naar een rustiger plekje toeging. Water gebunkerd bij het bunkerschip en terug naar de grote sluis, waardoor wij al met al rond 09:30 in de grote sluis (+14 meter) van Lanayen lagen. Verder deze dag nog 2 sluizen gedaan (4.7 m en 4.45m) In Maastricht lagen we 44 m boven zeeniveau dat is na vandaag +69 Meter. Vanaf Maastricht gaat de Maas via Luik. Je vaart hier door echt oud en nieuw industrieel gebied. De Maas heeft hier vrij hoge saaie muren (hier en daar veel graffiti) om eventueel hoog water aan te kunnen. Dat is niet het mooiste stuk, maar je moet daar wel doorheen. We hebben vastgemaakt in de haven van Huy.

2023-05-05 1324 een stuk muur langs de Maas bij Luik

6 mei van Huy naar Dinant gevaren gevaren deze dag 60,5 km in 6 uur en 20 minuten, sluizen 8

De sluizen hebben ons vandaag van 69M gebracht op 90,5 meter hoogte gebracht. De sluizen zijn nu nog groot en zelfs die hebben we het meest voor onszelf.

2023-05-03 1419 onze achterburen in de volgende sluis deze sluis met 2 "achterliggers", maar daar kwamen later nog 2 binnenvaarders bij.

Vanaf n u wordt de Maas echt mooi. Een glooiend landschap, rotspunten (met hier en daar een klimmer ertegen geplakt) mooie grote huizen, kastelen. Als je de Vecht kent is dit het in XL formaat. Er zijn natuurlijk ook bijzondere

2023-05-06 1945 ligplaats in Dinant

dingen te zien. Wie heeft er nou een "schip" als schuur in de tuin liggen.

2023-05-06 1945 ligplaats in Dinant ligplaats Dinant 2023-05-06 1456 schip in de tuin waarom een boot in de tuin als "schuur"??

Rustig doorgevaren en vastgemaakt in Dinant onder de Citadel. Na een minuut of 5 hadden wij een "Oh ja "ervaring. De auto's en motoren weten de "boulevard" op zaterdagavond te vinden. Ons te veel lawaai en we zijn verderop aan een voetpad opnieuw afgemeerd. Heerlijk rustig aan een verder leeg ponton. Wat voetgangers die langs lopen en dat heeft toch echt onze voorkeur. We wilden hier blijven liggen om wat was te doen en zo, want morgen zou het regenen.

7 mei van Dinant naar Givet (F) gevaren gevaren, deze dag 22,8km in 2H40M, sluizen 4

Vanmorgen toch maar besloten om te gaan varen, hier kun je niet wassen. Een stukje verder richting de Moezel. Het is een druilerige dag met een regentje. Als je naar buiten gaat denk je: "het is bijna droog" en als je 5 minuten buiten bent in de sluis weet je "oh nee toch niet", je wordt er best nat van. Het meeste staan en wachten we binnen, maar om te sluizen moet je toch even buiten zijn.

2023-05-07 1112 wachten in druilerige regen voor een sluis even wachten op "groen" we hebben opgeroepen en hat ging al met al best vlot

Na de eerste sluis langs mooie huizen, kastelen en buitenhuizen.

2023-05-07 1148 Chateau de Freyr kasteel Freyr.

Op de eerste sluis in Frankrijk moet je je melden. Normaal moet je alles laten zien, maar bij ons werd alleen het eigendomsbewijs gevraagd, om de naam correct te kunnen invoeren (we waren in 2018 ook in Frankrijk en de gegevens ware nog aanwezig, dus snel klaar. € 155,- We hebben het vignet om 1 maand door Frankrijk te mogen varen gekocht en gemeld dat wij in Givet zouden overnachten. In een druilerig regentje vastgemaakt aan een kade in Givet. De jachthaven die nog op onze kaart staat is inmiddels opgeheven, maar er is gelukkig nog wel steeds plek om te liggen. Er lag al een schip wat we een paar dagen eerder in Huy al gezien hebben en de man was zo vriendeljk even een lijntje aan te pakken. Nog wel gekeken of de Capitainerie nog open was, maar die zag er net zo gesloten uit als de rest vande oude haven. Wel op onze wandeling de bakker gespot, dus morgen is er weer vers brood aan boord.

Na zo'n druilerige dag, krijg je toch nog een cadeautje: stadje in avondzon

2023-05-07 2033 na regen komt zonneschijn

1. Jacintha:
    8 mei 2023
    goeiemorgen!! prachtige foto van de avondzon.ik geniet van jullie blog. wij vertrekken eind van de dag.
  2. Rene van der snoek:
    8 mei 2023
    lijkt mij toch hard werken in de vakantie, maar geniet er toch maar van.
    Groetjes Yvon en Rene
  3. René van der Snoek jr:
    9 mei 2023
    Alle vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. Fijn inderdaad een zonnetje, mooi licht ook.
  4. Jan en Nellie Ufkes:
    10 mei 2023
    Hoj wat leuk dat jullie ook inMaastricht zijn geweest, maar jammar dat ik er al Lang niet meer was. Daar heb ik voor de Fabriek MOSA veel heb kunnen werken. Daarvoor heb ik in heelveel landen onze produkten heb kunnen verkopen en dat met heel veel plezier. Ook voor dat land heb ik ook veel zaken kon doen. Ja en dan heel veel ook in Andere landen goed zaken heb kunnen doen. Ik wens jullie nog veel. warmé, droge dagen in dat land. Met vriendelijke Groeten aan jullie met veel plezier. Met vriendelijke Groeten.