01-05-2023 ligplaats op de Gouden Ham

3 mei 2023 - Maasbommel, Nederland

24-04 Maasbommel log: 21,6 km vaartijd 2H45m

totaal gevaren: 431,7 km, vaartijd 46H50m, gefietst 70,5 km

Een inhaal slag :-)

We zijn op Koningsdag vertrokken uit Dordrecht. We hebben de havenmeester om een opening van de IJzeren brug gevraagd en die wordt voorafgaand aan de opening van de Brug naar de Oude Maas bediend. Je kan dus eigenlijk gewoon door varen. We gingen naar Heusden. Een stuk van 40 km en je moet daarbij de Prinses Maxima sluizen bij Lithoijen passeren. De eerste "grote" sluis op de Maas. Na het oproepen te horen gekregen dat we even moesten aanleggen aan de Sport steiger en dat zich nog geen beroepsvaart had gemeld. Wij lagen net vast en toen kwam er een (groter) jacht achter ons liggen en die riep ook de sluis op, hetzelfde verhaal. Daarop antwoorde de schipper; "en als dat een uur duurt,leg ik hier dan een uur te wachte?", de sluiswachter stelde hem gerust, de sluis kwam "naar beneden" en als zich geen beroepsaart zou melden, mochten de beide jachten invaren. Nou de beroeps melden zich natuurlijk en na een kwartier konden wij na 2 beroeps invaren. Een meter of 4 omhoog en dan weer verder. totaal kost dat zo'n 30 minuten dus best snel.

We hebben de nodige veerboten gepasseerd. omdat de maas stroming heeft liggen deze veerboten (op dit deel) meestal aan 2 kabels vast. Deze worden langs de veerboot via katrollen geleid. Hierdoor kan de schipper gewoon "heen en weer" varen zonder op de stroom te hoeven letten. Voor ons wel opletten want de kabels kunnen strak staan en dan zouden wij er niet overheen kunnen en schade oplopen. Wij nemen snelheid terug en passeren pas als de veer aan de overkant is. Safety first.

Leuk gelegen in Heusden en gewandeld, erg leuk plaatsje en de volgende dag door naar de Gouden Ham. We hebben een mooie ligplaats en hebben (na het vertrek van onze achterligger) een plek met uitzicht op de Maas en verder geen schepen achter ons en wat een uitzicht met een onweerslucht op de achtergrond.

2023-04-30 1123 Ligplaats in de Gouden Ham 2023-04-29 mooie luchten op de maas

Deze dagen zijn de eerste warme dagen met volop zon, genieten. We zijn lekker aan boord gebleven om de volgende dag een bezoek te brengen aan Kasteel Hernen echt een leuk kasteel om te bezoeken. Er is een bijzondere audio tour. Je gaat het kasteel in met een lantaarn en daarmee kan je het hele verhaal van het kasteel beluisteren.

2023-04-30 1242 oprijlaan kasteel Hernen 2023-04-30 1240 bezoek Kasteel Hernen 2023-04-30 1322 je doet de rondleiding met een lantaarn (audio gids)uide)

Na de rondgang lever je de lantaarn weer in en is er nog een expositie. Nou dat werd een bijzondere. Er zat een dame in klederdracht te kantklossen. Heel veel draadjes, op onze vraag of dat nou heel moeilijk was zei de dame spontaan. "Nee hoor als je tot 4 kunt tellen kan je dat leren. Eerst gaan deze twee klosjes over die andere twee, dan nog een keer terug en eentje is de "loper". Twee naar links en van rechts er weer twee bij. Heb je er weer vier en dan hetzelfde doen en je houdt de loper bij je. Je moet dan nog wel een patroon leren lezen, maar dat is ook wel te doen." we waren de kluts al lang kwijt, maar wel een heel leuk gesprek verder met haar gehad. En ja ze heeft een naam Riet Sipman. Natuurlijk een foto van haar in haar middeleeuwse klederdracht. (Het meisje aan het klantklossen)

2023-04-30 1413 De kantkloster in Kasteel Hernen

De volgende dag naar de Tuinen van Appeltern.

We zijn daar lang geleden eerder geweest, maar maakte dit keer wat minder indruk. Het blijft wel bijzonder dat op zo'n oppervlakte een heleboel voorbeeldtuinen zijn die worden bijgehouden door 8 tuin-mannen en -vrouwen. Veel verschillende voorbeeldtuinen.  Niet alles wat er geshowd wordt vinden wij even mooi, maar toch blijft het een leuk iets om te bezoeken en doorheen te wandelen. De koffie en taart was overigens prima! Bij terugkomst bij de boot kwam er net een schip de Gouden Ham invaren en dat leek . .  nee dat was de Pleiade, het schip van Dieuwke en Jan. niet afgesproken maar weer gezellig achter elkaar aan een wallekant. Samen een borrel gedronken en na het eten de plannen verder besproken. De Pleiade gaat naar Boxmeer en wij een stukje verder. Het plan is om op tijd te vertrekken met het idee om naar het Leukermeer te gaan. Daar hebben we eerdere gelegen. Morgen bijtijds op het zal een frisse dag worden en dan is een stukje varen wel leuk. Dat idee sprak Jan ook wel aan en we zijn lekker gaan slapen.

1. D.selier:
    3 mei 2023
    en het weer wordt eindelijk lekker dus genieten op het water
  2. Wilma:
    3 mei 2023
    Ah, leukermeer, dat is vlakbij, jammer dat wij nog in Frankrijk zijn
  3. René van der Snoek jr:
    5 mei 2023
    Hahahaha,... en als dat een uur duurt,leg ik hier dan een uur te wachte?. Familie van Kruijff?