4 mei 2023 een grindgat bij Maastricht

4 mei 2023 - Maastricht, Nederland

03-05 Grindgat Maastricht log: 21,6 km vaartijd 2H45m

totaal gevaren: 589,1 km, vaartijd 63H15m, gefietst 81,0 km

We hebben wel even "gas" gegeven sinds ons vertrek uit de "Gouden Ham"

Ons vertrek was gepland rond een uur of 7 's morgens. Jan en Dieuwke vonden dat een goed plan en zouden ook rond die tijd vertrekken. Om 06:45 hoorde ik een motor starten, keek naar buiten en de Pleiade was al weg. De eerste grote sluis van de dag was de Sluis Grave en daar loop je elkaar dan in. Wij wilden in eerste instantie naar Boxmeer om in de buurt nog een bezoekje af te leggen, maar ons reisschema hebben we iets aangepast en daarom Boxmeer overgeslagen en rechtstreeks door gevaren naar Venlo. Je komt dan nog een paar sluizen tegen. Na sluis grave (+4.4 meter) komt sluis Sambeek (+ 3.25 m) en dan kom je in Venlo. Je bent dan ongeveer 20 meter boven NAP. We hebben prima in Venlo gelegen. Supermarkt dichtbij dus de voorraad is weer goed aangevuld. Het was de bedoeling om een stop te maken in Roermond, maar helaas bleek de sluis Roermond gestremd. Er werd een nieuwe deur ingehangen en dat kost even tijd. De oplossing was om dan ongeveer 1 1/2 uur om te varen en daar hadden we geen zin in, Dus van Venlo in 1 klap door naar Maastricht. en weer een paar grote sluizen met toch een aanzienlijk verval (stijging) De eerste na Venlo is sluis Belfeld, je gaat daar 3,25 m omhoog, dat is simpel zijn we gewend. Dan komt bij Roermond in het Lateraal kanaal de sluis Heel. Daar hebben de drijvende bolders en ga je als het ware met de lift: 1 invaren 2 vastmaken 3 wachten tot je boven bent en 4 losmaken en uitvaren. Je bent daar wel in 1 keer 6.25 meter omhoog gebracht. Je gaat vrij snel daarna bij sluis Maasbracht het Juliana kanaal in. Sluis Maasbracht ook weer drijvende bolders en je gaat 11,8 meter omhoog. De volgende en laatste sluis van dit traject is sluis Born. Drijvende bolder en 11,4 meter omhoog. De winnaar van de dag is dus Maasbracht! Hierna kom je bij de werkzaamheden op het kanaal. Daar is scheepsbegeleiding en snelheidsbeperking. dat geeft wat vertraging, maar zijn we ook goed doorheen gekomen. Na de eerste sluizen op deze trip zijn we dus in korte tijd ruim 32 meter gestegen en liggen we nu (ongeveer) NAP + 44 meter. Morgen komt daar sluis Lanaken nog bij met +16 meter! de grootste van deze reis.

Na de laatste sluis hebben we gebeld met de Marina Maastricht, maar die had geen plaats meer voor ons. We hebben in Maastricht eerst gebunkerd (tanken) en 160 liter diesel verder zijn we richting van onze ligplaats voor die nacht gegaan. We zijn uiteindelijk op een mooi plekje in een van de grindgaten van Limburg gaan liggen. Toen we aankwamen was het rustig, maar als snel werd het natuurgeluid vervangen door een harde bas. Een of ander feest aan de gang aan de overkant. Dit duurde tot 22;00 uur daarna keerde de rust terug. Vandaag nog heerlijk gelegen en was klussen gedaan. (Mieke nog wat boodschappen en ik wat onderhoud).

Vandaag aan het einde van de dag bericht van Dieuwke en Jan dat ook zij in Maastricht lagen. Wij gaan morgen verder, maar eerst koffie op de Pleiade.

Foto's toevoegen gaat even niet, er is wat mis met de app. Die komen op een later tijdstip

1. Jacintha:
    4 mei 2023
    spannend die sluizen!?
  2. D.selier:
    5 mei 2023
    Ja zo ga je wel omhoog wordt voor je gedaan
  3. René van der Snoek jr:
    5 mei 2023
    Mooi systeem om zo met het hoogteverschil om te gaan. Die laatste stijging van 16 meter lijkt mij best spannend.