19-04 Katwijk

19 april 2023 - Katwijk aan Zee, Nederland

18-04 Haarlem log: 45,3 km vaartijd 5H15m

Totaal gevaren: 228,7 km vaartijd: 19H42m sluizen 7

Eerst maar een paar foto's van de eerste dagen.

2023-04-16 1611 hoe hollandsch molen aan het water Hollandser wordt het niet deze reis 2023-04-17 0949 mooi kunstwerk aan de Randmeren een mooie tulp onderweg 2023-04-17 1614 ligplaats kop eiland hooft ligplaats bij muiden

2023-04-17 1705 Room with a view (Muiderslote) ons uitzicht op de "echte "ligplaats" in Muiden na ons vertrek vanaf het Eilandje Hooft.

We wilde bijtijds onderweg gaan, omdat er later op de dag toch weer meer wind zou komen. We hoopten dat voor te blijven en hebben rond 07:30 losgemaakt. We lagen op een lastige plaats om weg te komen en denken dat de rest van de haven gewekt is door ons boeg- en hekschroef geluid. Maar vol goede moed het pad uitgevaren, maar daar was al merkbaar dat het niet lekker was op het IJsselmeer. Toch maar even echt buiten gekeken en ons gevoel bleek te kloppen. De wind kwam net uit de verkeerde hoek en daardoor gaat het schip echt heel vervelend rollen, en aan lager wal, windkracht 4 en golven van circa 30 cm lijken niet veel, maar boeggolven over het dek en dat vonden we welletjes. De oplossing snel gevonden 180 graden gedraaid en via de "Groote Zeesluis" van Muiden (bestaat dit jaar 350 jaar!!) zijn we de Vecht opgevaren en bij Weesp de sluis door richting van het Amsterdam Rijnkanaal. Daar richting Amsterdam, 10 km met de "grote" jongens mee spelen. Op zich niet vervelend maar wel opletten geblazen. berichten via de marifoon volgen is noodzakelijk want soms worden er manoeuvres gedaan die je anders zouden verrassen (is ze bijna gelukt). Via het Amsterdam Rijnkanaal (wat soms op het Kieler Kanaal lijkt) zij we naar Haarlem gevaren en zijn daar lekker een nachtje blijven liggen.

2023-04-18 2039 Route print onze routekaart Muiden- Haarlem 2023-04-18 1217 Noordzeekanaal lijkt soms Kielerkanaal op het Noordzeekanaal kom je echt grote schepen tegen.

2023-04-18 1531 ligplaats Haarlem onze ligplaats "bij de molen" in Haarlem

19-04 Katwijk aan Zee log: 45,0 km vaartijd 5H15m

totaal gevaren: 273,7 km vaartijd 28H50m

Vandaag was toch weer een bijzondere dag. We hebben eerst een bezoek gebracht aan het Teylersmuseum in Haarlem. Wat een leuk museum om te bezoeken. je kijkt werkelijk je ogen uit. Het museum heeft een bijzondere collectie.

2023-04-19 1052 Teylers museum vitrine kasten vol met instrumenten  2023-04-19 1047 Teylers museum tel maakt GEEN foto's telefoons die echt nog geen foto's konden maken

2023-04-19 1039 Teylers museum Haarlem veel mineralen en fossielen van dieren

heerlijk om daar een uurtje rond te kunnen kijken en dan op pad te gaan richting Katwijk. De bruggen in Haarlem worden in "konvooi" gepasseerd. Wij de havendienst opgeroepen en konden eigenlijk gelijk aansluiten bij een konvooi. Dus snel los en naar de eerste brug. Deze werd vlot geopend. Het schip voor ons kon onder de volgende brug door, maar wij niet dus "even" wachten op de opening. Toen dit wat langer duurde hebben we toch maar even de havendienst opgeroepen. Nou de brugwachter zou "zo" onze kant opkomen. Na 20 minuten nog maar eens geroepen. 5 minuten later was de brugwachter er. Bij het passeren maakte zij haar verontschuldiging "we dachten dat u ook onder de brug door kon". Nou maar vriendelijk bedankt voor de service en een fijne dag gewenst. 25 minuten in een behoorlijke wind voor een brug wachten is niet echt fijn. maar ja hoort er bij. Verder Haarlem uit zonder problemen en de overige bruggen werden vlot bediend. Tot we in Leiden aankwamen. Wij waren precies om 16:00 uur bij de eerste brug en daar kregen we te horen dat de volgende brug 2 uur in stremming zou zijn. Ook dat gebeurt! In overleg met de brugwachter vastgemaakt aan de wachtsteiger. Toen werden we opgeroepen door de brugwachter met de vraag naar onze hoogte. 2,80 meter is ons antwoord. "als u dat kunt verlagen tot minder dan 2,50 meter hoeft u geen twee uur te wachten, de rest kunt u dan passeren!" Wij kunnen onze tent er af halen en zijn dan 2,48 meter. Dat hebben we nog nooit gedaan en twijfelden of dat voldoende zou zijn. De waterstand kan altijd wat hoger of lager zijn. Toch besloten dat te doen en HEEL voorzichtig de brug te benaderen. Afbouwen koste ons 8 minuten en we hadden zo'n centimeter of 3 over onder de brug.

2023-04-19 1628 zo zijn we onder de brug doorgegaan de boot zonder tent 2023-04-19 1626 3 cm speling is niet veel weinig speling onder de brug

GELUKT!! en een goede oefening voor een volgende keer. We zijn verder zonder problemen naar Katwijk gevaren en alle bruggen werden (waar nodig) snel voor ons geopend.

We blijven tot zaterdag in Katwijk en gaan dan richting Rotterdam.

1. Jacintha:
    20 april 2023
    nare wind, blijft maar hard. maar wel weer mooi avontuur.
  2. Ton en Tonny:
    20 april 2023
    Vandaag weer veel wind en af en toe een bui. Geen fijn voorjaarsweer. Spannend onder die brug door met maar een paar centimeter speling. Zo maak je nog eens wat mee en weet je meteen wat er allemaal kan met jullie boot. We hopen dat het weer snel wat beter wordt dan geniet je toch meer van het varen. Groetjes.
  3. Freerk en Odet Tuin.:
    20 april 2023
    Hallo Ruud en Mieke zo de trossen weer los gemaakt. Klaar voor een mooie vaartocht door het mooie Nederland. Nederland kent mooie plekjes. Dat jullie mooi weer krijgen en weinig op onthoud. En zo min mogelijk wind.Geniet ervan saampjes. Groetjes van ons allemaal.