22-04-2023 Rotterdam
23 april 2023 - Rotterdam, Nederland
22-04 Rotterdam log: 47,1 km vaartijd 5H45m
totaal gevaren: 320,8 km vaartijd 34H40m
Vandaag weer een bijzondere dag. De bedoeling was om 's morgens rond 08:45 te vertrekken om op tijd bij de eerste brug te zijn. De weersvoorspelling voor Rotterdam was dat het in het begin van de middag hard zou regen en er zelfs rond 15:00 uur kans op onweer zou zijn. Dan wil je niet op de Maas zitten tussen de Parksluizen en de Rotterdam Marina.
Door verschillende omstandigheden(klinkt leuk, kon m'n bed niet uit :-) ) werd het een half uurtje later. Nou dat heeft veel verschilgemaakt. Het eerste stuk kunnen wij na de Sandtlaan brug kunnen wij doorvaren met onze beugel "plat" gelegd. Dan hebben wij een hoogte van 2,80 meter en de bruggen zij 2.90 of 3 meter, dus dat gaat prima. Wel wat roeiers op het water en daar wil je rekening mee houden. De derde brug die dan weer voor ons open moet is op dit traject de Overhaalbrug. Een fietsbrug bij Voorschoten, De brug netjes opgeroepen en we kregen als antwoord "wij gaan over circa 15 minuten voor u openen. Nou dat kan gebeuren dus wij vastgemaakt om "even" te wachten. Er komt na 10 minuten een 2e schip aan en die kreeg te horen dat het 10 minuten zou duren. En ja hoor na 20 minuten werden we door de brugwachter geroepen dat ze "zo" zouden gaan draaien, dus motor starten en Mieke naar buiten om los te maken. Ik kijk naar de brug en . . . . . . "Dubbel Rood" ( betekend "Brug wordt niet bediend") De brugwachter maar eens opgeroepen waarom dubbel rood? Een simpel antwoord. "de brug staat in storing, ik heb geen beeld en de monteur is gebeld" dit heeft nog eens twee uur geduurd.
We hebben op enig moment even overwogen om net als in Leiden de rest ook maar plat te leggen, maar er werd voor ons beslist dat het geen goed plan was. Het begon zachtjes te regenen, wat eigenlijk steeds harder werd, dus ook wij twijfelden niet meer. rustig wachten! Daarna werden wij bij een aantal bruggen getrakteerd op een wachttijd van +/- 15 minuten omdat het "heel druk" was op het kanaal.
De bruggen worden bediend vanaf een centrale bedienpost en als daar in het weekend maar beperkte bezetting is, dan komen wachttijden voor. Vervelend, maar ook belangrijk voor een veilige afwikkeling van brugopeningen dus geaccepteerd.
In Rotterdam net voor de Lage Erfbrug hebben wij de beugel weer gestreken om door de kleine sluis bij de Parksluizen te kunnen gaan. Het grootste deel van de dag hebben we in druilerig, regenachtig weer gevaren en bij Rotterdam werd het zelfs een beetje mistig, niet het fijnste weer, maar daarmee wel een prima reisdag.
In de parksluizen zijn 2 hefdeuren waar je op een heerlijke douche wordt getrakteerd. Wij weten dat ondertussen, dus na het losmaken snel naar binnen en droog onder de deur door varen. Na de sluis nog even ruimte geven aan de beroemde Pannenkoekenboot van Rotterdam en onze beugel weer opzetten. Daarna in de richting van Rotterdam Marina. Het voordeel van de vertragingen onderweg was wel dat we nu 3 KM/H stroom mee hadden dus ook snel bij de Marina waren. Onderweg nog even langs een heel groot cruise schip gevaren, ook wel weer bijzonder.
De brug naar de Marina werd snel bediend en wij hebben weer een prima plek toegewezen gekregen om de komende paar dagen te liggen. Een ligplaats van 15 x 5 meter vraagt met ons schip een beetje aandacht dus even goed kijken hoe je aanlegt. Bij het doen van de laatste handelingen stond ik (Ruud) op de steiger en Mieke keek aan stuurboord (rechts) de kuiptent uit en ik zag de verbazing op haar gezicht op mijn vraag "Wat is er "zei de dat ze mij dat "zo" wel zou aanwijzen. Lag er een levende vis (puitaal) aan dek. Het was op de maas niet zo ruig dat deze aan boord gespoeld kon zijn. Springen doen die beestjes ook niet dus onze conclusie 1 uit de bek van een meeuw gevallen of 2 die heeft op een rand van de sluis (hef) deur gelegen en net toe wij er onderdoor voeren is deze er af gevallen. Geen idee, maar wel heel bijzonder om op binnen water levende vis aan dek tegen te komen.
Boven het verhaal staat onze vaartijd, eigenlijk zijn dat de motor uren, dus wachten voor een brug met draaiende motor telt mee. Motor uren vandaag 5 uur en 45 minten, maar we zijn door alle wachttijden wel 8 uur en 45 minuten onderweg geweest. Een lange, grauwe en regenachtige dag, maar geen vervelende dag. We blijven hier een paar dagen de volgende bestemming die wij op et oog hebben is Dordrecht. Wordt dus vervolgd.
goed weer worden
We wensen jullie veel plezier in Rotterdam en een goede vaart naar Dordrecht.