12 mei Lumes, totaal gevaren: 824.9 km; vaartijd 89H55m; gefietst 81,0 km; sluizen 58; tunnels 2.

12 mei 2023 - Lumes, Frankrijk

10 mei van Revin naar Charleville-Mézières. gevaren. deze dag 42.5 km in 6H30  uur, sluizen 7

We zijn best een stuk omhoog gegaan met de 56 sluizen die wij ondertussen zijn  zijn gepasseerd. Charleville-Mézière lig op +144 meter.

De sluizen draaien, op dit deel van de Maas, van 09:00 tot 18:00 en we wilden graag de eerste sluis na revin om 9 uur hebben dus op tijd vertrokken. Je ligt het prettigst als je alleen in de sluis ligt. Als we net de sluis invaren komt er een schip aan. We hebben (heel snel) de sluis in werking gezet. Schutten gaat dan best snel dus onze oplopers hoeven niet lang te wachten. Zeker met huurschepen zijn wij extra voorzichtig. Deze zijn ruim voorzien van rubber stootranden en fenders, dat zegt wat over de manier van varen van sommige van deze schepen. Liever alleen. Daarna een mooi stukje kanaal na de sluis

2023-05-10 1018 een stukje kanaal na een sluis stukje kanaal en een van de vele kastelen 2023-05-10 1122 een van de vele kastelen onderweg

Bij de derde sluis ging het mis :-( , bij het sluiten van de deur zagen we een stuk boomstam door de deur "naar buiten" geschoven worden. Dat leek goed te gaan maar er kwam van onderwater een dikke tak omhoog die aan dat stuk hout vastzat. Nou die kwam klem tussen de deuren te zitten.

2023-05-10 1054 het hout tussen de sluisdeuren

Deze sloten daarom niet goed en de sluis stopt dan met zijn programma en de lichten op de sluis gaan dubbel rood "Buiten Dienst". Het werken met de afstandsbediening heeft als gevolg dat er niet op elke sluis een sluiswachter aanwezig is. Maar dat is wel goed geregeld. Op de sluis staat een telefoonnummer, bellen en binnen 15 minuten was er iemand van VNF bij de sluis om het probleem op te lossen. Binnen 20 minuten konden wij verder en was de sluis weer in dienst.  Er werd voor deze dag later op de middag regen en onweer voorspeld, maar dat hebben we niet gekregen. Buiten wat miezerige regen is het droog gebleven.

We zijn naar Charleville-Mézières gevaren omdat we daar afgesproken hebben met Dieuwke en Jan. Jan is de 12e jarig en daarvoor gaan we vanavond uit eten en morgen, op zijn verjaardag,  samen koffie en daarna gaan we weer verder op onze tocht.

2023-05-10 onze igplaats in Charleville-Mézières onze ligplaats in Charleville-Mézières

12 mei Halte Fluvial Lumes: De cijfers van vandaag: gevaren 9 km in 1H35  uur, sluizen 2

We zijn gisteravond (11-05) Met Dieuwke en Jan uit eten geweest bij een heel leuk restaurant met de mooi naam "Le 10".  Een heerlijk aperitief, mooi en lekkere hoofdgerechten voor de Mieke gevulde lamsbout, Dieuwke had médaillons de veaux en Jan en ik hebben een Côte de Boeuf soldaat gemaakt. De gerechten prima klaargemaakt en mooi van smaak. Letterlijk "Finger Licking Good". Gezellig om ver van huis de verjaardag van Jan te vieren met lekker eten en drinken. Vanmorgen echt op de verjaardag aan boord Bij Dieuwke en Jan koffie met gebak en toen we dachten dat het droog zou zijn, hebben we losgemaakt om verder richting moezel te schuiven. Nou dat is uiteindelijk maar 9 kilometer geworden, maar daarvoor zijn we wel 2 uur en 15 minuten bezig geweest. De eerste sluis die we tegenkwamen is door Mieke aangemeld. De sluis lig in een bocht, dus er staat ook een stoplicht om aan te geven  dat je die bocht kan indraaien, nou die stond groen dus wij blij we kunnen gelijk invaren. Nee, toch niet om het hoekje gekomen, zie ik dat de deuren gesloten worden en er ligt een grote boot in. 3,5 meter omhoog duurt even dus we hebben daar wel even gelegen. De Pleiade is ons ondertussen opgelopen, maar we zouden deze toch alleen doen en zij de volgende schutting. Toen we konden invaren begon het te gieten! en bij het losmaken om uit te varen was het bijna droog. Een kleine 3 kilometer verder de volgende sluis +2,4 meter. DE boot uit de vorige sluis lag er net in en net bij het aanmelden kregen wij Rood/Groen (U bent als volgende aan de beurt). Dat veranderde vrij snel in "dubbel rood " (sluis wordt niet bediend) en dat is bij zelfbedieningssluizen vaak te wijten aan een storing. Dat klopte de uitvaartdeur bleef dicht. Wij vastgemaakt en 15 minuten later samen met de Pleiade konden wij invaren. We hebben vastgemaakt bij een Halte Fluvial want het verdere stuk is niet veel en we willen niet het risico lopen om ergens tussen 2 sluizen in "vast" te komen zitten omdat de sluizen niet meer bediend worden. Morgen verder en we gaan proberen om langs Sedan te komen.

2023-05-11 2000 Verjaardagsdinner Jan  Het was een leuke, heerlijke en vooral gezellige avond

De Halte Fluvial ligt op +149.5 meter

De upload van de filmpjes is niet goed gegaan. Ik heb de oplossing (hoop ik) gevonden. via de nieuwe linkjes zou het moeten lukken.

1. Dini:
    12 mei 2023
    Het is wel afwisselend maar ik heb er een leuke vakantie in de stoel door.Geniet van het mee reizen
  2. René van der Snoek jr:
    12 mei 2023
    De filmpjes werken! Wow, zo'n kleine sluis loopt best rap vol. Behouden vaart verder.
  3. Ton en Tonny:
    13 mei 2023
    Leuk he al die sluizen, in het begin dachten we het is net een werkvakantie maar het werd steeds leuker.
    Wij lagen liever voorin de sluis, Jan en Dieuwke liever achterin weet ik nog wel. Maar het is en blijft onze leukste vaarvakantie en nu kunnen we weer mee genieten door jullie reisverslag. Veel plezier nog.
  4. Jacintha:
    14 mei 2023
    even op google earth opgezocht waar jullie ongeveer zijn, prachtig!!