08-06-2024 Ankeren op de Havel pos: 52,468464N 13,18451E

8 juni 2024 - Berlijn, Duitsland

totalen Gevaren 1479,7 km;  vaartijd 161H25M uur;  sluizen 73; gefietst  591,8 km

4 juni Zehdenick

Gevaren 43,6  km;  vaartijd 4H50M uur;  sluizen 4; gefietst 0 km

De volgende stop zou Zehdenick worden. Onderweg en 3 sluizen met het zelfde schip achter je, zorgt ervoor dat er over en weer gevraagd wordt waar vandaan en vooral ook waar naartoe? Onze melding dat wij naar Zehdenick zouden gaan was niet best, zij zouden voor een andere haven kiezen. De Pizza bij de Italiaan zou hard zijn en de havens waren nou, nou. Wij toch maar gaan kijken want je wilt zelf beslissen of het wel of niet een goede plek is. 2 mogelijke aanlegplekken maar uiteindelijk bij een haven gekomen net voor de stad. We moesten wel "het verjaardags kado" inzetten, want op de steiger te weinig plekken om vast te maken.

2024-06-04 1544 ligplaats Zehdenick verjaardagskado in gebruik Een RVS haak met oog die je tussen de planken kunt klemmen

Wandelingetje gedaan in het stadje, ziet er erg leuk uit en koffie bij de Italiaan. Aan boord gegeten, geen weer om te fietsen dus morgen weer verder richting Oranienburg.

5 juni Oranienburg.

Gevaren 36,8  km;  vaartijd 4H25M uur;  sluizen 4; gefietst 0 km

We lagen vlak bij de eerste sluis, we konden de lichten zien, en we wilden bijtijds in Oranienburg zijn dus op tijd vertrokken.

boven voor het schutten,   2024-06-05 0740 de sluis in Zehdenick voor de Talfahrt  het begin 2024-06-05 0739 de sluis in Zehdenick voor het schutten  beneden2024-06-05 0748 de sluis in Zehdenick leeg 2024-06-05 0750 klapbrug achter de sluis in Zehdenick 2 de brug wordt ook direct geopend en je kan doorvaren

Dat 's morgens vroeg varen vinden we erg leuk.  weinig schepen op het water en als je aankomt heb je nog wat aan de middag. Ook kom je soms iets heel bijzonders tegen, nog nooit gezien een FIETS CARAVAN of een vogelnestje achter een bolder op de sluis

2024-06-05 0818 nog nooit gezien fietscaravan vergroot De man moest zich er wel uit vouwen, maar heeft wel droog geslapen.  2024-06-05 0934 vogelnestje achter een bolder in de sluis was leeg

Na het laatste stukje op die mooie rivier de Havel kom je op de kanalen en begin je dichter bij Berlijn te komen. Je bent nog niet van de varende woonhuizen, Caravans op het water en andere gedrochten af, maar het wordt wel minder. Sommige zijn ze echt lelijk

2024-06-04 1108 gedrochten op het water Caravan 1 caravan op varend ponton met fietsenschuur ???

De laatste sluis van de dag was ook de eerste sluis die weer bediend werd, waar in de almanak voor wordt gewaarschuwd. Deze wordt niet alleen voor sportboten bediend, alleen samen met de beroeps. Bij aankomst waren wij de 6e sportboot die achter een vrachtschip bij de sluis aankwam.Eerste de beroeps erin en toen gingen de lichten voor de sportboten op groen. Helaas, de ruime achter de vrachtboot was goed gevuld en wij durfden het niet meer aan om ons daarbij te prakken, dan maar de volgende sluis afwachten (kan 2 uur duren). na 25 minuten kwam de sluis naar boven en voeren 6 jachten uit. Daarop mochten wij invaren en werden wij geschut.

2024-06-05 1218 wachten voor sluis Lehnitz II

In Oranienburg nog even gekeken bij de SchlossHafn, maar die lag zo vol dat wij bij WSC Möwe  (een kleine watersportclub) vast hebben gemaakt, één van de leukste haventjes tot nu toe.

2024-06-05 1544 ligplaats Oranienburg ligplaats Oranienburg

We bljven hier een paar dagen, dus naar de VVV om een fietskaart te halen. Toen wij daar binnen stonden was ineens veel rumoer buiten. Bleek dat er die avond een bijeenkomst was van de AFD. Dat is al een paar keer goed uit de hand gelopen, dus uit voorzorg een grote politiemacht op de been, dranghekken enzo. Wij maar lekker op de boot gaan zitten, dan hoeven wj niet meer de stad in. Het rumoer wel gehoord.

2024-06-05 1634  de ME is bezig met hekken ME aan het werk  2024-06-05 1636  de ME staat klaar DE bussen staan klaar

6 juni

Natuurlijk lang zal ze leven gezongen voor Dieuwke en wij een rustige dag. Vanochtend was het lekker rustig en van de dranghekken niets meer te zien. Wij hebben het Slotmuseum bezocht. Morgen staat er een fietstocht in de buurt op het programma.

2024-06-06 1244 Nederlandse prinses Louise Henriëtte van Oranje-Nassau bij haar slot Nederlandse prinses Louise Henriëtte van Oranje-Nassau bij "haar" slot

7 juni

het fietstochtje in de buurt is een fietstocht geworden van 50 km met nog wat boodschappen doen bij elkaar 52,5 km. We waren op tijd vertrokken voor deze tocht. Net als in Nederland knooppunten route dus (bijna) eenvoudig te volgen. Eerst een stuk langs het kanaal naar onze "laatste" sluis en vandaar het bos in.

2024-06-07 1114 het Havel Oder kanaal

Hele leuke dingen gezien. Net in het bos schoot er een slang weg van het pad de berm in een cm of 30 groot maar heel snel. Geleerd dat er in deze omgeving alleen Ring- en Gladde-slangen voorkomen. Het moest dus een gladde slang zijn (ringslang kennen we). Best een bijzondere ontmoeting. De bossen zijn hier echt heel mooi met veel grote oude bomen. Als je even stil staat hoor je het gefluit van heel veel vogels. Een mooi vindertje bleek (Obsidentify) een bosrandparelmoervlinder te zijn in Nederland heel zeldzaam maar ook in Duitsland niet vaak te zien.

2024-06-07 1133 bosparelmoervlinder 2024-06-07 1133 bosparelmoervlinder vergroot ook iets wat op een beverburcht leek in een stroom 2024-06-07 1215 is dit een beverburcht

Op de terugweg kwamen we langs een "vers vlees automaat" deze werd door de eigenaresse net bijgevuld, we hebben even met haar staan praten.. Komt in Duitsland al op meerdere plaatsen voor als oplossing voor te weinig personeel en toch je waren kunnen verkopen. Een stukje wildzwijnsworst gekocht en 's avonds lekker opgepeuzeld.

2024-06-07 1450 een vers vlees automaat tijdens de fietstocht 2024-06-07 1449 een vers vlees automaat tijdens de fietstocht

Na terugkomst in Oranienburg boodschappen gedaan (wijnvoorraad werd kritisch) en voor de komende dagen eten ingekocht. Morgen gaan we verder richting Potsdam en willen we na de (enige) sluis op een van de Berlijnse meren ankeren.

08-06-2024 Ankeren op de Havel pos: 52,468464N  13,18451E

Gevaren 36,3  km;  vaartijd 3H54M uur;  sluizen 1; gefietst 0 km

vanmorgen eerst bij de bakker wat lekkers gehaald voor bij de thee vanmiddag. Daarna op pad richting Berlijn. We hadden 1 sluis te doen de sluis van Spandau. het was erg rustig op de kanalen en meren en we waren na  een kleine 3 uur bij de sluis. Er werd net ingevaren dus wij konden zonder te wachten mee. Na de sluis een ankerplek gezocht die ons beschermde tegen een zuiden naar west draaiende wind. op 3 meter water het anker laten vallen, maar helaas bij het trekken aan het anker namen we het spontaan mee, dus anker op. Geen zin het daar nog eens te proberen dus een nieuwe plek gezocht. Daar hield het anker gelijk goed en hebben wij een mooi uitzicht op de weekend drukte hier. Morgen gaan we verder richting Potsdam.  Daar is het cirkeltje rond en gaan we (langzaam) aan onze thuisreis beginnen.

2024-06-08 1114 een Raderboot op een meer bij Berlijn een raderboot op het meer onze ankerplaats: 2024-06-08 1326 ankerplaats bij Berlijn2024-06-08 1327 ankerplaats bij Berlijn

1. Jacintha:
    8 juni 2024
    mooie reis verder lieve mensen!
  2. Ton en Tonny:
    9 juni 2024
    Leuk al die verhalen en belevenissen. Al die gekke varende bouwsels. Jullie hebben al een hele afstand gevaren en gefietst. We wensen jullie nog heel veel vaarplezier de komende weken en wat beter weer dan wij hier hebben.
  3. Jan en Nellie:
    9 juni 2024
    Weer mooie en leuke belevenissen opgedaan.
    Goede reis gewenst van Jan en Nellie. Hartelijke groeten van ons beiden.
  4. Rene van der snoek en Yvonne Verwijs:
    9 juni 2024
    Geniet van het laatste stuk groetjes
  5. Eric:
    10 juni 2024
    Weer een mooi verslag. Fijne reis verder!
  6. Karen:
    11 juni 2024
    Zo leuk om jullie verhalen te lezen.
    Op naar Berlijn! :)

Jouw reactie