13 juni Genthin ligplaats aan het kanaal

13 juni 2024 - Potsdam, Duitsland

totalen Gevaren 1499,5 km;  vaartijd 163H45M uur;  sluizen 73; gefietst  646,9 km

12 juni Yachthafen Potsdam

Gevaren 43,6  km;  vaartijd 4H50M uur;  sluizen 0; gefietst 55 km

We zijn de 9e juni vanaf de ankerplaats via een "touristische" route naar Potsdam gevaren.

De eerste keer over de Vecht varen was bijzonder, mooie huizen, kastelen een mooie uitzichten. Dit werd overtroffen door de Maas rond Dinant, nou dit gaat daar weeer overheen. Je blijft je verbazen over de grote en soms mooie of bijzonderen huizen en kasteeltjes die je op dat stukje ziet staan. Wel een beetje geluk gehad er zit een nauw kanaal in waar de doorvaart per half uur geregeld is. wij kwamen precies op tijd om zonder oponthoud door te kunnen varen, anders lig je een half uur te wachten. een paar voorbeelden van de huizen

2024-06-09 0957  huizen onderweg naar Potsdam 2024-06-09 0956  huizen onderweg naar Potsdam 2024-06-09 1025  huizen onderweg naar Potsdam 2024-06-09 1036  huizen onderweg naar Potsdam 2024-06-09 1037  huizen onderweg naar Potsdam

We zijn bijtijds in Potsdam aangekomen en hebben 's middags nog een "stukje" gefietst. De omgeving is mooi, maar de fietsroutes zijn niet echt goed aangegeven. Een heel stuk op een bospad met de nodige stenen en boomwortels, dan lijkt het meer op mountainbiken.  Omdat je af en toe andere fietsers tegenkomt verwacht je toch weer in de bewoonde wereld te komen. Dat is gelukt en is toch nog een mooi tochtje geworden. Maandag een beetje een werkdag. Schoon schip gemaakt, ramen gezeemd, was gedaan en tussendoor even lekker in de kuip gezeten.

Dinsdag stond een bezoek aan de "Biospäre" in Potsdam op de planning. Een botanische kassentuin die biologisch onderhouden wordt. Leuk om te bezoeken vooral de Bladsnijder mieren zijn leuk om te zien. Hun spoor wordt door een lange doorzichtige buis geleid, waardoorje goed kan zien wat er gebeurt. Ook het nest is via een ruit te zien. Daar worden met de blaadjes paddestoelen gekeekt die als voer dienst doen. In de vlindertuin de Atlasvlinder gezien, een van de grootste vlinders die er zijn

2024-06-11 1433 bezoek aan Biospäre Potsdam Atlas vlinder (grootste) Via de linkjes zijn er beter foto's te zien

's Avonds heerlijk gegeten in hetzelfde Italiaanse restaurant als op de heenreis, het was weer lekker en gezellig.

Woensdag: We hebben vanmorgen boodschappen gedaan om onze voorraden wat aan te vullen. Vanmiddag een bezoek gebracht aan het Neues Palais waar we tickets hebben geboekt voor een "rondleiding Geheimnisvolles Funkeln". In het enorme paleis zijn dus ook enorme zalen. Eén is de "grottenzaal" en daar was de rondleiding. Na jarenlange restauratie weer open voor publiek. Nou ja, te gek voor woorden, schelpen (sommige echt enorm), mineralen, edelstenen, fossielen van over de hele wereld zijn verwerkt in plafond, muren en vloeren. Zo heeft de tsaar van Rusland een compleet stuk bergkristal van 0,50 bij 1 meter kado gedaan, een stukje van de Akropolis en ook een stukje mozaiek van "het graf van Jezus" in Bethlehem en ga zo maar door, zijn verwerkt. De zaal is ook een unicum in de wereld, mooi? ook dit is weer buitencategorie zo bijzonder. grottenzaal detail   grottenzaal

2024+06-12 1821 rondleiding Neues Palais Geheimnisvolles Funkeln 2024+06-12 1804 rondleiding Neues Palais Geheimnisvolles Funkeln 2024+06-12 1803 rondleiding Neues Palais Geheimnisvolles Funkeln

Morgen willen we vroeg vertrekken en gaan we "echt" aan de thuisreis beginnen. eerst nog een heel mooi stuk naar Brandenburg en daarna komt het Mittellandkanaal er aan. De bedoeling is weer te stoppen in Genthin om daar te tanken.

ps

Als het goed is is het nu gelukt om een paar korte filmpjes toe te voegen onder Video's.

Er is een nieuwe update van onze kaart nu ook met een aantal van de fietstochten.

12-06  totaal overzicht

link: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1tq_G7X62Td3WMUc2uLr04htzPOkwIyw&usp=sharing

1. Jacintha:
    13 juni 2024
    Blij weer wat van jullie te,horen, mooie foto 's !!we genieten met jullie mee.Hier alles oké,als het weer wat verbeterd gaan we ook weer oppad groetjes ook van Sjaak.
  2. Ton en Tonny:
    13 juni 2024
    Prachtige foto's en mooie optrekjes langs het water. Nog veel plezier tijdens de terugreis. De bedoeling is via de Rijn en IJssel terug hebben we begrepen. Maar eerst nog het Mittellandkanaal. Met heel veel zon hopen we.

Jouw reactie