23 mei: Givet. Gevaren: 1029,3 km in 119H10M; gefietst 234,0 km; sluizen 91; tunnels 4

23 mei 2023 - Givet, Frankrijk

De verwachting dat het vandaag wat minder weer zou zijn komt uit. Fris, wind, af en toe wat motregen. We gaan niet fietsen en vertrekken dus richting België. Plan is om vanuit Waulsort of Anseremme wat dingen te gaan doen en dan vrijdag en zondag een wijnproeverij te doen.

Bij onze eerste sluis hadden wij een "deja vue" ervaring. Lichtje op de paal knipperde, bij de sluis stond het invaarlicht groen, dus denk je: "ha lekker, gelijk invaren". Dan zie je een schip liggen en deze heeft de sluis al in werking gezet. Lichtje springt van groen naar ROOD dus niet invaren en rustig wachten tot we kunnen schutten. Wel een mooi kleurtje blauw op het sluishuis, dus het wachten was niet voor niets.

2023-05-23 1050 mooie blauwe kleur op sluishuisjeWe zijn vandaag de tweede ( en laatste ) tunnel van deze reis gepasseerd.tunnel Ham internet foto, waren zelf even druk met de lamp

Zonder problemen alleen lag dat schip van de eerste sluis nu in de sluis voor de tunnel dus weer even wachten. Daarna konden wij de sluis, tunnel, sluis combinatie doen. Het sluizen blijft toch wel leuk, maar je moet af en toe wat geduld hebben. Na Givet komt de laatste sluis van Frankrijk in beeld. je moet daar je Telecomande inleveren en dan vaar je België in. Nou dat werd toch even anders. De lichten op de sluis waren gedoofd, er stonden kranen en er was een afsluiting voor de hoge sluisdeuren geplaatst. Wij maar even vastgemaakt en naar de sluiswachter gelopen.

2023-05-23 1326 De laatste sluis in Frankrijk  quatre Cheminees extra deur voor de deur 2023-05-23 1326 sluis in onderhoud ?? 2023-05-23 1327 sluis dicht kranen en machines????

Het wordt donderdag, nog twee dagen dicht voor onderhoud?. We zijn gekeerd en teruggevaren naar de ligplaats in Givet. Morgen de citadel daar (1555) bezoeken, boodschappen doen en schoon schip maken. Donderdag gaan we eerst even bellen of de werkzaamheden niet zijn uitgelopen en gaan we (als het gaat met de sluis) de Franse gastenvlag vervangen door de Belgische.

1. Lotte:
    24 mei 2023
    Mooi om jullie verslag te lezen jullie beleven van alles.
  2. Jacintha:
    24 mei 2023
    jeetje, jullie komen wel vanalles tegen zeg,gelukkig hebben jullie geen haast en wie weet wat voor leiks jullie anders gemist hadden,lieve groetjes
  3. Ton en Tonny:
    25 mei 2023
    Nou jullie hebben wel pech deze reis. Wat jammer dat het zo tegen zit.
    Toch blijft het een mooie tocht met een divers landschap. Het heeft een aparte charme.
    Op naar de wijnproeverijen. Het wordt een mooi weekend met goed weer. Veel plezier nog.
    Het sluizen vonden wij ook altijd leuk om te doen. In Canal des Ardennes ligt een sluizentrap van
    27 sluizen achter elkaar binnen een paar kilometer. Was ook heel leuk. Groetjes.
  4. René van der Snoek jr:
    26 mei 2023
    Ben benieuwd naar de wijnkeuze 🍷