22 mei: Chateau Regnault. Gevaren: 1002,5 km in 115H00M; gefietst 209,0 km; sluizen 86; tunnels 3

22 mei 2023 - Château-Regnault, Frankrijk

We zijn van Lumes vertrokken om een beetje bijtijds in Charleville Mezières aan te komen.

2023-05-18 1126 afvaart van de Pleiad afvaart van de Pleiade 2023-05-18 1133 afvaart van de Pleiad

Dat is prima gelukt. We hebben samen met de Pleiade een mooi plekje op de "buitensteiger" gevonden. Prima voorzieningen, water en stroom op de steiger en je zit werkelijk 10 minuten lopen van het centrum. We zijn vlak na aankomst een uurtje gaan zwemmen in het lokale zwembad en daarna is de rest van de dag aan (een beetje) onderhoud besteed. Er moesten nog een paar lijntjes worden gesplitst. Een paar eind takelingen op deze lijntjes gemaakt. De bilge (ruimte onder de motor) moest echt weer eens schoon gemaakt worden, kan je zien of er iets ernstig lekt. We hoorden van Dieuwke en Jan een Fête du jeu gehouden zou worden op de Place Ducale.

2023-05-20 1522 Fêtes de Jeux 2023-05-20 1522 Fêtes de Jeux 2023-05-20 1528 Dansende kinderen Fête des Jeux

ik zou zondag morgen even naar de bakker gaan en ook voor Dieuwke en Jan wat brood meenemen. Als dank werden wij alvast uitgenodigd om 's middags bij hun aan boord een Ricard te komen drinken. Nou dat slaan wij niet af. Terugkomend van de bakker (08:30) was er een groot schip afgemeerd aan de steiger en Jan had even een lijntje aangepakt en stond nog even te praten. Het brood afgegeven en wij 's middags naar het  Fête du jeu. Wat een ontzettend leuke ervaring. Er waren ik weet niet hoeveel spelletjes te spelen, veel daarvan nog nooit gezien. Het plein was werkelijk vol en er werd volop meegedaan met de spelletjes, dansjes knutselwerk en zo. Na een rondje nog een stuk door Charleville gewandeld en bij toeval een grote kerk gevonden die het bezoeken waard was. Bij terugkomst op bij de boot kregen wij van Jan het bericht dar zij en wij ook waren uitgenodigd op de Cinclus van Sasja en Ekko. Een 26,5 meter lange "Luxe Motor" een schip dat er uitziet als een voormalig vrachtschip, maar eigenlijk een heel luxe motorschip is. We zijn zo gastvrij ontvangen en hebben een hele leuke rondleiding op het schip gekregen. Natuurlijk ook gehoord war er allemaal komt kijken om zo'n schip in 2 jaar te (laten) bouwen en er zelf ook heel veel werk ingestoken te hebben. Daarna gezellig met elkaar nog wat gedronken.

Cinclus Cinclus 2023-05-20 1941 de Kletskop van Henk en Caroline Kletskop

Ook de bemanning van de "Kletskop" Caroline en Henk waren erbij. We hebben natuurlijk gesproken over onze ervaringen op het traject naar de Moezel, maar zowel de Cinclus als de Kletskop gaan die kant heen. We zijn erg benieuwd naar hun ervaringen.

21-05-2023   Chateau Regnault. Gevaren: 18,3 km; tijd 2H30min; gefietst 30,0 km; sluizen 3

We zijn om 9:00 uur vertrokken uit Charleville richting Noord en hebben na een uur of twee vastgemaakt aan de steiger in Chateau Regnault. 's Middags nog een mooi stukje gefietst langs de Maas en morgen gaan we verder richting Dinant (wijnproeverij :-) ). Bij de fietstocht kwam er muziek van de andere kant van de rivier. Was daar een soort carnavalsoptocht aan de gang, waar we toch even zijn gaan kijken. Een Chinese drakendansgroep, een groep met "enge" figuren, de lokale GYM vereniging en een groep  Dragqueens o.a. op stelten, op en naast een grote praalwagen waren de deelnemers.

2023-05-21 1438 onderweg een festival 2023-05-21 1441 Mandarijnen uitdeel ploeg 2023-05-21 1446 Dragqueen parade 2023-05-21 1448 Dragqueen parade

22 mei: Fumay. Gevaren: 38 km; tijd 4H55min; gefietst 30,0 km; sluizen 8, tunnels 1

We zijn vanmorgen uitgezwaaid door Dieuwke en Jan. Die gaan in een wat trager tempo richting Nederland en wij willen het komend weekend 2 wijnproeverijen doen, 1 in de buurt van Dinant en de andere in Namen, plus nog een fietstocht met kastelenbezoek langs de Lesse. Natuurlijk kan het zo zijn dat we elkaar weer treffen, maar dat blijft afwachten. De eerste sluis was meteen raak. We konden eigenlijk gelijk invaren, maar toe we met de blauwe stang probeerden om de sluis in werking te zetten gebeurde er niets. Nog eens weer niets. Dan maar de VNF bellen. Geen probleem hulp zou binnen 10  minuten aanwezig zijn. Nou na vijf minuten kwam er al iemand de sluis oplopen om de deur te sluiten en het proces te starten. De man woont aan de sluis, hoe snel kan service zijn.

De rest van de sluizen liep probleemloos. De Tunnel en sluis bij Revin was nog even een oponthoud. We hadden rood licht en dan moet je wachten. Op stroom is dat niet zo fijn, dus langzaam rondjes varen en de lichten in de gaten houden. Na 15 minuten kwam er een tegenligger uit, dus wij gingen alvast langzaam richting tunnel. No geen groen erbij.

Mieke nogmaals op de Telecomande gedrukt en we kregen gelijk rood/groen gevolgd door groen. De sluis door en een uurtje later vastgemaakt in Haybes, de hele steiger voor onszelf. Vandaag was wel de eerste dag dat we wat meer schepen zijn tegengekomen totaal 11, waarvan 7 NL. 3 Duits en verrassend 1 Deense zeilboot met de mast plat.

2023-05-22 1136 ingang van tunnel Revin de ingang van de tunnel Revin 2023-05-22 1138 lastig met tegenlicht best lastig varen met dat felle tegenlicht van de uitgang

Waren we van plan nog een dagje te blijven liggen, maar dat zal afhangen van het weer. Er wordt voor morgen gedurende een lange periode lichte regen verwacht. Dan gaan we niet fietsen of wandelen en zullen we waarschijnlijk doorvaren naar Belgie en vastmaken in  Anseremme of Waulsort,

1. René van der Snoek jr:
    22 mei 2023
    Ik dacht dat "licht aan het einde van de tunnel" louter positief kon zijn 😉
    Leuk hoe jullie steeds weer dingen meemaken!
  2. Jacintha:
    23 mei 2023
    genieten gaat jullie goed af!!
  3. Carla:
    23 mei 2023
    Prachtig zwembad in Charleville!
  4. Dini:
    24 mei 2023
    heel gezellig zomet diewke en jan
  5. Jan en Nellie Ufkes:
    27 mei 2023
    Ja, jullie hebben heel veel hele leuke dingen gezien, maar ook wel eens wat moejlijkheden maar ja dat komt er altijd wel eens, maar jullie hebben over alle plekken ook weer heel veel plezier.

Ik wens jullie nog heelveel plezier en met vriendelijke Groeten en nog veel plezier. Jag