9 mei Revin. totaal gevaren: 773,5 km; vaartijd 82H55m; gefietst 81,0 km; sluizen 49; tunnels 2.

9 mei 2023 - Revin, Frankrijk

8 mei van Givet naar Revin gevaren. deze dag 36,8 km in 6 uur, sluizen 9, tunnels 2

We zijn (als eerste) om 08:45 vertrokken van Givet. Met de buurman afgesproken dat de tweede ongeveer een half uur na de ander zou vertrekken. De sluizen zijn nu van spits formaat 38,5 meter lang en 5,2 meter breed. Het water kan daar hard binnen komen en dan lig je het fijnst wat achter in de sluis. Alleen sluizen geeft je de vrijheid. Dat is prima gelukt. We zijn begonnen met een sluis van 3.28 meter omhoog dan de tunnel van Ham 585 meter en gelijk weer een sluis van 3,2 meter. Deze sluizen worden bediend en de lijnen worden keurig door de sluiswachter aangenomen.

2023-05-08 0928 Ingang tunnel van Ham de ingang van de tunnel van Ham 2023-05-08 0930 in de tunnel van Ham

In 2018 was dit onze laatste sluis en in het blog van toen is deze beschreven als de "Lastigste" van de reis. Nou als eerste was het ook best pittig. Vandaag een nieuwe lamp gekocht om in de volgende tunnels wat meer te zien als deze onverlicht zijn.

Wij hebben op de sluis voor Givet een  "magisch kastje" gekregen. Hiermee kunnen we zelf de volgende 15 sluizen op het traject bedienen. Zo'n 300 meter voor de sluis staat een paal met een bordje "ICI" en daar druk je de knop in (binnen circa 20 meter) ter bevestiging flits er een lampje op de paal. Hierna wordt de sluis in werking gezet. Bij groen licht invaren en in de sluis is een bedieningsportaal met 2 stangen een blauwe en een rode. De blauwe stang omhoog duwen en dan gaan de deuren dicht, wordt de schutting gedaan en gaan daarna de uitgangsdeuren open (als alles goed gaat). Tot nu toe werkt het prima.

2023-05-08 0957 het magische kastje het kastje, klaar voor gebruik 2023-05-08 0959 het magische kastje en bij de paal op de knop drukken.

Om te laten zien hoe het water de sluis in komt en wat er gebeurt met het schip is op dit filmpje een beetje te zien: https://beheer.reislogger.nl/videos/76585

Dit is de eerste keer dat we dit proberen, dus ik hoop dat het werkt.

Het is bijna windstil op deze dag en dat geeft mooie plaatjes op het water

2023-05-08 1122 bomen aan het water 2023-05-08 1108 spiegelglad water in het kanaal na de sluis

Vandaag 8 mei is een nationale feestdag in Frankrijk, dan wordt het einde van de tweede wereldoorlog gevierd. In sommige dorpen wordt dat echt met de gemeenschap gedaan.

2023-05-08 1230 een frans bevrijdingsdag feestje in Haybes

Wij hebben vastgemaakt in Revin, een heel leuk haventje en we blijven hier waarschijnlijk een dagje liggen, want er wordt voor morgen regen voorspeld.

9 mei. Nu ik het blog schrijf, is de bui die vanmorgen bij het wakker worden zachtjes op het kajuit dak tikte, ietsje feller geworden. het is inmiddels 17:05 en het is echt nog niet droog geweest. Morgen wat buiiger, dus we gaan eens zien of we dan weer wat kunnen opschuiven naar het zuiden.

als het lukt nog twee korte filmpjes.

1 De hele grote sluis die wij onderweg voor onszelf hadden 225 Meter lang!! : https://beheer.reislogger.nl/videos/76536

2 De ontmoeting met de Pleiade in Maastricht: https://beheer.reislogger.nl/videos/76537

1. Hans:
    9 mei 2023
    Leuk dat verhaal van het gele kastje te lezen. Wij kwamen al fietsende vaker dergelijke palen aan de kant van een kanaal tegen. Het was mij duidelijk dat die een rol moesten spelen in de bediening van de sluizen, maar hoe was een vraagteken. Tot nu dan!
  2. Jacintha:
    9 mei 2023
    jeetje wat spannend ,lijkt me leuk de sluizen zelf bedienen en die tunnels!! Jammer van de regen, hier ook de hele dag niet droog geweest. groetjes en tot lezens!
  3. René van der Snoek jr:
    9 mei 2023
    Het weer laat zich niet sturen. Hier regent het ook... Ik kan de filmpjes niet zien Uncle Rudi, kom in een inlogscherm terecht.
  4. Ruud Van der Snoek:
    9 mei 2023
    Dank, is nieuw voor mij zal iets anders moeten doen met de filmpjes. Wordt vervolgd. Jullie maken een mooie en “ heerlijke” reis. 👍😁😋
  5. Freerk en Odet Tuin.:
    10 mei 2023
    Zo Ruud en Mieke jullie hebben al wat leuke plaatsjes gezien. Wel mooie foto van de haven van Revin.Mooi hoor al die foto's. Geniet ervan saampjes van deze mooie vaartocht. En dat het beter weer wordt. Groetjes van mij en Freerk dikke knuffels van ons