14 Mei Mouzon "wat een dag"

15 mei 2023 - Mouzon, Frankrijk

14 Mei Mouzon "Wat een dag" totaal gevaren: 895,5 km; vaartijd 101H30m; gefietst 81,0 km;  sluizen 70; tunnels 2

De titel zal best vragen oproepen, maar toch maar eerst even terug naar 13 mei onze tocht van Lumes naar Mouzon.

36,5 km en 6 sluizen

We zijn samen opgevaren met de Pleiade en hadden het idee om "vroeg" te vertrekken en om 09:00 uur bij de eerste sluis te zijn. De Halte Fluvial bij Lumes lag best vol en je wil toch liever alleen of met een bekend schip schutten. De eerste sluis alleen geschut in de stromende regen. Daarna zijn we samen met de Pleiade gaan schutten.

2023-05-12 1321 ook Ruud moet er aan geloven schutten bij noodweer Ook Ruud kan niet aan schutten bij stromende regen ontkomen

2023-05-14 0915 Pleiade aan het schutten Pleiade voor ons in de sluis

2023-05-14 0915 Dieuwke aan het werk op de sluis Dieuwke "aan het werk" op de sluis.

Bij de eerste sluis ging het niet helemaal perfect. Normaal schutten wij met 1 lijn vanaf de midden bolder, maar dat werkt niet als je met twee schepen zo'n sluis van 32 meter invaar. Wij hadden twee lijnen, maar niet de juiste lengte. Het is allemaal goed gegaan, maar vroeg toch wat extra aandacht. Dieuwke en Jan voeren met de Pleiade als eerste in, Dieuwke klauterde de trap op en nam de lijnen van de Pleiade aan en legde die om de bolders op de sluis en dan kwamen wij de sluis invaren en nam Dieuwke onze lijnen aan. Na het "inwerken" op  de eerste sluis ging het verder perfect op de volgende sluizen en zijn wij de 6 sluizen van de dag prima doorgekomen. Wel jammer dat het vlak voor de aankomst in Mouzon begon te stortregenen en te onweren. Dat legt niet fijn aan maar ook dat is met hindernissen gelukt. Mouzon is een prima springplank voor de volgende dag als wij naar Dun sur Meuse gaan. We komen steeds dichter bij de Toul en de Moezel. 's Avonds een leuke wandeling gedaan door het stadje. Je verbaasd je alleen dat je wel auto's ziet staan, maar dat het stadje verder een uitgestorven indruk maakt. Er brand geen licht in de huizen en je hoort verder niets.

14 Mei Mouzon "Wat een dag" vandaag  gevaren: 34,5 km; vaartijd 6H00m;  sluizen 6

Ook vanmorgen het idee op tijd te vertrekken om 's middags in Dun sur Meuse nog wat tijd te hebben om het stadje te bekijken en van het mooie weer te genieten. Eindelijk een dag met zon in een prachtige omgeving. We hebben om 08:20 losgemaakt en genoten van het licht op de nog bedauwde heuvels. Wat een genot hiervan te kunnen genieten vanaf je eigen schip. De eerste sluis ging alsof we het al jaren deden. Dieuwke op de knop van het "magisch kastje drukken" even wachten tot de sluis opengaat. De Pleiade als eerste erin. Dieuwke de trap op Pleiade vast en daarna de lijnen van de Sevenster aannemen en om de bolders leggen. Stang omhoog drukken en na een paar minuten +3 meter hoger weer uitvaren. Dat trucje werkte ook bij sluis nummer twee van de dag. Alleen bij sluis 3 van de dag "nr 32 Inor" werd onze routine verstoord. Er branden geen "verkeers"lichten op de sluis, maar er kwam wel water "uitstromen" ,het leek of de sluis bediend werd en aan het leeglopen was zodat wij in konden varen. Dus wachten. Bij het invaren van het voorgedeelte van de sluis viel ons al op dat er erg veel hoge waterplanten waren. Wij hadden in st Quentin daar een hele slechte ervaring mee.

Na een minuut of 5 vonden we het toch wel lang duren. VNF gebeld en binnen 15 minuten was er een monteur ter plaatse om de sluis de "depanneren" lichten op groen en wij door een brij van waterplanten de sluis ingevaren. Bij het uitvaren van de sluis keken wij echt een kanaal in wat letterlijk bijna was dicht gegroeid. Het heeft twee minuten geduurd voordat Mieke en ik via de telefoon contact hadden met de Pleiade. Dit was voor ons een showstopper. Dieuwke en Jan waren het direct met ons eens en wilde dan ook maar gelijk draaien. Dat had wat voeten in aarde maar is toch gelukt. Onze filters die het koelwater filteren waren binnen no time vol en dan moet je wel wat doen. Bij het terug varen naar de sluis ( 1 km ) werd onze zwemtrap "aangevallen" door lange slierten waterplanten. Mieke heeft dat met handenvol weggetrokken om te voorkomen dat bij eventueel afremmen deze planten de schroef zouden blokkeren. Na het omkeren hebben wij in de sluis de filters weer schoon moeten maken. Zowel bij ons als bij de Pleiade was dat meer dan nodig. Daarna zijn we met een heel rustig gangetje teruggevaren naar de ligplaats waar wij vanmorgen vertrokken zijn.

2023-05+-14 1237  onbegonnen werk om de waterplanten weg te krijgen onbegonnen werk de achterkant vrij te maken  2023-05-14 1237 Jan aan het werk aan de waterfilters Jan bezig met de filters.

volle wierpot van Jan zo ziet een vol wierfilter er uit :-(  2023-05-14 0910 mooi landschap in de  ochtend  maar onderweg was het prachtig

2023-05-13 2052 Pleiade en Sevenster in Mouzon onze ligplaats in Mouzon

De tocht is uiteindelijk een tocht Mouzon- Mouzon geworden en we hebben beslist de Moezel maar eens met de auto en fiets te gaan bezoeken, maar deze reis wordt vanaf hier niet Maas, Moezel Rijn. Wat wel,geen idee, maar dat zal de komende tijd duidelijk worden. We gaan nu eerst rustig de Maas "af", je kunt immers niet zomaar links- of rechtsaf met een boot, en zien dan wel waar we zin in hebben.

1. Jacintha:
    15 mei 2023
    ooooo, wat jammer, dat wordt even flink omschakelen!! f...waterplanten, hoop dat jullie een mooie andere route vinden.
  2. Ton en Tonny:
    15 mei 2023
    Wat jammer is dit. Zijn er terug op de Maas nog vaarroutes links of rechtsaf ? Ja ik weet op dit moment alleen Canal des Ardennes bij de spar afslaan. Maar heb de kaart niet meer in mijn hoofd.
    We hopen dat jullie toch nog een mooie vaarroute vinden.
  3. René van der Snoek jr:
    15 mei 2023
    Strength of nature... Wel jammer maar wijs besloten als ik het zo lees. Komt goed!
  4. Jan en Nellie Ufkes:
    15 mei 2023
    We hebben genoten van jullie belevenissen.,wel jammer van die waterplanten in de filters . Een goede beslissing om terug te keren. Een goede vaart toe gewenst. Groeten Jan en Nellie
  5. Carla:
    15 mei 2023
    Dat is heel jammer. Ik hoop dat je een andere route vind naar Duitsland, maar ik neem aan dat planten er overal zijn.