17 mei: Lumes.Totaal gevaren: 937,2 km; tijd 106H35m; gefietst 149,0 km; sluizen 73; tunnels 2

18 mei 2023 - Lumes, Frankrijk

17 mei van Mouzon naar de HF van Lumes. gevaren. deze dag 37,7 km in 4H00m  uur, sluizen 4

Vandaag zijn we van Mouzon terug gevaren naar de HF (Halte Fluvial) in Lumes. We wilden niet in de "grote" stad liggen. Maar ook dit keer eerst terug naar 15 mei.

Na onze terugkomst in Mouzon hebben we gegeten en na al het goede van de dag zijn we bijtijds naar bed gegaan. Bleek wel dat de stroompaal geen stroom meer leverde (ook bij de Pleiade was dat het geval), maar dankzij ons zonnepaneel zou dat geen probleem zijn. Nog even mail checken, maar ook de haven WIFI werkte niet meer. Dat gebeurt vaker in Frankrijk dus wij maar naar bed. We wilden de volgende dag een "stukje" gaan fietsen. 's Morgens is het nog fris dus geen haast vertrek rond een uur of elf prima. Jammer dat er dan om 08:00 uur (aankomsttijd van de Havenmeester) stevig op onze boot wordt geklopt. Toch maar even een broek aan gedaan en het hoofd boven het luik uitgestoken. In een riedel Frans kreeg ik te horen dat onze stekker uit de walstroom er uit moest en dat er 's nachts brand was ontstaan in de "Capitainerie" , vlak naast onze boot!!. Klein gebouwtje, geen ramen en de voor pui afgesloten met een rolluik. Dat was blijkbaar ons geluk wij lagen er pal voor.  De brandweer was er al en zelfs een ladderwagen was uitgerukt. Wij hebben ons boot op advies van de commandant toch maar even verhaald naar een beter plekje en het hele gedoe van een afstand kunnen gade slaan. Brandweer heeft het professioneel aangepakt, ze wisten ook niet wat er zou gebeuren als ze het gebouwtje binnen zouden gaan,  maar veilig opgelost. Wij mochten na een paar uur weer terug als wij wilden, maar de sterke brandlucht zorgde ervoor dat wij mooi bleven liggen op onze nieuwe plek.

2023-05-15 0826 zwartgeblakerde deuren zwarte pui.2023-05-15 0819 voelen of het glas warm is controle 2023-05-15 0815 Brandmelding op de HF Mouzon alle campers weg

2023-05-15 0835 deze man vond het vreemd dat hij niet kon douchen ladderwagen ook aanwezig, en de man in zijn pyjama, was verbaasd dat hij niet kon douchen

We waren toch wel duf van de dag van gisteren en wilden een stukje gaan fietsen op de Voie Vert. een mooi fietspad langs de Maas v.a Givet tot (bleek na 10 minuten) voorlopig Mouzon. Dan maar een stuk over de RN want een stukje verder konden we weer langs het water. We zijn uiteindelijk naar de sluis gefietst in Stenay, de tweede sluis nadat wij zijn omgedraaid. Nou dat zag er best redelijk uit.

2023-05-15 1231 sluis Stenay beetje troep voor de slsuis  een beetje troep voor de sluis2023-05-15 1332 andere sluis Stenay beetje troep in de sluis schoon. 2023-05-15 1242 het gele veld komt geen eind aanvan boven dit keer

Even heb je dan zoiets van wat als, maar we waren het echt eens om niet met geknepen billen te moeten varen en niet weten hoe de volgende sluis er uit zou zien. door deze omweg werd het wel een lange tocht totaal 48 km, en hebben zowel met de fiets waarschijnlijk het plafond van deze reis gezien, 310 meter. totaal geklommen zo'n 140 meter en dat eigenlijk op de laatste 10 kilometer weer gedaald. dat stukje was heel relaxed fietsen. fietsaccu's hebben het prima gedaan. Met de boot hebben wij ook ons plafond gehad op 155 meter vanaf nu gaan we per sluis een paar meter naar beneden. De volgende dag zijn we "in de afvaart" gegaan Dat is iets makkelijke sluizen. Je vaart de sluis binnen als deze "boven" staat en je kunt de lijnen simpel om een bolder leggen. Het zakken in de sluis gaat ook iets rustiger dan omhoog. De tocht samen met de Pleiade gevaren. Ook vandaag weer een sluis "dubbel rood", dus weer gebeld met de VNF en vandaag ware ze er na 25 minuten. Dat is echt goed geregeld in Frankrijk

2023-05-17 1203 ook vandaag sluis Dubbel Rood dubbel rood, 2023-05-17 1203 ook de Pleiade moet wachten Pleiade wacht ook 2023-05-17 1307 Pleiade komt de sluis uituitvaren van de Pleiade

Na het vastmaken fietsen op de kant en naar Charleville Mezieres gegaan om boodschappen te doen. Dieuwke is meegefietst (totaal 20 km) en Jan heeft "de wacht" gehouden. Fietsroute in Google Maps gezet en die bracht ons, deels via een onverharde weg, prima bij de Lidl. Terug door de stad en via de Voie Vert terug naar de boot. Er was een derde boot bijgekomen en Jan heeft met deze mensen gesproken. Zij kwamen van Nancy en zijn de Maas afgezakt. Volgens hen was het met de waterplanten verder stroomopwaarts bar en boos. Een van de sluizen zijn ze in geholpen door de sluiswachter. konden niet door de planten heenkomen en zijn met een lange lijn de sluis ingetrokken. wierpot om de haverklap vol. Wij dus wel heel blij met onze beslissing.

Vandaag 18 mei Hemelvaartsdag. De Pleiade is vandaag door naar Charleville . Wij gaan morgen die kant heen, nog wat boodschappen doen en dan zien we verder. We gaan langzaam richting België.

1. Carla:
    18 mei 2023
    Wat spannend allemaal! Ben benieuwd waar jullie terecht komen.
  2. Jan en Nellie Ufkes:
    19 mei 2023
    Het varen in al die breemde landen kunnen soms wel wat moejlijkheden, maar je kan toch weer leuke vreemde dingen weer lekker besnuffelen, en van genieten. Voor jullie zijn dat weer mooje maar ook wel
    Eens met wat moejlijkheden maar voor jullie komen het toch altijd weer leuke dingen en met veel plezier. Met vriendelijke Groeten en goede vaart moar naor huus ……met veel plezier. Met vriendelijke Groeten, Jan. Ufkes. De zomer komt er zo langsaam weer aan. M. Vr. Gr. v. Jan.
  3. Wilma:
    19 mei 2023
    Wat een gedoe met die waterplanten, ben benieuwd naar jullie nieuwe vaarroute.
  4. René van der Snoek jr:
    19 mei 2023
    Top aangetikt begrijp ik. Niet jammer dat verder varen niet gaat? Hoe komt het eigenlijk dat die waterplanten het varen belemmert?
  5. Mieke en Ruud:
    19 mei 2023
    De waterplanten worden om de schroef gedraaid en dat gaat ten koste van de voortstuwing. Ze blokkeren ook de boeg- en hekschroef. Stil liggen, voor en achteruitslaan tot je merkt dat de schroef weer wat doet en dan kan je weer een stukje verder. de afgebroken stukjes plant worden door de motor (koeling) opgezogen en dat veroorzaakt een verstopt filter waardoor je geen koeling op de motor meer hebt 🥵 Oplossing luik open, filter reinigen, dichtmaken starten en weer varen en dat zo elke minuut of 10. Dat maakt varen niet leuk, dus zijn we gedraaid. Veel mooie plekjes die we wel goed kunnen bezoeken. 😁
  6. René van der Snoek jr:
    19 mei 2023
    Ik bedoel eigenlijk of die groei normaal is, vergergert door warmer water of is het een exoot die de boel overneemt. Dat was in de moerassen bij New Orleans zo. Een exoot vergroeide alles.