15-09-2022 Nederhorst Den Berg g:295,35 km vaartijd 31h05 Gefietst 215 km.

16 september 2022 - Nederhorst den Berg, Nederland

15-09-2022  log:295,35 km vaartijd 31h05 Gefietst 215 km.

9 september. We zijn voor het vertrek eerst nog een rondje in de omgeving van Naarden gaan fietsen. Natuurlijk ga je dan een stukje over de echte “Gooise Matras” en fiets je door stadjes als Naarden, Huizen een Blaricum. `Het vertrek uit Naarden gaat via de Waterpoort, een mooi oud stukje

2022-09-09 0916 Waterpoort in Naarden 2022-09-09 0916 Waterpoort in Naarden

Je fietst niet alleen door stadjes maar zeker ook door een mooie bosrijke omgeving en ziet er heel veel verschillende en vooral grote huizen staan. Mieke had een mooi route uitgezet en we zijn een heel stuk over de Blaricummerheide gefietst heel mooi in bloei, dus echt een genot om daar langs te gaan.

2022-09-09 1014 bloeiende heide omgeving Huizen  .2022-09-09-1018 heide bij Huizen Op foto’s zal het niet zo uitkomen, maar werkelijk een prachtige omgeving.

Een klein stukje verder op een fietspad steekt er iets over, leek op een schorpioen, maar dichterbij gekomen bleek het een rivierkreeftje te zijn. Hij was wel direct klaar voor de aanval, maar toch even teruggestuurd naar de rivier.

2022-09-09 1059 een boze rivierkreeft op het fietspad

Na terugkomst hebben we losgemaakt en zijn we richting van de Vecht gevaren. De sluis bij Weesp, waar je de stad in kan schutten en aan een (gratis) wallekant kan liggen, is wegens de droogte gestremd dus een stukje verder de Vecht opgevaren en daar een ligplaats gevonden. we kregen daar voor het eten nog een kadootje

2022-09-12 1645 mooie luchten op de Vecht bij Weesp

10 september

Bijtijds losgemaakt van onze slaapplaats en naar de haven van de Watersport Vereniging Weesp gevaren. We hadden vooraf gemeld dat we zouden komen, maar dat kon alleen als melding en niet als reservering gedaan worden. Onze keuze voor Weesp is gemaakt omdat we op zondag met de trein naar Rotterdam wilden gaan om bij de jarige Anna langs te gaan. Gelukkig was er een plaats waar we konden liggen. Eerst nog een klein misverstand want de op de plaats die aangewezen werd lag al een boot. De havenmeester kwam aanlopen, want hij had onze twijfel verwacht. We konden achter deze boot vastmaken omdat de eigenaar sowieso niet zou gaan varen, dus blokkeren was niet erg. Wij hebben schoon schip gemaakt en wat boodschappen gedaan. Voor ons dus een rustig dagje.

11 september

Op verjaardagsvisite naar Rotterdam. Het is niet de trein geworden, maar op “advies” van Ingrid hebben wij (voor het eerst) gebruik gemaakt van een Green Wheels auto. Wij weer een ervaring rijker. Was het niet dat we op de terugweg moesten tanken en de tankpas geweigerd werd (dat is overigens ook probleemloos is opgelost) en nog geen 2 km van het tankstation weg of er ging een bandenspanningslampje branden. Kan gebeuren even gestopt en het zag er niet uit als een lekke band, dus verder en bij de eerst volgende mogelijkheid de banden maar even opgepompt. Verder een prima alternatief voor de trein en zeker omdat ook dit aan je OV kaart gekoppeld kan worden. Al met al ietsje later dan gepland weer terug in Weesp. Bij de lokale Wipse Brouwerij in Weesp op het terras een biertje gedronken en wij terug naar de boot. We hadden het plan om naar de Linge te varen en daar in het weekend van 17 september een wijnproeverij te gaan doen. We wilden daarom de volgende dag bijtijds vertrekken. De weersvoorspelling gaf wel steeds minder weer aan voor dat weekend. Dus de volgende dag nog even afwachten en dan beslissen.

12 september

We zijn weer bijtijds vertrokken. ’s Morgens al even naar het weer gekeken en de voorspellingen werden zeker niet beter. Toch maar de Vecht verder opgevaren en onderweg de mogelijkheden afwogen. Het zag er naar uit dat het hele weekend regenachtig, winderig met 16 graden zou worden, niet echt het weer om een gezellige wijnproeverij te doen en een beetje door de wijngaard te lopen om van die mooie trossen te genieten. We zijn volgens plan in Maarssen gestopt en zijn ’s avonds nog even naar de voetbaltraining van Dian gefietst. Een tochtje van totaal 15 km waarbij je er zeker 10 fietst door het Maxima Park in Vleuten. Een park waar heel veel mensen gebruik van maken om te sporten en daar ook heel veel voorzieningen voor zijn.

’s Avonds toch maar besloten om niet het hele stuk heen en weer naar de Linge te varen als we toch die proeverij niet zouden doen. Plannen maken als je met een boot onderweg bent is en blijft lastig want er zijn (weers) situaties die je uit de weg wilt gaan. Maar een lichtpuntje was er wel. Er werd een paar dagen heel rustig weer in het vooruitzicht gesteld, niet te warm maar heel weinig wind. Dus een nieuw plan. We blijven tot aan het weekend op de Vecht, gaan begin volgende week het IJsselmeer over richting den Oever en als het weer zo komt als het nu voorspeld wordt misschien naar Texel en/of een van de andere eilanden. Toch iets wat wij ook graag zouden doen.

13 september.

Vandaag stond er een rondje fietsen langs Kasteel Haarzuilens op het programma.

2022-09-13 1313 stukje van kasteel Haarzuilen 2022-09-13 1312 poort van kasteel Haarzuilen

Het kasteel is prachtig en we zullen dit zeker nog eens gaan bezoeken, maar een bezoek aan Kasteel Zuylen (van Belle van Zuylen) stond voor de 14e op het programma en 2 kastelen is wat veel binnen 2 dagen. Ook dit weer een leuke tocht door een heel andere omgeving. Het fietsknooppunten netwerk maakt het toch wel erg makkelijk om mooie tochten te kunnen plannen en ze zijn zo vriendelijk dat als je ergens koffie kunt drinken ze je daar ook langs sturen. We zijn zo al op hele leuke koffieplekjes (en taart natuurlijk) terecht gekomen, ook vandaag weer bij Kunst en Koffie in Kockengen.

14 september

“vast” zitten omdat je niet kunt doen wat de oorspronkelijk planning was heeft wel tot gevolg dat je jezelf “bezig” moet houden en dat lukt ons goed. Naast varen is de omgeving bekijken toch wel iets waar wij van genieten. Ook vandaag gebeurt dat weer. Er staat een rondje fietsen met als “tussenstop” het Slot Zuylen.

2022-09-14 1446 Slot Zuylen binnen een mangel tafel die door meerdere handen bediend moest worden 2022-09-14 1406 Mangeltafel in Slot Zuylen

buiten liep de huis ooievaar rond

2022-09-14 1441 de huisooievaar van Slot Zuylen

De link laat mooiere beelden zien dan wij kunnen fotograferen 😊. De beroemdste bewoner van Slot Zuylen is ongetwijfeld Belle van Zuylen (link voor wie meer over haar wil weten). Een beroemde uitspraak van haar "Ik heb geen talent voor ondergeschiktheid" spreekt ons in ieder geval erg aan.

Als je ooit het slot bezoekt neem dan “oortjes” mee en download de app met het verhaal. In het kasteel wordt verder weinig toelichting gegeven. Ook de tuin is de moeite waard. Een eeuwen oude “slangenmuur” is het pronkstuk. Maar ook daar staat weinig informatie over de verschillenden bomen en struiken die in deze muur geplant zijn. Was het geen leuk bezoek?? Zeker wel geen spijt van en ook daar heerlijke appeltaart uit eigen keuken.

15 september

Vandaag zijn we vroeg opgestaan. We gaan richting Randmeren en doen dat heel rustig aan. Waarschijnlijk voor maandag het IJsselmeer niet op, er wordt harde wind en veel regen voorspeld en dat is iets waar wij niet vrijwillig voor kiezen. Maar eerst water bunkeren omdat we niet weten waar we terecht komen. We hebben een idee, maar dat kan zomaar niet doorgaan omdat het vol ligt. Het water bunkeren in Maarssen kan ook met AanUit.net aan de watersteiger. Onze ervaring vorige keer was dat dat tergend langzaam gaat en je wilt dan eigenlijk niemand voor je hebben, dus wij om 07:15 losgemaakt (de bruggen draaien pas v.a. 09:00) en naar de watersteiger gevaren. We hebben 350 liter bijgevuld maar daar wel 55 minuten voor nodig gehad!! Je moet er toch niet aan denken iemand voor je te hebben ☹. In de tussentijd bij de dichtbij gelegen douche gelijk maar even een gedoucht. Daarna rustig en vooral genietend naar onze ligplaats gevaren. Ons oog hadden we op het plaatsje Vreeland laten vallen, maar zoals te verwachten was daar geen plekje meer vrij voor ons. We zijn doorgevaren naar Nederhorst den Berg en hebben daar aan een wallekant vastgemaakt. Boodschappen gedaan en nu luisterend naar de regen “vakantie koffie” en ons logboek maar eens bijwerken.

16 September

Het weer is echt omgeslagen naar een wisselvallig herfstachtig weer. De voorspellingen schieten heen en weer. Leek het er gisteren op dat we vanochtend zouden kunnen gaan fietsen, nu rond 15:00 lijkt het een uurtje droog te blijven, dus zal het weer wandelen naar het dorp zijn. Morgen gaan we richting einde Vecht en dan naar de Randmeren, tenminste als dat kan met de wind. De windvoorspelling is wel iets beter aan het worden, maar ons idee om naar een van de wadden eilanden te gaan hebben wij toch ook weer aangepast. Nu licht de Overijsselse Vecht weer "op de loer" maar met het huidige weer weten we niet waar we uit komen. Never a Dull moment.

1. Jacintha:
    17 september 2022
    Genoten!!!!!Nee de eilanden en zelfs het ijsselmeer geen pretje nu.Maar er komt rustiger weer aan, nl is zoiezo mooi, keuze genoeg,ik ga noodgedwongen met de veerboot naar huis morgen want dinsd naar een chirurg om naar mijn knie te laten kijken .Gelukkig zijn joop en ria hier ook en dinsdag komt een vriend van hun sjaak helpen met overvaren,heel jammer dat het zo gelopen is. Liefs en groetjes van sjaak en jacintha
  2. Jan en Nellie Ufkes:
    17 september 2022
    Ik had er al 1 weggestuurd, maar bang dat het niet goed is gegaan, daarom doe ik het nog een keer, sorrie, meer. Ja, het is nu niet meer van allemaal zomerse dagen, maar nu anders om lekkere zomerse dagen. Ik merk dat ook en heb een keer met een wandeldag dat er ineens een geweldig heftige regen en heftige donder naar beneden kwamen en ik daardoor drijfnat ben thuis ben gekomen. Maar voor jullie in de boot is het nog lekker droog en lekker warm. Maar het is wel vervelend als je op de fiets of lopend zonder paraplu die druppeltjes op jullie hoofden spetteren, da,s niet prettig. Maar jullie hebben een heerlijke warme boot en dat helpt jullie niet nat te hoeven worden. Maar jullie hebben weer hele leuke plekken weer pret te hebben gehad. Maar nu de herfst los komt wordt het niet beter. Ik raad jullie aan om zo langzamerhand zo langszamarhand richting ……je weet wel…..te gaan en lekker bij de haard te gaan zitten. Maar nu nog even heel veel plezier. M. Vr. Gr. Jan. Ufkes.
  3. Ruud Van der Snoek:
    17 september 2022
    Jan dank voor de goede tip 😀 er komen nog een paar mooie dagen en die nemen we nog maar even mee daarna richting haard
  4. Freerk en Odet Tuin.:
    17 september 2022
    Goede middag Ruud en Mieke. Nou fijn dat jullie genieten van jullie vaartochten. Je moet genieten van elke momenten. Mooie foto's van mooie plekjes..Groetjes van mij en Freerk. Dikke knuffel. Tot bels maar weer..