06-05-2022 Leerdam

6 mei 2022 - Leerdam, Nederland

06-05-2022 Leerdam

log: 260,3 Km, vaartijd 29H50M, sluizen 6, gefietst 142 km, wandelen 12 km, zwemmen 4 uur (hoofdzakelijk Mieke).

Dit verhaal wordt een inhaalslag(je)

Op 26 april aangekomen in Rotterdam. Het is weer gelukt om een ligplaats te krijgen op de B steiger en dus weer vlak bij de Quanta het schip van Gert en Ingeborg. Gert en Ingeborg waren aan het werk, maar tijdens het eten werd Mieke gebeld: “Als je naar rechts kijkt kan je zwaaien”. Ingeborg kwam net aan op de haven is nog “even” aan boord geweest om dag te zeggen.

Op Konings dag een rustige dag gehad en even schoon schip gemaakt.

Donderdag zijn we met de Randstadrail naar Zoetermeer gegaan en hebben met Fred en Els geluncht. Bij hun thuis kwam Renske ook nog even langs. Bijpraten na lange tijd is altijd leuk en zo’n dag vliegt dan ook om. ’s Avonds zijn Gert, Ingeborg en Floor(dochter van Gert) bij ons aan boord gekomen om koffie te drinken en hebben we naar de eerste helft van Feijenoord geluisterd. Ider feijenoord doelpunt natuurlijk de schaapshoorn laten klinken! In de rust toch maar aan boord van de Quanta gegaan, want Gert heeft TV aan boord en de wedstrijd was daarvoor spannend genoeg.

Op vrijdag met de randstadrail naar Spijkenisse om René en Yvon te bezoeken. Ook die te lang niet gezien.

We hadden ’s avonds met Gert en Ingeborg afgesproken en zijn met hun heerlijk uit eten geweest, De volgende dag eerst koffie op de Quanta en daarna hebben we een rondvaart door de haven gemaakt, Echt leuk om toerist in eigen stad te zijn. De rondvaartboot komt op plaatsen in de haven waar je met eigen schip niet kan en mag komen dus leuk om weer eens in een containerhaven te kunnen kijken. Het eerste deel van de trip heerlijk buiten gezeten, maar op de terugweg werd dat toch te fris en zijn we binnen gaan zitten. Die avond aan boord van de Quanta heerlijk asperges met ei en ham/zalm gegeten. Altijd fijn in deze tijd van het jaar.

Er stond de volgende dag nog een afspraak met Hans en Cora gepland, maar daar heeft de thermometer helaas roet in het eten gegooid. Mieke is ’s nacht niet lekker geworden en de volgende dag in bed gebleven. Wel gelijk zelftest gehaald en gedaan. Zowel die van haar als die van mij was negatief, maar Mieke leek koorts te hebben en heeft het grootste deel van de dag in bed gelegen. De volgende dag was Mieke wat opgeknapt een thermometer gehaald en Mieke had geen koorts. Ze vond het goed genoeg om te gaan varen en zijn we vertrokken uit Rotterdam, richting Dordrecht, waar we in de jachthaven Westergoot hebben gelegen. De website geeft de indruk dat je in de natuur ligt, dat klopt, maar wel met 600 andere boten. Een prima haven om te overnachten en de buurt te verkennen, maar niet de haven met het mooie uitzicht.  ’s Avonds vroeg naar bed om het laatste beetje uit te zieken.

’s Nachts werd ik (Ruud) niet lekker. Slecht geslapen en voelde me de volgende ochtend niet top. We zijn wel op de fiets gestapt om een paar boodschappen te doen in Dordrecht o.a. bij Miekes favoriete winkel daar “Vreekens zaden” de wintermoestuin wordt verder aangelegd als we weer thuis zijn. Op de terugweg bij Villa Augustus een kop koffie gedronken en even genoten van hun mooie moestuin. Bij terugkomst op de haven toch maar beslist om te vertrekken (sorry René en Jolanda) naar de Linge,

Afhankelijk hoe we ons zouden voelen wilden we beslissen waar we zouden stoppen voor de nacht. Het liep eigenlijk allemaal op rolletjes en we zijn door gevaren naar de aanlegplaats in Heukelum op de Linge. Daar was het mijn beurt om vroeg naar bed te gaan. Ook voor mij was de volgende dag het ergste achter de rug en wilden we een stukje gaan fietsen richting Gorkum. Maar als je in Heukelum ligt moet je eerst naar Leerdam om de brug over te gaan en daar wilden we toch naar toe. Dus motor gestart en eerst naar Leerdam gevaren. Daar lukte het weer om de mooiste plek van de haven te krijgen met een mooi vrij uitzicht naar achteren.

We wilden naar Gorkum omdat dat ook een mooi oud stadscentrum heeft. We zijn al een paar keer door de Lingesluis gekomen, maar vanaf het water ziet een stad er toch anders uit. Er waren wel heel veel toeristen, dus wij zijn snel verder gegaan om langs de Waaldijk terug richting Leerdam te gaan, Dat liep het wat anders dan verwacht. Er wordt op meerdere plaatsen aan de dijkverhoging/verbetering gewerkt waardoor er vakken zijn afgesloten voor het verkeer. Je wordt keurig omgeleid, maar je fietst dan voor een deel niet op die hele mooie dijk. Toen we bij het punt waren dat we af zouden moeten slaan richting Leerdam vonden we dat we te weinig van de dijk gezien hadden en zijn tot de volgende afslag doorgegaan. Al die omleidingen en het extra stukje had wel tot gevolg dat de teller bij thuiskomst op 49 KM stond. Morgen maar een kleiner stukje.

Vandaag 6 mei een dagje boodschappen doen. We hebben afgesproken met Odet, (het “zusje” van Ruud) om rond een uur of 4 wat te komen drinken aan boord. Maar omdat wij toch bijna richting Katwijk gaan, was het wel nodig om boodschappen aan boord te brengen en dat wilden we doen op de heerlijkheid Mariënwaerdt. Dat is een eeuwenoud landgoed tussen Leerdam en Geldermalsen. Ze hebben daar een hele mooie landgoedwinkel waar het leuk is boodschappen te doen. Daarvoor natuurlijk eerst koffie met huisgemaakte taart! Het moet geen werken worden. Op de terugweg nog even de laatste spullen aangeschaft en we waren stipt om 4 uur klaar om Odet en Freerk te ontvangen. Het was heel gezellig en zij komen zondag morgen aan boord om een uurtje mee te varen en koffie te drinken waarna zij weer afstappen en wij richting Katwijk zullen vertrekken. Waarschijnlijk via de Lek en Hollandse IJssel.

Morgen 7 mei gaan wij nog een keertje naar het wijngoed Kruithof om nog eens van hun heerlijke wijnproeverij te gaan genieten, Zal een tripje worden deels met de trein, omdat het best wel een stukje weg is en we niet geheel vrij zijn van lichte zadelpijn. Maar een leuke wijnproeverij is veel waard. Daarover in het volgende bericht.

Het verhaal is wat lang geworden de foto’s komen bij de volgende update.

1. Jacintha:
    7 mei 2022
    Veel plezier op de lek en ijssel! Wow 4 uur gezwommen ,echt goed.wij gaan morgen ri terschelling. We genieten met jullie mee!,
  2. Anja klink:
    7 mei 2022
    Wat is een schaapshoorn, Ruud 😀?
  3. Ruud:
    7 mei 2022
    Een scheepshoorn, maar dan gemonteerd op een schaap 🤣🤣 typen is soms heul lastig 😘
  4. Mia:
    7 mei 2022
    Wat leuk dat wij ook kunnen meegenieten van jullie reis.
    Was ook een verrassing van Odet te horen dat jullie weer in Leerdam waren.
    Benieuwt naar jullie volgende belevennissen.
    Nog veel plezier op julie reis.
  5. Jan en Nellie Ufkes:
    8 mei 2022
    Hallo LUITJES, het gaat er geweldig goed, zonder problemen en met het goede weer is dat alleen hoog genieten en geen ellende. En het weer wordt ook steeds een beetje beter! Ik wens jullie nog heel veel mooi weer en leuke dingen. Nau en vandaag was er bij ons in de middag in de lucht DONDEREN en veel regen op mijn hoofdje en hevige donderknallen, toen ik lopend naar huis moest lopen, dus nat thuis….
  6. Rene van der snoek:
    9 mei 2022
    ik hoop dat de reis verder in een goede gezondheid volgens plan afgemaakt kan worden.
    geniet ervan.
    Groetjes Rene