19 september Heukelum

19 september 2021 - Heukelum, Nederland

Totaal gevaren: km 289.2 in 30.2  uur en gefietst : 214.5 km

Voor het vertrek vanuit Rotterdam naar de haven van Noordschans toch maar even naar de getijden gekeken. Zowel op de Noord als op de Dortse Kil loopt een stroom en het maakt zo'n 6 @ 7 km per uur uit of je die mee of tegen hebt. We zijn vertrokken om 11:30 (hoogwater Hoek van Holland) en hadden zowel op de Noord als op de Kil het volle tij mee vandaar dat deze tocht van 41.5 km in 3 1/2 uur is gedaan met een gemiddelde snelheid van 12.6 km/h, dat is voor ons best snel.

We zijn vrijdag van Noordschans naar Oudenbosch gefietst waar Anja tegenwoordig woont. De trip er naar toe was niet geheel volgens plan omdat niet alle routebordjes op hun plaats stonden (bleek op de terugweg). We hebben in plaats van de verwachtte 16 km er 24 gefietst. Maar we zijn in Oudenbosch aangekomen. Wat een leuk huis heeft ze gevonden zeker niet te klein en hartstikke leuk en comfortabel ingericht. Anja had ons uitgenodigd om te gaan lunchen in Bosschenhoofd. Ze heeft ons meegenomen naar Eterij Stroop en ook daar dank zij het mooie weer buiten kunnen lunchen. Daarna een stukje gefietst door de mooie omgeving daar en later nog een rondrit door Oudenbosch. Wij waren daar in het voorjaar en hadden toen geen tijd om de Basiliek te bezoeken en dat hebben we deze keer goedgemaakt. De Basiliek is een op schaal gemaakte kopie van de Sint-Pietersbasiliek in Rome (1:16), een waar meesterwerk! Van buiten op zijn minst een opvallend gebouw, van binnen indrukwekkend.

2021-09-17 1454 Baseliek Oudenbosch 2021-09-17 1505 Interieur Baseliek Oudenbosch

Daarna terug naar het huis van Anja en 's avonds na het eten terug naar de boot gefietst. Van deze kant af stonden de bordjes wel goed en was het net even meer dan 16 km. Al met al dik 50 km gefietst die dag, maar gelukkig dus wel met tussenstops.

Op zaterdag vertrokken voor een korte trip naar Lage Zwaluwe, om de westkant van de Biesbosch ook eens rond te fietsen. Dat stuk van in het voorjaar net even te ver. op tijd weg uit Noordschans en het toen wel heel drukke Hollands Diep op.

2021-09-18 0950 drukte op het Hollandsch Diep

We zijn bij aankomst op de fiets gestapt en via de Moerdijkbrug naar de Biesbosch gefietst. Een mooie tocht waarbij je aan de "Dortse" kant naar het oosten fiets, dan met een veer over gezet wordt naar een middenstuk en aan het eind weer met een [pontje wordt overgezet naar de haven. Een hele mooie tocht waarbij je nog steeds kan zien dat er getijde werking is in de Biesbosch.

2021-09-18 1223 Rondje Biesbosch over de Moerdijkbrug 2021-09-18 1530  2021-09-18 1504 er is nog steeds getijde in de Biesbosch EB

Bij het pontje op de terugweg hadden we een beetje pech. We kwamen aan toen de pont op het punt stond te vertrekken. De veerman deed de klep weer open en vroeg of we samen onderweg waren, want hij had nog maar plaats voor 1 persoon. We hebben natuurlijk samen even een halfuurtje gewacht tot hij leeg weer terug kwam. Best een drukke pont, want de mensen die er toen stonden konden ook weer niet allemaal mee.

Vanmorgen bijtijds vertrokken om via de Nieuwe- en Boven-Merwede  naar Gorinchem te varen. en via de Lingesluis de Linge op te gaan. Een rivier die wij ook nog niet bevaren hebben en toch wel eens wilden zien. Rond de Linge is het prachtig fietsen, dus dat gaan we de komende dagen weer doen want het blijft nog een paar dagen mooi weer. We hebben een mooie plek gevonden bij Heukelum en gaan morgen en overmorgen langs de Linge fietsen.

2021-09-19 1024 Duwbak op de Merwede 6 baks 6 baks duw konvooi op de Merwede 2021-09-19 1238 Ligplaats in Heukelum ligplaats aan de Linge

1. Jan en Nellie Ufkes:
    20 september 2021
    Hoj Luitjes, wat geweldig, al die hele leuke tochten en zo langzamerhand het hele Nederland met jullie boot en ook de fiets hebben (onderzocht) en Grandioos hebben genoten! Heel erg leuk. Nog heel veel plezier in het overgebleven kleine stukje Nederland nog even te ‘besnuffelen’. Ik wens jullie nog heel veel plezier. M. Vr. Gr. Jan. Ufkes.
  2. Jacintha:
    20 september 2021
    Wat boffen jullie nog steeds met het weer! Nu de linge op, ook een hele mooie rivier . Heel veel plezier! Erg stil aan de overkant hoor.