24 september Geldermalsen WV Achter 't Veer

24 september 2021 - Geldermalsen, Nederland

Totaal gevaren: km 313,5 in 33,0  uur en gefietst : 334.5 km (t/m 24-9)

We liggen ondertussen al weer een paar dagen in Geldermalsen. Leek het er op dat het weer zou verslechteren, is dat toch weer een paar dagen opgeschoven. We blijven dus nog een paar dagen liggen. Maar eerst even terug naar Heukelum.

Lag het aan de kade van Heukelum vol op zaterdag, de zondag was duidelijk vertrekdag. We zijn nog een tochtje gaan fietsen langs de Linge. Het is zo mooi in de Betuwe. Als je met de auto er langs komt zie je wel eens een boomgaard, maar op de fiets zie je pas hoeveel fruittelers er zijn. Echt gaard na gaard en aan de huizen te zien is het geen verkeerde business. De dijk langs de Linge is ook heel mooi met leuke dorpjes en hele mooie stukken dijk.

2021-09-20 1245 Langs de Lingedijk

Toen we terug kwamen was iedereen naar huis. De hele wallekant was voor ons. We hebben heerlijk geslapen en de volgende morgen (21-09) zijn wij op tijd vertrokken richting van Geldermalsen. Ook dit stuk van de Linge is heel mooi om te varen. Er staan veel hele mooie huizen langs de kant. Ook het aantal "overtuinen" is groot. sommige echt ingericht als buitenverblijf als het mooi weer is en andere zijn in gebruik als schapen of geiten wei. Op een bepaald moment kom je een bocht om en staat de molen de Vlinder groots voor je. Voor ons is deze molen benoemd tot de "mooiste" van Nederland (natuurlijk tot wij een opvolger hebben).

2021-09-21 1055 Molen de Vlinder blog 2021-09-24 1242 Molen de Vlinder vanaf het land

We liggen aan een nieuwe steiger die nog niet helemaal klaar is de bolders ontbreken nog, maar met de lijnen om een paar palen liggen we prima. Liepen een beetje vast in de modder, maar na een beetje heen en weer lopen beweegt de boot weer normaal. De maandag is naar goed Nederlands gebruik benut als wasdag.

We zijn op de fiets verder de Betuwe gaan verkennen. De eerste trip uit Geldermalsen ging langs de uiterwaarden van de Waal. Die tocht is zeker ook de moeite waard. werd door wat omleidingen wel lang zo'n 52 km maar met wat electrische mee wind was dat prima te doen. De dijk is hoog en je hebt een mooi uitzicht op de rivier de uiterwaarden en het binnenland. Door de omleiding kwamen we toevallig toch langs slot Waardenburg

2021-09-22 1236 Langs de uiterwaarden van de Waal 2021-09-22 1235 Langs de uiterwaarden van de Waal 2021-09-22 1236 Lange fietspaden langs de Waal

Langs de dijk fietsend zien we een heuse scheve toren staan. Bleek dat deze toren in het dorp Acquoy (jammer dat plaatsnamen niet in Wordfeud mogen) staat. Een verhaal wat er bij hoort:

De oude toren bestaat nog maar uit twee geledingen en is 17,5 meter hoog. Bovenin staat de toren 115 centimeter uit het lood, maar hij verzakt al jaren niet meer. De scheefheidsgraad is vergelijkbaar met zijn beroemde Italiaanse tegenhanger, de toren van Pisa. Opvallend is dat op het kleine kerkhof met slechts 19 zerken, het graf van ene mevrouw Pisa te vinden is. Cornelia Pisa was getrouwd met de voormalige hervormde predikant Nicolaas Hendrik Kuipéri. Vanwege Cornelia’s achternaam, en omdat de toren scheef staat, wordt gesproken van de ‘Betuwse toren van Pisa’.

AcquoyPisa

Op de terugweg kwamen we langs een heuse wijngaard en daar gaan we niet zomaar aan voorbij. We rijden het erf op en er kwam toevallig een mevrouw aan. De winkel was eigenlijk niet open, maar voor een paar flessen werd wel even tijd gemaakt. We kregen ook te horen dat op vrijdag- en zaterdag middag wijn proeverijen gehouden werden. We blijven een dagje langer en gaan zaterdag natuurlijk even langs.

Op donderdag werd het toch even wat minder me het weer. De wind was fors aangetrokken dus is plan "B" van stal gehaald. Wij met de fietsen naar het station en met de trein naar Houten Castellum vanwaar wij met (meestal) redelijke mee wind een mooie tocht (45 km) langs de Lek hebben gefietst terug naar de haven. Het landschap was wel wat minder omdat er heel veel landbouw en veetelt in dat deel is. Wel is heel opvallend dat heel veel boeren tegenwoordig insectenstroken langs de weide en akkers hebben wat het weer heel vrolijk maakt. In Wijk bij Duurstede hebben we lekker koffie gedronken bij een zaak die we nog uit het voorjaar kenden.

2021-09-23 1452 Koffie met taart in Wijk bij Duurstede

Via pont en brug terug naar het land tussen Lek en Waal. De tocht terug liep via het dorp Buren. Heel opvallend is daar Het Koninklijk weeshuis. In 1613 gesticht door prinses Maria van Nassau, dochter van prins Willem van Oranje en Anna van Egmont, gravin van Buren. Zij stelde hiervoor goederen en fondsen beschikbaar ter waarde van tweeëndertigduizend gulden. Op de toegangspoort van het museum staat: Maria van Nassau; geboren princesse van Oranje, Gravinne Douariere van Hohenlohe, heeft dit weeshuis gefundeerd anno 1613.

2021-09-23 1557 het Weeshuis in Buren blog 2021-09-23 1601 zijaanzicht weeshuis in Buren 2021-09-23 1558 Plaat van ANWB bij weeshuis Buren 2021-09-23 1559 Nieuwe plaat bij Weeshuis in Buren van ANWB

leuk om het verschil in ANWB info te zien van een aantal jaar geleden en nu. vandaar nog een klein stukje terug naar de boot.

De vrijdag (24 sept) hebben we een klein stukje (22 km) gedaan om bij de Heerlijkheid Mariënwaerdt te gaan kijken en je kan daar prima lunchen en boodschappen te doen. Veel producten van eigen  teelt. Alles wordt er biologisch verbouwd en ter plekke verwerkt en gemaakt. De Heerlijkheid is een groot landgoed waar je echt wel even rond kan kijken doorheen kan wandelen/fietsen. Onderweg nog even gestopt bij het Betuwestrand, een camping/openlucht zwembad, omdat Mieke toch graag even wilde zwemmen. Ik  heb heerlijk in het zonnetje gezeten met een sudoku bij de hand en mij ook prima vermaakt. Daarna richting  Heerlijkheid voor de lunch en boodschappen.

Bij terugkomst op de boot was duidelijk dat er een mooi weekend aan komt. Stonden er gisteren 3 campers bij de haven nu staan er een stuk of 15.

bij de volgende update de rest van ons verblijf hier en het verslag van het begin van onze thuisreis. We gaan weer richting Noord.

1. Anja klink:
    25 september 2021
    Fantastisch weer om te lezen. En dubbelop. Zowel qua temperatuur als verhaaltjes.
  2. Dirja:
    Hoi hoi.

Helemaal bij met lezen en wat heerlijk om zo mee te varen/fietsen 😉. Wat is Nederland toch mooi en jullie fietsen wat af om dat allemaal te ontdekken.
    Geniet van de proeverij vandaag, daarna wel recht blijven fietsen hoor!

Tot snel weer!
    Dikke kus 😘
  3. Jan en Nellie Ufkes:
    Ha, Mieke & Ruud,
    In EEN woord gezegd; Geweldig mooi, leuk en interessant, wat jullie allemaal uitspoken. Boeiend interssant. Maar konden jullie nog wel zonder te slingeren met de fiets weer bij de boot komen? Zuipschuitjes…ha…ha….ha. Heel leuk en nog heel veel plezier. Groetjes van Jan.
  4. Inge:
    leuke verhalen !
    en mooi dat jullie naast het varen ook nog lekker fietsen en zo veel van de omgeving zien
  5. Jacintha:
    27 september 2021
    weer genoten van jullie verhalen! mooie rivier is de linge! en het weer is top. jullie hebben nog een flinke thuisreis voor de boeg. veel plezier!!