30 september Koudum we zijn weer thuis!

30 september 2021 - Koudum, Nederland

Totaal gevaren in deze september reis: km 485,5 in 50H45m0  uur en gefietst : 390 km

Even terug naar 25 september.

Zoals de vorige keer verteld wilden we een wijnproeverij gaan doe bij Wijngaard de Kruithof. Vooraf gereserveerd, coronapas en id in de tas en wij op de fiets die kant op. Maar we wilden nog wat walnoten scoren en hadden die eerder in Waardenburg gekocht dus de trip naar de wijnproeverij via Waardenburg gemaakt. Vlakbij de "walnoten winkel" is een kasteel waar je langs komt. Het bordje verboden toegang wordt door ons serieus genomen maar er kwam net een dame langs met haar hond die zei "je kan best even op de binnenplaats kijken hoor, de huurders zijn er nooit in het weekend dus zou maar even gaan kijken" dus maar even gedaan en daarna de walnoten ingeslagen.

2021-09-25 1148 Kasteel Waardenburg 2021-09-25 1156 Walnotenwinkel Kasteel met oude auto's en een walnotenwinkel

Daarna door naar Ophemert voor de wijnproeverij. Nou dat werd echt een feestje. De proeverij wordt op het terras gedaan, maar met slecht weer hebben ze een prachtige locatie waar ze het dan serveren. De Eigenaars Marion en Kees Kruithof zijn gepassioneerd over hun wijnen en kunnen daar ook een prima verhaal bij houden. We dachten dat de twee uur misschien wat lang zou zijn, maar dat viel echt mee. Kees legt heel veel uit en heeft daar ook mooie verhalen bij. Ook de uitleg in de wijngaard zelf is heel interessant. En de wijnen zijn echt heel mooi, ze halen niet voor niets met hun inzendingen vaak medailles op. Voor ons zal dit niet ons laatste bezoek daar zijn, ze bieden zulke leuke dingen aan.

2021-09-25 1336 Wijngaard de Kruithof wijnproeverij 2021-09-25 1329 Wijngaard de Kruithof wijnproeverij 2021-09-25 1450 de uitbouw bij Wijngoed Kruithof 2021-09-25 1458 uitleg van de wijnbouw 2021-09-25 1455 Wijngaard Kruithof

Daarna met een wat zwaardere fiets, door de gekochte wijn, terug naar de boot.

Het weer zou veranderen maar de zondag zou toch nog wel mooi zijn, pas later in de week wat minder en daarna weer beter. We wilden ook het begin van de Linge rondfietsen en als het zou lukken even koffie of thee drinken in Leerdam bij een zus van Ruud, Odette. dus wij op zondagmorgen vroeg vertrokken en na 32 km varen vastgemaakt in de haven van Arkel aan het begin van het Merwedekanaal. Daarna de fietsen op de kant voor het tochtje Arkel Leerdam Arkel . De Linge is een hele mooie rivier om te bevaren en er is voldoende te zien. Zowel mooie natuur, als bijzondere kunst

2021-09-26 1100 Lingebrug gedicht Hestia Peek Op iedere pijler een gedicht van Hestia Peek

Je fiets dan ook door een stuk polder dat de naam Rietveld heeft en daar heeft iemand op ingehaakt voor een stukje kunst in zijn land. Iets verder zie ik een Indische vrouw onze kant oplopen en zeg als een grapje "kijk, ze komt ons al tegemoet lopen". Nou iets dichterbij bleek het echt Odette te zijn die een wandeling aan het maken was en haar man Freek tegemoet ging om samen ergen koffie te gaan drinken. We hebben even gezellig wat bij kunnen praten en afgesproken de volgende keer vooraf even te bellen en wat langer de tijd te nemen voor een bezoek.

2021-09-26 1306 Fietstocht door het Rietveld bij de Linge 2021-09-26 1340 Odette tegengekomen op de Lingedijk 2021-09-30 1645 Selfie gemaakt door Odette

Dat er mooie huizen langs de Linge staan is wellicht een understatement een kleine bloemlezing Wonen aan de Linge

2021-09-026 1106 wonen aan de Linge 2021-09-26 1330 wonen aan de Linge 2021-09-26 1051 Wonen aan de Linge  2021-09-26 1102 Wonen aan de Linge

2021-09-026 1105 wonen aan de Linge 2021-09-26 1050 Wonen aan de Linge

Bij terugkomst op de boot hebben we nog maar eens naar het weer gekeken, nou de herfst kwam sneller dan we een paar dagen daarvoor nog dachten. Als we over het IJsselmeer wilden dan was dinsdag eigenlijk de laatste doenbare dag en daarna zag de voorspelling er ineens gewoon slecht uit en een weekje vast in Muiden wilden we niet en met veel regen en wind door de Randmeren was eigenlijk ook geen optie, dus maandagmorgen de wekker op 06:45 en om 07:30 vertrekken.

Een mooie zonsopkomst is dan het cadeautje

2021-09-27 0808 vroeg op pad

We zouden dan een korte wachttijd voor een spoorbrug hebben en het plan was door te varen naar Muiden. De Vecht maar even overslaan en een langer stuk op het Amsterdam Rijnkanaal doorvaren om wat tijd te winnen en bij Nigtevecht de Vecht op voor het het laatste stukje naar Muiden. We moesten even wachten voor de laatste brug voor Muiden die open moest en precies daar begon het te regenen, we kregen te horen dat de wachttijd circa 20 minuten zou zijn. We zijn dus beneden maar een beker thee gaan maken. Gelukkig is het een oude brug, want bij het openen (na nog geen 10 minuten) kraakte die behoorlijk en waren wij op tijd weer boven om mee te kunnen. Bij de Groote Zeesluis van Muiden moesten we ook even wachten en werden we bij een forse hoosbui geschut! (onder de parasol op de achtergrond staat de sluiswachter droog)regenjasjes aan en door naar de haven. Na 68 km in 7 1/2 uur vastgemaakt in de haven in Muiden. 's Avonds zijn Annechien en Isabell gezellig langsgekomen en hebben we bij een restaurantje gezellig en lekker gegeten (helaas geen foto's).

2021-09-27 1535 Inde Groote zeesluis in Muiden   2021-09-27 1535 inde Groote zeesluis Muiden is het herfst

Op Dinsdag geen last van wachten voor bruggen dus de wekker op 06:30 en om 07:00 losgemaakt. De windverwachting was 3 tot 4 BFT dus het IJsselmeer was te doen. om 07:15 wordt door Post IJsselmeer een weer en scheepvaart bericht uitgezonden op de marifoon, dus dat heb je bij staan. "Verwachting 4-5 BFT uit zuid tot zuidwestelijke richting. De actuele wind op het Markermeer en IJsselmeer 5 BFT". We hadden de wind schuin van achter en dan is het prima te doen. Wel wat beweging en goed bij de les blijven met sturen want die golven wil je niet van opzij hebben want dan wordt het echt onprettig. Ontbijten doe je dan natuurlijk onderweg. klaarmaken en lekker boven opeten.

2021-09-27 0927 ontbijt onderweg

Het Naviduct bij Enkhuizen stond open en we konden zonder oponthoud invaren en waren binnen 5 minuten geschut en weer onderweg. De golven waren iets hoger op het IJsselmeer maar prima te doen dus dan maar gelijk door richting Stavoren. Ook daar konden we gelijk de sluis invaren (na wat heen en weer geschuif met wat boten) en ook daar waren we dus heel vlot doorheen. Je vaart dan weer op binnenwater en is het weer heerlijk rustig. Moe maar voldaan na 73 km in 6 1/2 uur rond half een thuis vastgemaakt en de nodige spullen van boord gehaald. Even dag gezegd bij Dieuwke en Jan en na het eten "vroeg" naar bed.

Al met al toch 4 hele leuke weken onderweg geweest en hele leuke en gezellige dingen gedaan. Wat het volgend jaar wordt is nog niet helemaal zeker, we denken Duitsland, bezoek aan Berlijn, Mecklenburg-Voor-Pommeren en misschien een stukje Oostzee, maar De Maas op, de Moezel af staat ook nog op het lijstje, wat het gaat worden zal de komende maanden beslist worden maar dit was een fantastisch jaar ondanks de Corona perikelen.

als afsluiting de jaartotalen:

gevaren 1860km in 198,2 uur. Daarbij zijn we door 54 sluizen gegaan. Het was wel een jaar van het liggen in jachthavens omdat we veel op de grote rivieren zaten waar het "vrij" liggen niet altijd mogelijk is. Van de 97 nachten die we totaal weg waren hebben we er 85 in een haven gelegen. En natuurlijk niet te vergeten we hebben 1418 km gefietst.

De boot gaat nu klaargemaakt worden om de winterberging in te gaan. We willen nog wat aan het elektrisch systeem aanpassen en er moeten een aantal normale onderhoudstaken gedaan worden. Daarna zal de SEVENSTER tegen eind oktober weer naar het Schiphuis in Heeg worden gebracht om daar te overwinteren.

Met deze update wordt dit blog gesloten en volgend jaar zullen wij weer een blog opstarten.

1. Dirja:
    30 september 2021
    Welkom thuis weer 😉. En nu lekker warm van het herfstweer genieten 😘
  2. Dini selier:
    30 september 2021
    Heerlijk geweest en nu weer thuis jullie kunnen fijn na genieten 🥰🥰🥰
  3. Jan en Nellie Ufkes:
    1 oktober 2021
    SUPER, geweldig, mooi, leuk, ik heb heel erg genoten van jullie verhalen.
    En dan op het laatste verhaal, ook nog een (vracht) wijnflessen inslaan, groot gelijk, dan kunnen jullie de winter straks ook nog met af en toe een slokje lekkere wijn, lekker (overleven)!
    Ik heb heerlijk genoten van al die leuke verhalen. Met Vriendelijke Groet, Jan.
  4. Ton en Tonny:
    1 oktober 2021
    We hebben weer genoten van jullie prachtige verhalen en belevenissen. Ook de foto's waren mooi om te zien en zo konden we meekijken. Nu weer terug thuis en het vaarseizoen afsluiten.
    Tot volgend jaar. Groet T en T