Vrijdag 27-05 Marrekrite in Oudewater

27 mei 2022 - Oudewater, Nederland

log: 514,7 Km, vaartijd 66H35M, sluizen 12, gefietst 505 km, wandelen 31 km, zwemmen 6 uur (hoofdzakelijk Mieke).

’s Morgens eerst bij een buurman gekeken die een vernuftig systeem had om zijn elektrische fietsen van en aan boord te krijgen. Toen we er even over door gingen liep hij even mee naar ons schip. Nou de oplossong had hij snel gevonden en we zijn dankbaar voor zijn tips. Maar of we dat zo ook echt gaan doen moet nog even serieus nagedacht worden ( 😊 ).

2022-05-25 1020 fiets takel systeem 2022-05-25 1023 fietstakel systeem

We zijn gisteren zo’n 10 km opgeschoven naar een ligplaats in Oudewater (pijl). Bij een van onze fietstochten kwamen we door Oudewater en net op een dag dat er markt was. We mochten zelfs de fietsen niet meenemen op de markt terwijl het echt een heel mooi oud dorp/stadje is. Voor ons een reden om terug te komen en er eens een stukje doorheen te wandelen. Maar eerst even een foto van onze route kaart.

2022-05-24 2025 Routekaart tot Oudewater

We zijn vanaf Katwijk naar het Aarkanaal gevaren, maar daarvandaan terug de Oude Rijn opgegaan in de richtingen van Bodegraven en daarna via een mooie slinger via Woerden en Woerdens verlaat terug naar het Aarkanaal gevaren om vandaar via de Gouwe naar de Hollandsche IJssel te varen en via Haastrecht in Oudewater te belanden. Zoals eerder gezegd hebben we in het Groene Hart gewoond, maar dat het zo mooi was wisten we niet. Echt een plezier om doorheen te varen. Je komt natuurlijk altijd wel leuke dingen tegen.

Natuurlijk zijn er bruggen waar je geen antwoord krijgt als je via de marifoon oproept. Maar als je ’s avonds in de kuip nog eens terugleest en ziet dat er 1x per 20 minuten geopend wordt begrijp ik dat wel, ik zou ook stoppen met antwoord geven. Nu begrijp ik de “klik” via de Marifoon ook.

Hier op de Hollandsche IJssel zijn 2 zelfbedieningsbruggen. De eerste heeft zo’n wacht waarschuwing die je ook wel bij fietsstoplichten ziet, om aan te geven hoe snel de wachttijd verstrijkt, echt handig. De laatste brug voor onze huidige ligplaats is er een voor puzzelaars. In de almanak staat dat deze “zelfbediend” is, maar niet hoe of wat. Zit er een HEEL klein knopje heel dicht op bij de brug op het remmingwerk, dus we waren wel blij dat het niet te hard waaide en Mieke zeer ervaren is om met de pikhaak knoppen in te drukken. Maar dit alles maakt het varen hier alleen maar leuker.

Natuurlijk ook vanuit hier weer twee leuke fietstochten gemaakt. De eerste toch nog een keer naar Gouda, maar nu zonder kaasmarkt en regen maar wel met  koffie en taart natuurlijk.

2022-05-25 1317  wie ver fietst mag taart eten

De tweede wilde we een stuk verder de IJssel op om te kijken bij een jachthaven en te zien of we in IJsselstein ook konden liggen. Dat eerste is gelukt, maar IJsselstein was deels onbereikbaar. Er werd een “inhaal" carnavals optocht gehouden en de weg naar knooppunt 81 was echt dicht. Dus toen maar met een omweg de weg naar huis gezocht en gevonden en natuurlijk de welverdiende appeltaart. Heel lekker, misschien niet de beste van deze reis maar zeker de mooist gepresenteerde!!

2022-05-26 1451  misschien niet de lekkerste maar wel de mooiste

En als je dan vandaag hoort dat Sinterklaas zelfs weer even terug was in Nederland om een inhaal voorstelling te doen begrijp ik gisteren ineens een heel stuk beter 😊

2022-05-27 2130 Zomersint en pietermannen

De kaart verklapt onze route wel een beetje, we hebben hem een beetje ingekort om een hele leuke reden. Carla (de zus van Mieke die in de USA woont)komt op 8 juni naar Nederland.  Anders zouden we misschien nog 2 weken langer onderweg geweest zijn. Maar zeker met de voorspelde kou, het probleem van een lekkend raam en de berichten over hele hordes mieren die onze tuin dreigen over te nemen was de beslissing snel genomen. Het ziet er nu naar uit dat volgende week woensdag of donderdag een mooi weergaatje is om rechtstreeks het IJsselmeer over te gaan en die kans willen we graag benutten. Dus morgen gaan we richting van de Vecht en dan rustig naar Muiden om een van die gunstige dagen richting Friesland te gaan. Een ding is wel zeker, het Groene Hart is zo’n mooi vaargebied en je kan zo veel kanten op dat wij zeker van plan zijn hier nog eens terug te komen. Maar eerst rustig verder nu richting Koudum.

1. Rene van der snoek:
    28 mei 2022
    gewoon blijven genieten
    groetjes Rene
  2. Ton en Tonny:
    28 mei 2022
    Ik heb weer genoten van jullie verhalen tijdens deze vaartocht door het mooie Nederland.
    We wensen jullie een goede terugreis naar Friesland.
  3. Freerk en Odet Tuin.:
    29 mei 2022
    Wat een mooie verhalen en foto's allemaal. Een hele leuke verrassing voor Mieke. Een hele mooie vaar reis richting Friesland
  4. Jan en Nellie Ufkes:
    1 juni 2022
    Hou, dat is toch leuk dat Carla bij jullie op visite komt, en dan kan ze jullie ook helpen met de horde mieren uit het gras te halen en daar heerlijke taartjes met een beetje slagroom weer lekker slurpen en vermoeidheid weer over is. Ik moet toch van jullie. hele leuke dingen, heel erg leuk vinden, en dat bijna door heel NEDERLAND. Nog heel veel plezier en hopelijk veel mooi weer!
    M. Vr. Gr. v. Jan. U.
    Jannemanneke. Ufkes