Woensdag 01-06 Koudum achter het huis šŸ˜Š

1 juni 2022 - Koudum, Nederland

log: 658,6Ā Km, vaartijd 77H55M, sluizen 18,Ā gefietst 505 km, wandelen 35 km, zwemmen 6 uur (hoofdzakelijk Mieke).

We zijn thuis en de SEVENSTER ligt weer achter het huis. Eerst toch nog maar een paar fotoā€™s van de tocht naar en op deĀ  Vecht en onze ligplaats in Maarssen. Het blijft toch wel een hele bijzondere rivier en zeker het eerste stuk van Maarssen tot net een stukje voorbij Breukelen. De ene buitenplaats na de andere en naast Kasteel Nijenrode staan er nog een paar. Vele met het bekende theehuis echt aan de Vecht.

2022-05-28 1112 smal stuk onscherpĀ Helaas niet echt scherp maar een stukje van de Doorslag wat echt een van de smallere stukjes van de trip naar de Vecht was.

2022-05-28 1117 op de Vecht mooie huizenĀ 2022-05-28 1118 huizen langs de VechtĀ 2022-05-28 1340 zicht vanuit de Cockpit2022-05-28 1340 ligplaats in MaarssenĀ 2022-05-28 1342 Ligplaats in MaarsenĀ de ligplaats in Maarssen. werd 's avonds wel wat drukker maar zeker niet vol.

In Weesp hebben we ā€™s avonds nog wat rondgewandeld en zeker het oude centrum is ook heel mooi. Wel alles al dicht maar ook dat is een plaats waar we zeker een keer wat langer blijven. We waren snel klaar met verzinnen wat te doen, want fietsen is leuk maar met af en toe regen niet onze favoriete bezigheid. Het zou maandag en dinsdag prima weer zijn om het IJsselmeer over te gaan, maandag dan wel met wat regen maar daar heb je aan boord niet zoveel last van dus wij maandagmorgen om 08:50 losgemaakt om rond 09:00 de opening te hebben van de Lange Vechtbrug. Voor ons te laag en die moet echt open. De brugwachter was snel ter plaatse en om 09:10 waren wij eronderdoor.

2022-05-30 0911 vertrek uit Weesp Lange Vechtbrug va 0900

Tocht naar Muiden is maar 30 minuten dus voor ons zeker te vroeg om te stoppen. De wind was aangenaam 3 Bft en afnemend naar 2 Bft. Wat wind betreft kan het niet beter en de regen was echt maar een enkele bui. Bij aankomst in Muiden hadden ze in de gaten dat wij zouden gaan schutten want het begon licht te regenen. Redelijk druk bij de sluis want de sluis van Muiden heet dan wel De Groote Zeesluis (in 1674 was dat zeker wel het geval) en heeft zelfs 3 kolken maar met zijn 48 x 7,80 meter is het tegenwoordig zeker geen grote. 2 schepen naast elkaar is al lastig dus als er 9 boten willen schutten liggen de 2 in gebruik zijnde kolken al vol.

2022-05-30 0944 drukte in de Groote Zeesluis in MuidenĀ drukte in de sluisĀ 2022-05-30 0945 en natuurlijk een beejte regenĀ en natuurlijk een beetje regen

Daarna zit je snel op het Markermeer en is het al snel een bijna rechte lijn naar het Naviduct bij Enkhuizen (inderdaad lichte regen bij het schutten)

2022-05-30 1426 door de sluis bij Enkhuizen met lichte neerslagĀ regen bij het schutten in het NaviductĀ

2022-05-30 1154 Een mosselschip met Mosselzaad terug naar ZeelandZeeuwse mosselvissers halen het Mosselzaad uit de Waddenzee en brengen dat naar de percelen in de Zeeuwse Delta

Na het schutten naar buiten het IJSselmeer opĀ en bijna weer in een rechte lijn naar de sluis bij Stavoren. Het stuk Muiden via de vuurtoren ā€het Paard van Markenā€ naar het Naviduct is een goede 40 km daar doen wij een kleine 4 uur over en dan in iets meer dan 2 uur tot aan Stavoren. We zijn maar doorgegaan naar Stavoren.

2022-05-30 1605 wachten voor de sluis bij StavorenĀ Bij de sluis van Stavoren even moeten wachten (Droog !!)

We wilde niet laat thuis komen dus hebben we om 17:15 vastgemaakt aan de Marrekrite die vlak bij ons thuis ligt. Lekker gegeten en als verrassing even op de fiets ā€™s avonds bij Dieuwke en Jan koffie gedronken.

De bedoeling was om op dinsdag rustig aan te doen en na het ontbijt de laatste 2 Ā½ km naar huis te varen en daarna de boot op ons gemak uit te ruimen. De volgende morgen rond 09:00 (het was nog stil aan boord) werd er op de romp geklopt. Stond Jan op de kant die was op de fiets gekomen om ons goede morgen te wensen. Eerst natuurlijk koffie, zijn fiets aan boord en met zā€™n drieĆ«n de laatste kilometers van onze voorjaarsreis afgelegd. We hebben aangelegd bij Dieuwke en Jan voor de deur, fiets van boord en bij hun in de tuin koffie gedronken. Daarna echt de laatste 35 meter naar huis gevaren. Het blog wordt voor de periode dat wij thuis zijn ā€œgeslotenā€ en zoals het er nu uitziet gaan wij verderop in het jaar nog wel wat doen. Plannen zijn er maar die kunnen veranderen.

hieronder nog een overzichtje van de stop plaatsen, het aantal motoruren tot dan en de stopplaats van deze reis.

stukje logboek met de stops

Tot de start van onze volgende tripĀ

Fotoā€™s

1. Dirja:
    1 juni 2022
    Welkom terug!! šŸ˜˜
  2. Hans:
    1 juni 2022
    Het is een mooi tocht en een zeker net zoā€™n mooi blog geweest!
  3. Rene van der snoek:
    2 juni 2022
    Welkom thuis, alles bij elkaar een mooie tocht geweest, ik denk dat jullie genoten hebben.
    in ieder geval een mooie herinnering.
    Blijf verder gezond
    Groetjes Rene
  4. Jan en Nellie Ufkes:
    3 juni 2022
    Fijn dat jullie nu weer thuis zijn, want jullie moeten nog wat opruimen in de tuin en jullie daarna nog even rusten van al het (werk) wat er is (geweest). Ik vind alles wat jullie bevaren hebben, daar tussen door wel eens een lekker gebakje met een lekker drankje smulden. Dat is allemaal heel plezierlijk en lekker. Het was in het geheel, geweldig leuk en soms wat spannend, maar altijd zonder ongelukken of schades. En jullie hebben Nederland weer eens op een leuke manier en er gezellig van genoten.
    Ik wens jullie in de komende zomer, nog heel veel leuke uitstapjes met de boot. Met Vriendelijke Groet, wens ik jullie nog veel plezier in goede gezondheid.
  5. Jacintha:
    3 juni 2022
    echt leuk dat jullie weer thuis zijn, groetjes vanuit noorwegen!@