4 September 2022 Vollenhoven

4 september 2022 - Vollenhove, Nederland

04-09-2022  log: 80,5 km vaartijd 9h30 Gefietst 46 km.

Vandaag (04-09) een eerste update van ons blog. Een kleine terugblik en een verder het verslag van onze september reis.

Zoals wij in het voorjaar in ons blog verteld hebben is Miekes zus Carla deze zomer bij ons geweest. Ze is eind augustus weer teruggevlogen naar Puyallup een voorstadje van Seattle USA. Al met al is de zomerperiode een leuke maar “drukke”  tijd geweest. We hebben de nieuwe boot van Dieuwke en Jan samen met de familie in Ter Aar gedoopt en de “Pleiade” en haar bemanning een behouden vaart gewenst.

De Pleiade de Pleiade

Ook thuis moesten de nodige zaken gedaan worden. Het onkruid en de slakken in de tuin dreigden te winnen, we hebben stand gelijk gekregen.

Voorbereiding voor een familie etentje familie etentje

Naast Carla nog wat andere bezoekers gehad. Natuurlijk is er een familie etentje geweest, Fred en Els een beetje wegwijs gemaakt in het varen met een motorboot en nog een scala aan andere klussen en klusjes. Ook een aantal hele leuke verjaardagen (kroonjaren 60,70 en 80) gevierd en als speciale viering op uitnodiging van Dieuwke en Jan een "korte" “waddenwandeling” gemaakt naar Schiermonnikoog. Wij zijn daarvoor met onze boot vanuit Koudum heen en weer gevaren naar de haven van Lauwersoog. Vanuit de haven van Lauwersoog met een boot richting Schiermonnikoog gevaren even stil gelegen bij een zeehondenbank, daarna vaart de boot tegen een droogvallende plaat aan. Je gaat van boord en loopt over het drooggevallen deel naar de haven. Echt heel leuk om zo tussen de drooggevallen boten door te wandelen. Een hele leuke tocht en zeker de wandeling op het Wad was een bijzondere belevenis.

De Pleiade en de Sevenster in Lauwersoog De Pleiade en de Sevenster in Lauwersoog Wadlopen verder Wadlopen naar de haven van Schiermonniksoog

Nu zijn (gaan) we weer een maandje onderweg in Nederland en zoals altijd, wel plannen maar die zijn er om aangepast te worden.

De afstanden e.d. zijn van deze september reis

04-09-2022  log: 80,5 km vaartijd 9h30 Gefietst 46 km.

We zij op 31-08 rond een uur of 4 vertrokken. Eerst moest natuurlijk het huis op orde zijn en moest er toch wel het een en ander aan boord gebracht worden. We wilden een stukje op weg zijn en zijn gestopt op een heel mooi plekje aan de Langwarder Wielen (dagtocht 2H45). Een leuke Marrekrite in een ondiep” deel. We wilden dit keer toch eens kijken of we daar ook door konden. Op de kaart 1,2 meter water en als de boot dan 1,15 meter diep steekt is dat best spannend.

Zonder problemen te doen en daarvandaan  de volgende dag doorgevaren naar een voor ons bekende plek aan het Kanaal Steenwijk naar Ossenzijl (dagtocht 3H55). Daar twee nachten gelegen en daar onze eerste fietstocht gemaakt langs de Lende. Voor een deel een tocht die we eerder hebben gefietst in het voorjaar, maar om dat opnieuw te doen in deze tijd van het jaar laat wat verschillen zien. Ook heel mooi om te doen in het begin van de herfst. Op 3 september naar Vollenhove gevaren door de Kalenberger Gracht. Ook weer een bekende maar mooie tocht. Prachtige huizen, maar zeker gelet op de drukte zouden we niet willen ruilen. Het schutten in Blokzijl is altijd bijzonder. De sluiswachter geeft duidelijke aanwijzing, maar helaas niet alle stuurmannen kunnen dat uitvoeren, maar we hebben het allemaal moeten leren. Vastgemaakt in de haven van Vollenhoven.

De haven van Vollenhove is rustig en  blijven ook hier 2 nachten. Vanochtend een korte fietstocht gemaakt naar het info centrum van de Weerribben waar ze prima koffie en lekkere taart serveren. Een mooie stek om even te pauzeren. Daarna via een mooie dijk teruggefietst naar de haven. Het belooft een warme dag te worden, dus we doen het rustig aan.

Morgen gaan we verder richting Dronten. We gaan via de Hoge Vaart, een kanaal dwars door de Flevo polder. We willen ook eens door “nieuw” land varen om te zien hoe dat bevalt. Je komt dan bij Harderwijk weer op de Randmeren. Daarvandaan zullen we richting van de Eem en Amersfoort gaan. Bij de volgende update komt er een routekaartje bij.

1. Hans:
    4 september 2022
    Mieke en Ruud,

Veel plezier en een behouden vaart toegewenst!
    Cora en Hans
  2. D.selier:
    4 september 2022
    Geniet van de reis wij doen het op Texel
  3. Jan en Nellie Ufkes:
    5 september 2022
    Dat is toch heerlijk, heerlijk warm en lekker weer, overal lekkere en gezellige uitstapjes! Wat wil je nog meer. Ik wens jullie nog heeeeel veeeeeel plezier’ want het weer is weer wat rustiger geworden, en een zacht windje en lekker zonnetje! WAT WILLEN JULLIE NOG MEER, veel plezier,
    Met vriendelijke groet, v. Jannemanneke
  4. Ton en Tonny:
    5 september 2022
    We wensen jullie een hele fijne vaarvakantie toe.
    Varen langs voor ons ook mooie bekende plekjes. Geniet er van.
  5. Jacintha:
    6 september 2022
    mooie vakantie gewenst, we gaan weer mee genieten !