De eerder gepubliceerde verhalen

27 april 2021 - Katwijk aan Zee, Nederland

18-04-2021

Vandaag (18-04) een eerste update van ons blog.

17-04 log: 32.6 km vaartijd 3h15.

Gisteren (17-04) zijn we vertrokken. Eerst moest natuurlijk het huis op orde zijn en moest er toch wel het een en ander aan boord gebracht worden. We zijn uiteindelijk om 4 uur uitgezwaaid door Dieuwke en Jan. We wilde naar een eiland op het Tjeukemeer om vandaar zondag verder te gaan in de richting van de Kalenberger Gracht. Mieke was zo slim om te controleren tot hoe laat de bruggen zouden draaien. Plannen aangepast en we zijn mooi op het Brandemeer aan een marrekrite Ankerboei gaan "hangen". Lekker gegeten en  op tijd gaan slapen.

18-04 Kanaal Linde naar Steenwijk

log: 63 Km, vaartijd 6H45, sluizen 1, gefietst 22 km

wegvaren van een boei is zo leuk. De enige actie is de lijn los gooien en gas geven. Hebben wel even gewacht want het was 's morgens op het Brandemeer best mistig. Een leuke tocht gevaren en uiteindelijk vastgemaakt op een marrekrite in het kanaal van Linde naar Steenwijk. We hebben de fietsjes maar uit de tassen gehaald en genoten van een mooie fietstocht in het natuurpark de Weerribben. Onderweg werd Mieke bijna gebombardeerd door een ooievaar die met een bek vol nestmateriaal onderweg was, maar niet alles kon vasthouden. het miste echt maar net. Morgen gaan we langzaam in de richting van het plaatsje Muggenbeet. gelukkig zitten we dit jaar nog niet in het "Midget" seizoen dus hopen we zonder muggenbeten door Muggenbeet te varen. Of dat lukt is voor morgen.

19 april 2021  Kampen

Kampen

log: 114 Km, vaartijd 13H35, sluizen 3, gefietst 22 km, gewandeld 3km

Vanochtend toch maar omgekeerd om via de Kalenbergergracht richting van de Randmeren te gaan. We wilde in de buurt van Ronduit een ligplekje zoeken om ’s middags wat te fietsen. De plekjes die we hadden uitgezocht waren niet wat we wilden dus dan maar door naar Zwartsluis. Bij het sluisje daar hadden wij vorig jaar koffie gedronken en we wisten dat we daar konden liggen, makkelijk weg met de fiets dus helemaal wat we wilden. Jammer dat we in een ander sluisje terecht kwamen en wilde niet een stuk(je) terugvaren naar het andere sluisje. Loek (een van onze buren) had vorig jaar een mooie tocht gemaakt via de Goot, het Ganzendiep, stukje IJssel tegenstrooms en dan binnendoor naar de Randmeren. Dat leek ook voor ons een mooie tocht. Helaas ons plan om morgen daar ergens te fietsen kwam niet uit. De plekken die er waren hadden geen verbinding met een weg, dus daarvandaan vertrekken is dan geen optie. Nog even gekeken in de haven van Genemuiden, nou daar werden wij ook niet vrolijk en de plek bij het dorp Grafhorst nodigde ook niet uit. Uiteindelijk toch maar het Ganzendiep af via een sluisje de IJssel op. Tegenstrooms kwamen we bij Kampen de haven heeft een mooie steiger waar we prima liggen. Morgen een rondje op de fiets hier en daarna lekker rustig. Morgenmiddag ga ik de eerste foto’s uitzoeken en die komen dan. Overmorgen gaan we verder richting Katwijk

20 april 2021  Kampen

log: 114 Km, vaartijd 13H35, sluizen 3, gefietst 22 km, gewandeld 3km

Zoals gisteren gezegd eerst een paar plaatjes van de eerste dagen. Na de eerste nacht vertrokken met wat heiigheid van het Brandemeer

blog 2021-04-18 0944 Brandemeer vertrek

We zijn toen naar het Kanaal Linde naar Steenwijk gevaren. Onderweg het bewijs gezien dat de lente echt is begonnen Ooievaars op het nest en fris groen aan de wilgen.

blog 2021-04-19 1034 Lente ooievaars en fris groen

Mieke wil ook onderweg haar Yoga oefeningen doen, dus regelmatig wordt de SEVENSTER Yoga Studio geopend.

blog 2021-04-18 Yoga studio op de SEVENSTER

Aan het kanaal zijn een paar hele grote aanlegplaatsen, maar soms zijn de palen niet te vertrouwen en moet je zelf een pen slaan om goed vast te komen liggen. De paal op de foto brak af toen de lijn wat strakker kwam te staan.

blog 2021-04-18 1302 Marrkrite kanaal naar Steenwijk afgebroken meerpaal

De 19e zijn we via de Kalenbergergracht gegaan en uiteindelijk in Kampen terecht gekomen. Iets verder dan verwacht, maar Kampen heeft ons aangenaam verrast. Een oude Hanzestad met een leuk centrum waar nog voldoende oude gebouwen staan om een voorstelling te kunnen maken hoe het eruit heeft gezien. Ook hier is de lente duidelijk begonnen.

blog 2021-04-20 1212 poortgebouw  blog 2021-04-19 1728 Kampen is een oude Hanzenstad met veel oude gebouwen en poorten  blog 2021-04-19 1722 er liggen veel grote zeilschepen in Kampen

Vandaag 20 april een dagje lekker blijven liggen. Het weerbericht zegt dat het de komende dagen wat frisser wordt, dus vandaag een fietstochtje gemaakt en we gaan met de koudere dagen lekker varen verder richting Katwijk. Een van de plaatjes van vandaag een witte reiger op een heel mooi plekje.

21-04-2021 Naar het eiland "De Dode Hond" op het Eem meer

log: 178 Km, vaartijd 19H55, sluizen 6, gefietst 55 km, gewandeld 3km

Vanochtend op tijd vertrokken. Het beloofde een frisse dag te worden dus een prima dag om een stuk te varen. We wilden via het Reevediep naar de Randmeren dus eerst weer een stukje tegenstrooms de IJssel op. Dat was geen enkel probleem. De IJssel is een regen rivier dus bij weinig regen ook weinig waterafvoer en daardoor weinig stroom. We liepen mooi 9 km per uur over de grond dus ongeveer 1 km per uur stroom tegen. Daarna het Reevediep in. Echt een mooi stukje natuur waar ook speciale “dijken” zijn aangelegd om de oeverzwaluwen een nestmogelijkheid te bieden. De waterbeheersing in dit gebied wordt nu nog geregeld door de Roggenbotsluis, maar die taak wordt overgenomen door de Reevediepsluis. Deze wordt op het moment getest. Helaas toen wij er aan kwamen was er een test aan de gang en mochten wij 1 ½ uur wachten. Vanaf 12 uur werd de doorvaart weer vrij gegeven. Eerst “zuid” (wij dus niet”), dus een kwartiertje extra wachten. Als laatste toch wel een speciaal konvooi

blog 2021-04-21 1159 Reevediep sluis uitvaart Zuid

Door een sleepboot werd een ponton (paste net) door de sluis getrokken met daarop 4 grote silo's. Hierna de beurt aan ons. Een vlotte vaart verder met onderweg op twee plaatsen zand-winnings activiteit. Dat zijn echt grote "fabrieken" de laatste had twee bakken langszij die geladen werden met het opgezogen zand.

blog 2021-04-21 1300 Zandwinning op de randmeren

Daarna verder gevaren in een flink aantrekkende wind. Gelukkig schuin van voren dus geen probleem om door te gaan. Rond half zes vastgemaakt bij het eiland "De dode Hond" natuurlijk even uitgezocht waar de naam vandaan komt. Wiki heeft daar wel een antwoord op (voor wat dat waard is).

Morgen verder richting Haarlem

22-04-2021 Naar een steiger op de Molenplas (aan de Ringvaart van de Haarlemmermeer)

Totalen: log: 244,5 Km, vaartijd 26H00, sluizen 8, gefietst 55 km, gewandeld 3km

Het eiland de dode Hond wordt ook wel het “vogeleiland” genoemd. ’s Avonds gezellig gekwetter, ’s nachts om 4 uur nog vééél meer gekwetter en gezang. Ruud vaart in de ochtend weg want ik lig nog in bed, niet zo goed geslapen.

Het IJsselmeer over, een beetje wild want het waait wat, maar dat duurt maar kort tot we het IJ bij Durgerdam  invaren. Door de sluizen, langs het Centraal Station.

Je ziet dat het overal rustig is, geen rondvaartboten, weinig mensen op straat en alleen wij en de vrachtvaart op het water en, volgens de waterverkeersleiding (de marifoon moet hier bij staan op hun kanaal) een “bovenmaats zeeschip”, waar wat mee staat te gebeuren. We zien een enorm cruiseschip van TUI liggen en ja hoor die ligt ons in de weg met die sleepboot ervoor die het schip net dwars het kanaal in wil trekken. Ruud vraagt de verkeersleiding of wij nog voor langs kunnen. Géén antwoord, maar we zien een binnenvaarder schuin achter ons wat gas bijgeven, doen wij ook en samen schuiven we nog net vóór langs. Ter geruststelling, een boot van de havendienst lag er ook bij en die had ons wel tegengehouden.

blog 2021-04-22 1217 Sleepboot gaat kracht zetten  blog 2021-04-22 1218 er is zelfs een klimwand 2021-04-22 1217 Tuir Cruise schip is echt groot

Schip is echt groot

Daarna verder over het Noorzeekanaal en afslag Haarlem. De bruggen in Haarlem worden in serie bediend tot 4 uur en met hulp van de eerste brugwachter met de tip "betalen via de aan/uit net app, van het doorvaartgeld, en het doorgeven aan zijn collega’s dat we eraan komen, halen we het net. En een uurtje verder varen vinden een prachtige ligplaats op de Molenplas.

blog 2021-04-22 1732 onze ligplaats op het molenmeer 2

23-04-2021 Aangelegd bij KWV (Koninklijke Watersport Vereniging) de Kaag

Totalen: log: ??? Km, vaartijd ??H?, sluizen 8, gefietst 55 km, gewandeld 7.5 km

tijdens ochtendwandeling. De witte stip is de Sevenster

blog 2021-04-23 ligplaats de Molenplas

De Molenplas, een heerlijke plek. ’s Ochtends is het koud, prachtig weer en windstil. We besluiten vóór vertrek te gaan wandelen. We lopen allebei een uurtje en Ruud komt op zijn wandeling nog een oud collega tegen van 20 jaar geleden!

De plek is zo mooi en rustig, hier komen we zeker terug.

We vervolgen de route richting Katwijk over de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder. Polders, bruggen en mooie huizen wisselen elkaar af. We varen langs een steiger met bootjes van de “zeeverkenners”, de padvinders op het water. De bootjes heten “Wanhoop, Mee Dee, Recessie, Tsunami, Crisis, Titanic, Gaotica en Viejaskoo”. Leuk, leuk en deze namen zouden goed passen op sommige bewoonde boten waar we langs varen, de landloper wordt waterloper en voor iedereen die een goed boek wil lezen over (land)lopen, Het Zoutpad van Raynor Winn (met dank aan Jacintha, mijn buurvrouw voor de tip). Soms is het zóó jammer dat een boek uit is.

We liggen weer prachtig op de Kaag in een haventje met stroom voor de elektrische kachel, want als de zon weg is, is het wel koud! Morgen naar Katwijk, daar blijven we een paar dagen en hopen daar een paar vrienden te zien. Foto's van onze ligplaats komen morgen (waren niet mooi tegen de zon in)

24-04-2021 Aangelegd bij jachthaven Katwijk

1. Jacintha:
    27 april 2021
    Lieve buren , jullie hebben tot nu toe al heel veel moois gezien!! Heel leuk om mee te genieten, ik blijf jullie volgen. Goed boek he! Op naar het vervolg.
  2. René van der Snoek jr:
    28 april 2021
    Heerlijk om op deze manier met jullie mee te varen ;-) Goede reis verder! Dikke kus van de Snoekies X