Dinsdag 17 mei 2022 Bodegraven.

17 mei 2022 - Bodegraven, Nederland

log: 439,0 Km, vaartijd 50H15M, sluizen 9, gefietst 275 km, wandelen 27 km, zwemmen 6 uur (hoofdzakelijk Mieke).

Eerst maar weer even de ervaringen van Katwijk. Vrijdag (13-5) hebben we bezoek gekregen van Renske. Een vroege lunch gedaan en even lekker kunnen bijpraten. Het bezoekje van haar in Zoetermeer was daar echt even te kort voor, dus fijn dat we haar wat langer gezien hebben.

Die vrijdagavond was de vis fileer workshop (een cadeautje van Dirja aan ons). Een echte aanrader om die bij Schuitema in Katwijk te doen. De man die de workshop geeft is Arie Kuijt iemand die het fileren er heel eenvoudig uit laat zien, maar het gelukkig heel duidelijk kan uitleggen. (hij had stiekem geoefend. Visfileerders komen tot 1000kg per dag!). Het daarna zelf doen is andere koek. Op het programma voor die avond het fileren van Dorade (x2), Zeebaars (x1) en Grote Pieterman (x5).

2022-05-13 1936 visfileer workshop de grote pieterman 2022-05-13 1936 visfileer workshop  2022-05-13 1935 visfileer workshop

Die Pietermannen werden voor het tweede deel bewaard omdat dit een giftige vis is en je wel al wat gedaan moet hebben voordat je die gaat fileren. Volgens Arie prikte zich gemiddeld 2 mensen op een avond aan de vis en dan moest je wel direct handelen en medicijnen toedienen want anders werd het heel vervelend. Hier en daar stonden de gezichten toch een beetje benauwd. Maar eerst de Dorade. Een snee achter het Kieuwdeksel en het mes over de graat naar achteren insteken en snijden. Om te laten zien hoe dat zou moeten hield hij zijn mes met daarop de Dorade gespietst omhoog, daarna terug op de plank en binnen 3 tellen lag er een hele mooie filet op de plank. De andere kant ging net zo vlot. Het is ons gelukt om filets te maken, zagen er wel iets anders uit dan het voorbeeld. Maar ja we waren er om te leren. De Zeebaars volgens het zelfde principe en dat ging al wat beter.

Na een korte break kwam die Pieterman aan bod. Nogmaals de waarschuwing voor de rugvin, maar als je je zou prikken waren de “medicijnen” aanwezig vertelde Arie. Heet water zo warm als je kan verdragen en een paar minuten spoelen. Als je eens in zee op een vis zou trappen en geen warm water zou hebben is urine “heet” genoeg.  De vissen zijn ook rauw te eten en op de avond hebben we dat ook in sushivorm geproefd. Ook werd, als je dat wilde, per persoon een filetje van de Pieterman gebakken en na afloop bij een drankje gegeten. Dat de grote pieterman smaakt als een tong of tarbot is zeker waar. Al met al een fantastische avond om mee te maken. De gefileerde vis kon meegenomen worden, maar wij konden dat tot de volgende morgen laten staan en hebben dat samen met Dirja opgehaald in bij haar thuis deels ingevroren. De zaterdag hebben wij wat boodschappen gedaan en verder rustig aan gedaan. Op Zondag hebben we bij Dirja gegeten en natuurlijk de zelf gefileerde vis klaargemaakt en gezellig met z’n vieren gegeten. Een leuk en heel gezellige avond met Dirja en Ronald. Dirja en Mieke de salade en aardappeltjes, Ronald en ik de vis gebakken.

Maandag 16 mei.

We hebben de plannen een beetje bijgesteld en zijn van Katwijk naar het Aar-kanaal gevaren en hebben daar overnacht. Leuk om weer eens door Alphen a/d Rijn te varen, de laatste keer was met onze zeilboot toen wij naar Denemarken vertrokken. In plaats van de Gouwe in te varen wilden wij de Oude Rijn wat verder in varen, omdat het nu kan. We zijn gestopt in Bodegraven en liggen hier in het dorp aan een mooie kade. Vanochtend bezoek gehad van Dieuwke en Jan. Die hebben gisteren op kleindochter Isabell gepast omdat Annechien, mee heeft gedaan aan de verkiezing van de beste onafhankelijk jurist van Nederland en niet alleen bij de drie finalisten kwam, maar deze titel ook heeft gewonnen!!

Iets om heel trots op te zijn.  Ook met Dieuwke en Jan gezellig weer even bij kunnen praten. Wel een verzoek om het blog wat meer uptodate te houden en dat gaan we proberen. De rest van de dag lekker rustig genoten van het mooie weer. En vanavond gaat voor het eerst onze boord BBQ (COBB) aan het werk. We blijven hier de maximaal toegestane 3 dagen en gaan twee tochten fietsen. Daarna naar Woerden en misschien op de fiets naar Vleuten, kunnen we Annechien bezoeken en “live” feliciteren. Daarna willen we in het weekend de Gouwe doen om de stremming bij Boskoop te omzeilen (of beter te ommotorbootvaren i.v.m. een stremming) en dan richting Gouda om vandaar de Hollandsche IJssel op te varen. Maar zoals duidelijk is er verandert regelmatig wat aan de plannen.

De kaart van de trip tot nu toe is wat warrig omdat wij sommige stukken heen en weer varen. De link opent een interactieve kaart waar de individuele trajecten te zien zijn.

2022-05-17 2140 routekaart tot vandaag

1. Carla:
    18 mei 2022
    Feliciteer Annechien van mij ook? Uitstekend gedaan! Carla
  2. D.selier:
    18 mei 2022
    Wat goed voor annechien fijne dagen wij zijn nu op Cyprus