Vrijdag 20-05 Woerden bij WSV de Greft

23 mei 2022 - Den Haag, Nederland

Vrijdag 20-05 Woerden bij WSV de Greft

log: 448,0 Km, vaartijd 51H45M, sluizen 9, gefietst 340 km, wandelen 27 km, zwemmen 6 uur (hoofdzakelijk Mieke).

Eerst weer even terug. Wat liggen we leuk in Bodegraven en  we zijn er 3 dagen blijven liggen. Twee hele leuke fietstochten gemaakt. De eerste wilde we langs de rivier de Meije doen, omdat we daar hele leuke herinneringen aan hebben van onze tijd in Hazerswoude. We gingen toen (af en toe) daar naartoe omdat je daar mooi kon fietsen en een leuke theetuin had. Nou dat fietsen is nog steeds leuk en onderweg natuurlijk de koffie met appeltaart, niet zelfgemaakt maar van de lokale bakker. Nou die was ook heerlijk. Helaas werden we omgeleid en hebben we een groot stuk van de leuke rivier moeten missen. Dan maar via Woerden terug om eens te kijken hoe de havens er daar uitzagen. Bij de eerste haven zagen we een forse motorboot de rivier de Grecht opvaren een riviertje waar we echt nog nooit van gehoord hadden. In de haven lagen ook wat grotere motorboten als die daar kunnen varen … Het plan was heel snel aangepast. Wij een extra rondje Grecht, Kromme Mijdrecht, Amstel en Aarkanaal om toch naar die Hollandsche IJssel te gaan.

De volgende dag wilden we naar Gouda om naast een fietstocht bij een mooie winkel inkopen te doen. De weervoorspelling was zozo, dus ’s morgens bijtijds op pad. Maar ja dan fiets je door het gebied van de Reeuwijks plassen en zie je heel veel plantjes en bloemen. Die moeten natuurlijk bekeken en gefotografeerd worden en als we niet zeker zijn met de app OBSIDENTIFY opgezocht worden. De heenreis liep daardoor een ietsepietsie uit. Aangekomen in Gouda wordt je via de knooppuntenplanner natuurlijk dwars door het toeristisch centrum gestuurd en natuurlijk langs de Waag. Laat daar nou net de Kaasmarkt gehouden worden, dus een grote toeristische drukte, wel een paar foto’s gemaakt en daarna door om boodschappen te doen.

2022-05-19 1149 toerist in Gouda

We hebben nog even naar buienalarm gekeken en het zou wel slim zijn om heel rap richting boot te gaan. Vlak bij Reeuwijk werd de lucht echt donker en we waren net langs een restaurant gekomen, dus verstandig als we zijn snel gedraaid en terug naar dat restaurant. Bij het “parkeren” van onze fietsen kwamen de eerste druppels en we waren nog niet binnen of het brak los. Konden we uit het raam eerste nog over de plassen uitkijken na 1 minuut was de wereld heel klein je zag letterlijk geen honderd meter meer.

2022-05-19 1314regen onderweg terug uit Gouda 2022-05-19 1315 Buienalarm Reeuwijk

Na een uurtje werden het beduidend minder en de weer-app voorspelde dat het de hele middag zo zou blijven. Dus wij onze regenjacks aan en tegen de tijd dat we bij de boot waren werd het droog. Het drogen van onze broeken en schoenen duurde wat langer.

De volgende morgen (vrijdag) wilden we op tijd vertrekken om in Woerden te gaan liggen. We hadden tijdens onze fietstocht al bij de haven een plekje gereserveerd. Er was ’s morgens een sleep langsgekomen een woonark met een sleepboot ervoor en ook nog een erachter. Die zouden beslist niet snel zijn dus echt haast hadden we niet. Maar bij het losmaken kwam de schipper van het schip achter ons naar ons toe met de vraag of wij wisten dat de Tolbrug tijdelijk gestremd zou zijn omdat die sleep er anders niet door zou kunnen. De brug moest er  uit getild worden door een kraan en na passage weer teruggeplaatst (miniatuur Bezos dus !!). Dat zou wel snel gaan want het bruggetje is niet zo groot.  Wij toch maar langzaam vertrokken, want die sleep had een uur voorsprong.

Na een heel leuke tocht kom je dan bij die Tolbrug. Een snoepje. Het is echt de laatste tolbrug van Nederland. Auto’s die over de brug willen betalen 50 Eurocent. Schepen voor wie de brug geopend moet worden(Toneelstuk wat zeker meer waard is) betalen EUR 1,75. Voor dat geld worden de hekken gesloten, de brug met de hand geopend en gesloten, en de hekken weer geopend voor het verkeer.

Wil je het verhaal lezen : https://www.ad.nl/woerden/in-weer-en-wind-op-de-laatste-tolbrug-van-nederland~a60d5781/

Nou wij liepen die sleep dus een stukje verder op. Je krijgt op die bochtige rivier niet zo veel kansen om te passeren, dus via de marifoon vlak voor een stuk waar het volgens mij (Ruud ) zou kunnen toch maar even via de marifoon geroepen. Je krijgt dan een hele leuke conversatie.

2022-05-20 1145 we blijven er even achterhangen

“Sleep Kanjer, dit is motorjacht SEVENSTER achter u”

- “Kanjer luistert”

“Mogen wij u straks voorbijlopen over bakboord(rechts) ?”

- “Tuurlijk, eigen risico”

“dat begrijp ik, ik wacht even tot het kan”

-        “wacht even tot na de bocht”

“dat doe ik, daarom hang ik nog achter u”

Een klein stukje verder als de ruimte er is

“Sevenster, komt u maar over bakboord, dan hou ik hem even stil”

Natuurlijk bedank je dan voor de service als er zo’n sleep echt even rekening met je wilt houden. Niet veel verder moet je dan haaks een toch wel smalle brugpassage maken om de Grecht op te gaan. Een haakse bocht en gelijk daarachter een brug. Een duidelijk bord zegt dat je pas bij groen mag doorvaren “Als de brug geheel geopend en geblokkeerd is” dus even pas op de plaats. Geen probleem als het niet waait, maar anders heb je daar wel, even een uitdaging. Zonder problemen de brug gepasseerd een vlak daarachter vastgemaakt in de haven op de afgesproken plek.

2022-05-20 1104 ligplaats bij WSV de Greft

Ook hier zou het ’s middags pittig gaan regenen en wij wilde nog wassen, dus snel de was in de machine en verder een rustige middag. Nou die regen kwam zoals beloofd. Weer in plaats van druppels, kleine emmertjes echt weer een stortbui.

2022-05-20 1431 daar is het beloofde slechte weer

Even later bij het opmaken van het bed bleek dat het kussen en de matras aan bakboord nat waren. Bleek dat er weer een van onze ramen was gaan lekken! Ik (Ruud) heb een nacht op de bank geslapen om het spul te laten drogen. En als nood pleister een tape op het raam gedaan. We hebben drie jaar geleden onze ramen laten vervangen en al eerder een probleem gehad met een ander raam. Als het nu een gelijkaardig probleem is, zou het noodpleister in ieder geval tijdelijk een oplossing kunnen zijn. Dat weten we pas zeker bij de volgende bui(en). Wel gelijk de leverancier een mail gestuurd en we wachten nu nog even op zijn reactie. Ook om zo veel mogelijk waterschade te voorkomen een “lekbak” gemaakt die nu onder de lekkage hangt en zorgt dat het bed niet meer nat kan worden.

Op zaterdag hebben we met Annechien en Isabell afgesproken om uit eten te gaan bij de Griek. Wij zijn op de fiets heen en weer gegaan. Wij hebben een leuke fietstocht gecombineerd met een bezoek en lekker eten. Helaas had ik mijn fototoestel vergeten, maar Isabell zou van ons een paar foto’s maken en nog wat verfraaid.

2022-05-21 foto van Ruud door Isabell bij de griek 2022-05-21 foto van Mieke door Isabell bij de griek en een selfie van haar zelf 2022-05-21 Isabell selfie

We zijn op tijd teruggefietst om niet in het donker op de haven aan te komen.

De zondag hebben wij ons vermaakt met weer een mooie tocht langs de Grecht en de Kromme Mijdrecht. Kijken waar we de volgende dag zouden gaan varen. Op een kapotte brug na (6 km omrijden) was het verder een mooie tocht zeker voor herhaling vatbaar.

2022-05-22 1244 de Ophaalbrug over de Grecht 2022-05-22 1246 Mieke op een bankje aan de Grecht

Morgen gaan we verder in de richting van de Hollandse IJssel.

1. Ruud Van der Snoek:
    23 mei 2022
    Maar vast zelf even reageren. bakboord is links (als je van achter naar voren over het schip kijkt) 😳 er had moeten staan “stuurboord” sorry
  2. Inge:
    23 mei 2022
    ik ben wel nieuwsgierig naar welke mooie winkel jullie in Gouda gaan?