Maandag 23-05 Marrekrite bij de Zegerbrug

23 mei 2022 - Den Haag, Nederland

log: 482,4 Km, vaartijd 55H45M, sluizen 10, gefietst 426 km, wandelen 27 km, zwemmen 6 uur (hoofdzakelijk Mieke).

Vandaag zijn we bijtijds vertrokken. Het weer is echt van slag en ook voor vandaag wordt er weer aan het eind van de dag regen voorspelt waarbij opnieuw pittige buien kunnen voorkomen. We wilden voor die tijd liggen. Eerst gekeken wat de leukste route zou zijn. Het is toch de route over de Grecht, Kromme Mijdrecht, Amstel en Aarkanaal geworden om morgen via de Gouwe naar Gouda te gaan. Eventuele alternatieve routes zijn afgevallen, vaak omdat er onvoorziene stremmingen waren. De gekozen route is nog wel een dingetje want er wordt aan en in het Gouwekanaal gewerkt en er zijn maar beperkte bloktijden wanneer wij daar langs mogen en kunnen. Is er ook nog een spoorbrug waar we niet onderdoor kunnen en die draait niet in de (ochtend) spits. Dus lekker puzzelen en hopen dat het niet ergens tegenzit anders kan je terug.

We zijn vanmorgen vertrokken en het liep eigenlijk allemaal heel vlot. Van de Grecht af naar de Kromme Mijdrecht moet je door een sluis. Daar hebben we de snelste schutting ooit gehad. We liepen langzaam de sluis in en Mieke wilde een lijn vastmaken maar ……. de deur achter ons was nog niet dicht en de andere deur werd al geopend. Nul hoogte verschil, maar wel “schutten”.  De brug die wij bij onze fietstocht langs deze twee riviertjes gefotografeerd hadden werd nu voor ons geopend.

2022-05-23 1238 de ophaalbrug wordt geopend voor ons

Al met al een werd het een hele mooie tocht. Die kleine riviertjes in Nederland zijn echt heel mooi af en toe zelfs het idee dat we weer in Frankrijk aan het varen waren.

We hebben via buienradar gevolgd hoe het met de neerslag zat. Gedurende de tocht af en toe een klein buitje, maar toen we nog 45 minuten speling hadden voor het “echte werk” hebben we vastgemaakt aan een van de ligplaatsen aan dit kanaal. Bij ons worden al dit soort plaatsen aangeduid met de Friese benaming "Marrekrite", afgekort "Kriet".

We hebben met lichte regen aan kunnen leggen en zitten nu in de kuip te kijken en luistern naar forse buien ( en natuurlijk af en toe een blik bij het lekkend raam of de situatie nog ok is). We hebben inmiddels bericht gekregen van de leverancier en er wordt contact opgenomen om een afspraak te maken. De nodige voorzieningen zien er op de foto zo uit:

2022-05-23 1623 schade beperkende maatregelen lekbakjne, lekdoekje  een plastic zak, een doek en een "hangend bakje" om de druppels op te vangen.2022-05-23 1623 vuilniszak als wateropvang in de kast

Maar het doet wat het moet doen en de overlast is onder controle.

Morgen verder in de richting van de Hollandse IJssel en het drogere weer.

1. Rene van der snoek:
    23 mei 2022
    veel plezier ondanks de buitjes
    groetjes Rene.
  2. Jacintha:
    24 mei 2022
    inspiratie voor onze volgende reis, mooi allemaal!!!!