04-06-2021 Grave liggen bij WSV de Stuw

4 juni 2021 - Grave, Nederland

Totalen: log: 800.70  Km, vaartijd 85H55, sluizen 28, gefietst 507,0 km, gewandeld 5.0 km

2 juni. We hebben om een uur of 10 losgemaakt. Totaal een stukje van 15 km, dus daar doen we een kleine 1 1/2 uur over. We gaan verder de Maas af

2021-06-02 0956 we gaan verder op de maas 2021-06-02 0957 Uitzicht vanuit de cockpit

De haven van Grave laat zich goed en makkelijk aanvaren en in overleg met de havenmeester hebben wij een mooie plek achter op een steiger met uitzicht naar achteren.

2021-06-02 1232 Lig[plaats bij WSV de Stuw. 2021-06-02 1856 mooi zicht op de haven en bebouwing
En overdag was wat app verkeer met Wilma (oud collega van Mieke) en John die in Castenray wonen en waar we vlak langs zijn gevaren. Ze zijn 's middags gezellig even langs gekomen en ook met hen eindelijk weer eens persoonlijk bij kunnen praten.

3 juni. De weersvoorspelling laat zien dat er eind van de dag wat regen en onweer zou kunnen komen en Mieke was vroeg wakker dus voor de zekerheid zijn we rond een uur of 8 voor een fietstochtje langs de Maas vertrokken. We hadden een route uitgezet met op het "verste" punt een overtocht met een voetveer. Nou dat gaat pas vanaf 15 juni dagelijks varen dus een deel van de route langs dezelfde kant terug. Dat is geen straf. De omgeving is zo leuk en mooi om te fietsen. Om wateroverlast te beperken zijn er maatregelen genomen om een oude "dode" maas arm weer met de Maas te verbinden en daarmee een natuurgebied te creëren met naast grasland waar paarden en oerrunderen lopen, ook veel aandacht is voor een vochtige en natte omgeving. We blijven ons verbazen over de vele mooie natuur, alles fris groen en volop bloemen in de weides en bermen. Het land van Maas en Waal is héél mooi.

De hoeveelheid geschiedenis waarnaar wordt verwezen is echt overweldigend. Natuurlijk is er veel aandacht voor de 2e wereldoorlog, maar ook de oudere geschiedenis wordt hier niet vergeten. Een vogelaar waar we even mee hebben staan praten wees ons op Kasteel Hernen. Dat is in het weekend open voor bezichtiging, misschien gaan we dat nog doen. We gaan daar zaterdag een tussenstop voor maken dus blijven we nog een nachtje en gaan morgen de bossen in de omgeving eens bekijken.

's Avonds hebben we nog een soort hoorspel amusement op de boot naast ons. Man en vrouw, Brabanders, duidelijk al met een glaasje op en na het uit eten, kennelijk nog meer glaasjes. Mijnheer heeft daar wat last van en ligt kreunend en steunend in het gangboord en mevrouw geeft daar, zelf onder het genot van nog een glaasje, luidkeels, ook niet geheel nuchter, Brabants commentaar op.

2021-06-03 0842 Doorkijk poort Ruïne Slot Batenburg 2021-06-03 0842 Ruïne van Slot Batenburg poort 2021-06-03 0823 Batenburg had vroeger eigen munt 2021-06-03 0823 Ruïne Bronckhorster toren

4 juni Het vroege vertrek van gisteren is ons goed bevallen. Ook vandaag om 08:30 op de fiets het zou de laatste echt warme dag worden dus niet op het heetst van de dag op de fiets is een goed plan en voor het eind van de middag een paar buien in de voorspelling. Na een geweldige stortbui die we gistermiddag over ons heen kregen willen we ook dan wel graag aan boord zijn. De tocht heet de "Raamvallei route" en loopt om de vallei van de rivier het Raam heen. Het vertrek vanuit Grave loopt voor een deel langs de Maas om later landinwaarts af te buigen. De maas lag in lichte nevel en er voer een boot door de "mist", helaas met ons toestel niet te fotograferen maar zo'n mooi gezicht Niet alle fietspaden zijn verhard. Op zich niet zo erg, maar na de forse buien van gister waren er hier en daar toch weer forse modderpoelen dus af en toe best wel inspannend, soort wielren veldritten. Het is opvallend hoeveel weilanden hier verwilderen. Niet langer gemaaid en bemest, nu vol met weidebloemen.

Nederland heeft veel asfalt en ook heel veel grasfalt, graslanden waar maar één soort groeit, bij voorkeur Engels raaigras. Dat is gras met een heel hoog eiwitgehalte en dat geeft een hoge melkproductie. Valt niet echt onder de noemer natuur al dat grasfalt.

2021-06-04 0948 Vennetje midden in het bos 2021-06-03 0849 Bankje bij het voetveer Batenburg 2

Op de terugweg naar de boot op de markt maar wat haring gekocht voor de lunch en later vandaag weer wat boodschappen voor de komende drie dagen. gedaan. Morgen staat dus een korte tocht op het programma naar de haven van Batenburg.

De link naar onze kaart

1. Jan en Nellie Ufkes:
    5 juni 2021
    Hallo Luitjes, jullie hebben geweldig leuke, boeiende en historische uitjes gevaren en gefietst. En dat tussen de buien van de dagen door. Het is niet alleen een fijne vaart, maar ook door een geschiedenis gefietst. En mooier kan het gewoon niet, super!
  2. Jacintha:
    5 juni 2021
    Genoten van jullie verhaal en fotos!
  3. Wilma:
    8 juni 2021
    Zo leuk jullie weer even te zien. Goede reis verder. Ben benieuwd naar de rest van de reisverhalen.