17 en 18 mei jachthaven van Son
18 mei 2021 - Son en Breugel, Nederland
Totalen: log: 622,70 Km, vaartijd 68H05, sluizen 18, gefietst 145km, gewandeld 47.0 km
gisteren (17-05) van Oosterhout naar de jachthaven van Son gevaren. Een trip van 47,5 km waarbij de motor 6h50 heeft gedraaid. We zijn rond een uur of 9 vertrokken en via de eerste sluis het Wilhelmina kanaal opgedraaid. Het eerste stuk is niet het mooiste, maar verderop lijkt het af en toe of je op Duitse (strak, recht, schoon en veel bomen langs het kanaal) kanalen vaart. Het tweede stuk was meer Frans ( bochtig, drijfvuil en takken in het water).
de bediening van de sluizen gaat heel soepel, alleen bij de eerste sluis moesten wij een half uur wachten de overige drie stonden op groen en kon je gelijk invaren.
sluis nr 3 plus 5 meter aan drijvende bolder
Er werd wel even gewacht omdat we verder met drie boten zijn opgevaren. Op een of andere manier bestaat er een soort “regen radar” die precies kan zeggen wanneer je een sluis invaart. Het begint dan direct hard te regenen en dat stopt als het sluizen bijna klaar is
een voorbeeldje hoe fel de buien zijn zie je bij de video's. maar de foto's spreken ook voor zich
met een beetje zon slaat de damp van de kap
De meeste bruggen zijn hoog genoeg, alleen in Tilburg zijn 15 lage bruggen die open moeten. Ze kennen daar een blauwe golf en je wordt gevolgd. Dat was te merken, in Friesland willen ze dat je, als het past, gaat varen als het licht nog rood en groen is, de brug hoeft dan minder lang open te staan. Bij de eerste brug ging ik (Ruud) toen de brug half open stond door de brug(rood/groen). Bij de volgende brug bleef het licht rood en werden we geroepen door de verkeersbegeleiding en erop gewezen om pas bij groen door te varen. Dus wachten tot het rode licht gedoofd is. Excuus gemaakt en daarna werden we snel weer vrienden. De blauwe golf werkt echt.
bij Oirschot even aan de kant gegaan op een van de weinige aanlegplaatsen langs het kanaal, omdat er een raar geluid onder het schip vandaan kwam. Getest vooruit achteruit, maar het kwam niet meer terug, waarschijnlijk iets van een tak of zo geweest. Eerst even rustig gevaren daarna weer op normale kruissnelheid, geluid bleef weg dus wij weer gerust.
onderweg al even met de havenmeester van Son gebeld om te kijken of we konden reserveren, dat was geen enkel probleem.
ligplaat tussen de "\{ waterfietsen)
Mooie plek dus vandaag (18-05) maar een dagje blijven liggen. Jumbo vlakbij ‘s morgens nog wat regen maar ‘s middags zou het droog blijven. Fietsen op de kant en een hele mooi tocht in het Brabantse gefietst, misschien wel de mooiste van deze tocht (tot nu toe😁).
voor we weggingen op de fietstocht kwam er een raar geluid uit de opvoerpomp van het toilet, leek of er te weinig water werd opgepompt. Poef Poef en Co, nu ook voor pomp reparaties beschikbaar. Na 1 1/2 uur opgevouwen in de motorkamer te hebben gezeten de klus geklaard. Schelpjes en zeewier in een van de kamers van de pomp zorgden ervoor dat er onvoldoende water naar het toilet werd gepompt. Nu werkt het weer prima.
een deel van het probleem met de pomp
Morgen via laatste stukje kanaal en Zuidwillemsvaart richting Limburgse grindgaten.
je straalt Mieke.
Ik wend jullie nog veel leuke tochten in de zonneschijn toe. M. Vr. Gr. Jan. Ufkes.