17 en 18 mei jachthaven van Son

18 mei 2021 - Son en Breugel, Nederland

Totalen: log: 622,70  Km, vaartijd 68H05, sluizen 18, gefietst 145km, gewandeld 47.0 km

gisteren (17-05) van Oosterhout naar de jachthaven van Son gevaren. Een trip van 47,5 km waarbij de motor 6h50 heeft gedraaid. We zijn rond een uur of 9 vertrokken en via de eerste sluis het Wilhelmina kanaal opgedraaid. Het eerste stuk is niet het mooiste, maar verderop lijkt het af en toe of je op Duitse (strak, recht, schoon en  veel bomen  langs het kanaal) kanalen vaart. Het tweede stuk was meer Frans ( bochtig, drijfvuil en takken in het water).

de bediening van de sluizen gaat heel soepel, alleen bij de eerste sluis moesten wij een half uur wachten de overige drie stonden op groen en kon je gelijk invaren.

2021-05-17 1105 sluis nr 3 +5 meter sluis nr 3 plus 5 meter aan drijvende bolder

Er werd wel even gewacht omdat we verder met drie boten zijn opgevaren. Op een of andere manier bestaat er een soort “regen radar” die precies kan zeggen wanneer je een sluis invaart. Het begint dan direct hard te regenen en dat stopt als het sluizen bijna klaar is

een voorbeeldje hoe fel de buien zijn zie je bij de video's. maar de foto's spreken ook voor zich

2021-05-17 1327 Mieke gaat de lijn bedienen 2021-05-17 1332 Mieke in de stromende regen aan eht sluizen Mieke doet de lijnen

2021-05-17 1117 in de sluis met een beetje zon slaat de damp van de kap met een beetje zon slaat de damp van de kap

De meeste bruggen zijn hoog genoeg, alleen in Tilburg zijn 15 lage bruggen die open moeten. Ze kennen daar een blauwe golf en je wordt gevolgd. Dat was te merken, in Friesland willen ze dat je, als het past, gaat varen als het licht nog rood en groen is, de brug hoeft dan minder lang open te staan. Bij de eerste brug ging ik (Ruud) toen de brug half open stond door de brug(rood/groen). Bij de volgende brug bleef het licht rood en werden we geroepen door de verkeersbegeleiding en erop gewezen om pas bij groen door te varen. Dus wachten tot het rode licht gedoofd is. Excuus gemaakt en daarna werden we snel weer vrienden. De blauwe golf werkt echt.

bij Oirschot even aan de kant gegaan op een van de weinige aanlegplaatsen langs het kanaal, omdat er een raar geluid onder het schip vandaan kwam. Getest vooruit achteruit, maar het kwam niet meer terug, waarschijnlijk iets van een tak of zo geweest. Eerst even rustig gevaren daarna weer op normale kruissnelheid, geluid bleef weg dus wij weer gerust.
onderweg al even met de havenmeester van Son gebeld om te kijken of we konden reserveren, dat was geen enkel probleem.

2021-05-18 1418 Ligplaats in de haven van Son met zwanen ligplaat tussen de "\{ waterfietsen)

Mooie plek dus vandaag (18-05)  maar een dagje blijven liggen. Jumbo vlakbij ‘s morgens nog wat regen maar ‘s middags zou het droog blijven. Fietsen op de kant en een hele mooi tocht in het Brabantse gefietst, misschien wel de mooiste van deze tocht (tot nu toe😁).
voor we weggingen op de fietstocht kwam er een raar geluid uit de opvoerpomp van het toilet, leek of er te weinig water werd opgepompt. Poef Poef en Co, nu ook voor pomp reparaties beschikbaar. Na 1 1/2 uur opgevouwen in de motorkamer te hebben gezeten de klus geklaard. Schelpjes en zeewier in een van de kamers van de pomp zorgden ervoor dat er onvoldoende water naar het toilet werd gepompt. Nu werkt het weer prima.

2021-05-18 1748 deel van het probleem met de toiletpomp een deel van het probleem met de pomp

Morgen via laatste stukje kanaal en Zuidwillemsvaart richting Limburgse grindgaten.

1. Ton en Tonny:
    18 mei 2021
    Ondanks het weer toch een mooie tocht. Er gebeurt iedere keer wel wat als ik dat zo lees. We zijn nieuwsgierig hoe het verder gaat. Nu nog beter weer en dat regenpak uit. Ik hoop dat het beter gaat met Mieke betreft het lopen.
  2. René van der Snoek jr:
    18 mei 2021
    Gek dat ik ome ruud niet in een regenpak het werk zie doen... ;-)
  3. Ruud Van der Snoek:
    18 mei 2021
    Er moet iemand aan het roer staan 😁
  4. Jacintha:
    19 mei 2021
    Ik zie een blije mieke !! Dat regenpak staat haar super. Goeie reis verder.
  5. Loek en Rietje:
    19 mei 2021
    Dat is nou echt "watersport" .Trouwens in Koudum niet veel droger dus jullie tuin wordt regelmatig door onze lieve heer besproeid. De tulpen staan er door het koele weer nog mooi bij, hebben uitzicht op de Keukenhof. 🌷🌷😏😋
  6. Anja klink:
    19 mei 2021
    Hier nu ook regen en onweer... maar alles valt op zijn plek.
    je straalt Mieke.
  7. Jan en Nellie Ufkes:
    19 mei 2021
    Ja Ruud, als het regent, dan is er een die binnen moet blijven, omdat (hij) niet nat wil worden. En dan zie ik Mieke in het gangpad, keurig in de houding voor de generaal, zoals het behoord met de groet, aan de pet! Bij mij gaat het anders, want ik heb maar te doen wat mijn Generaal-majoor me opdraagt....ha....ha....ha. Maar tussen de buien door hebben jullie hele leuke tochten gemaakt.
    Ik wend jullie nog veel leuke tochten in de zonneschijn toe. M. Vr. Gr. Jan. Ufkes.